Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

telrad?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telrad?

hallo waarneemers en waarneemsters.

ik wil een telrad kopen maar is er iemand met ervaring hiero..
    heeft het echt veel nut...
    om te zoeken naar een bepaald object is het wel nuttig maar voor dat geld ken ik bijna een leuk oculair kopen.

Hallo,

Ik ben al jaren een enthousiast gebruiker van de Telrad. Voor bepaalde zaken is het dan ook enorm veel handiger dan een normale zoeker: bv voor snel op iets te richten, om te kijken waar aan de hemel je nu eigenlijk zit, ...
    Dus: ik vind het een enorm goed apparaatje, en het kost niet eens enorm veel!
    "If A is a success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x; y is play; and z is keeping your mouth shut." - A. Einstein

Commentaar

Ik vroeg me af wat nou het voordeel van een Telrad is ten opzichte van een Red dot finder??
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb zelf nooit met een red dot finder gewerkt, maar het lijkt me dat een telrad beter is omdat je bij een telrad 3 dingen ziet:
        1. Het gebied wat je met een gemiddelde zoeker normaal ziet
        2. Het gebied door een gemiddeld groot oculair
        3. Het gebied door een gemiddeld klein oculair

Dat vormt 3 concentrische cirkels in je beeldveld, en een red dot finder geeft alleen maar een rode stip.
        "If A is a success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x; y is play; and z is keeping your mouth shut." - A. Einstein

Commentaar

Yep, klopt helemaal.
          Bovendien kun je in menig astronomieprogramma Telrad-circles uitprinten. Dan kun je hop 1-2-3 naar je object!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
          X