Enkele maanden geleden heb ik een 2x barlow aangeschaft en ik gebruik het ding nooit. Maar waarom zou ik? Eigenlijk begrijp ik het nut van een barlow niet zozeer. Welk 'groot' gat vult het nou eigenlijk precies op? Een oculairenset bestaat meestal uit oculairs van 32/40mm, 21/26mm en 10mm. Redelijk standaard, heel toepasbaar. Stel dat we hier een 2x barlow aan toevoegen. We komen dan op 16/20mm, 10,5/13mm en 5mm. Dat staat een beetje gek vind ik. De enige echte toevoeging is het 5mm oculair. Maar een goede barlow kost toch al snel rond de 100 euro (voor 1,25"). Daar heb je ook een goed 5mm oculair voor, zonder de nadelen van de barlow. Met 1 barlow voeg je dus naar mijn mening maar 1 oculair toe. Ik heb nooit echt het gevoel bij een 10mm oculair dat ik baal dat ik geen 13mm heb. Die vergrotingen liggen zo dicht op elkaar dat het weinig toevoegt. Voor mij wordt er alleen onderaan het lijstje een oculair toegevoegt met de dubbele vergroting van de hoogste vergroting.
Vind ik de barlow dan compleet zinloos? Waarschijnlijk niet. Tuurlijk zal er een nacht zijn waarop ik graag mijn 7mm transformeer in een 3,5mm en dan ben ik maar wat blij met mijn 2x barlow. Maar had ik dan niet net zo goed een 3,5mm oculair aan kunnen schaffen...?
Wat wil ik hier dan mee zeggen? Raad of schaf niet te snel een barlow aan. Bedenk eerst even wat je toevoegt, en of het de 'nadelen' van de barlow waard zijn. Ik steek er liever een ander oculair in dan dat ik er een barlow tussen plaats.
Vind ik de barlow dan compleet zinloos? Waarschijnlijk niet. Tuurlijk zal er een nacht zijn waarop ik graag mijn 7mm transformeer in een 3,5mm en dan ben ik maar wat blij met mijn 2x barlow. Maar had ik dan niet net zo goed een 3,5mm oculair aan kunnen schaffen...?
Wat wil ik hier dan mee zeggen? Raad of schaf niet te snel een barlow aan. Bedenk eerst even wat je toevoegt, en of het de 'nadelen' van de barlow waard zijn. Ik steek er liever een ander oculair in dan dat ik er een barlow tussen plaats.
Commentaar