Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

OIII of UHC

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

OIII of UHC

Ik ben van plan om binnenkort een nevelfilter te kopen. Als ik hier en daar rond lees, lees ik dat OIII het meeste gebruikt wordt. Maar welke zou ik moeten kopen: Lumicon, Baader, Astronomic of iets anders. Of toch een UHC vanwege de 150mm opening.

Kan iemand zijn ervaring delen?
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Beste keus is Orion Ultrablock Narrowband.

Ik heb zelf diverse nevelfilters gebruikt en bezit er twee: een oud Baader UHC en een Orion Ultrablock Narrowband.

Deze laatste is verreweg de beste allrounder en is veel effectiever als een UHC (cq skyglow).
    De Ultrablock is weliswaar niet zo extreem als een 03 of H-beta
    maar nadeel van de twee laatsgenoemde is dat ze alleen goed presteren bij een beperkt aantal objecten.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: OIII of UHC

Origineel geplaatst door AtodaZ
      Ik ben van plan om binnenkort een nevelfilter te kopen. Als ik hier en daar rond lees, lees ik dat OIII het meeste gebruikt wordt. Maar welke zou ik moeten kopen: Lumicon, Baader, Astronomic of iets anders. Of toch een UHC vanwege de 150mm opening.

Kan iemand zijn ervaring delen?
      Als enige filter op een donkere plaats zou ik misschien eerder een UHC nemen, of (als je de beste wilt in mijn ervaring, na Lumicon, Astronomik, twee soorten Baaders en de Orion Ultrablock gebruikt te hebben) een DGM Optics NPB. Zenitaal heb je minder last van lichtvervuiling en nogal wat voorwerpen stralen namelijk ook in H-beta.

Hij is ook niet zo duur (zeker als je een groepsaankoop zou doen en zou besparen op de transportkosten en presentatiekosten):

http://www.omegafiltersebuyer.com/servlet/StoreFront

Een OIII is op sommige voorwerpen inderdaad beter, en zeker als je door de soep op de horizon moet om zuiderlijke voorwerpen te zien. Een deel van de soep zit in H-beta, en die krijg je met een UHC-type niet weg, dus kun je dan beter met alleen naar de OIII-straling kijken (dat is vooral te merken op M8, M16, M17 en dergelijke. M8 is op plaatsen met een transparante en donkere horizon mooier met UHC, in de soep beter met een OIII).

De Baader OIII is erg goedkoop en zéér agressief (eigenlijk te agressief, want die filtert zelfs de zwakkere OIII lijn op 496nm deels weg; maar kom, dat filtert natuurlijk ook nog wat lichtvervuiling weg), en is dan ook goed als complement op een NPB.

Als dat je enige filter is zou ik toch een andere OIII nemen - een Lumicon of Astronomik, maar die zijn pakken duurder.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Of een Custom Scientific OIII filter, betaal je wel 350 dollar voor...

Misschien is dit wel handig...

http://www.astroamateur.de/filter/oiii.html
        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

... en is eigenlijk bedoeld voor fotografische doeleinde .

Commentaar

Ik heb met 4 verschillende mensen een avond de lumicon en baader OIII getest, daar was niet zo heel veel verschil in. De lumicon liet iets meer sterren zien, maar nevel was zogoed als het zelfde. We vonden het niet genoeg om een dubbele baader prijs voor de lumicon te betalen.

Commentaar

Als eerst bedankt voor de reacties allemaal.

Verschillende filters worden dus aangeraden. Voor de duidelijkheid, ik woon niet in een donker gebied. Op een goede nacht is in de zenit mag 5.2-5.3 te halen en dat is als de transparantie echt goed is. Objecten als NGC 7000, pelikaan nevel, rossette nevel zijn dus zonder filter niet te zien, evenals vele andere zwakke nevels. Wat is voor mij het beste keuze?

- DGM Optics NPB
              - Orion Ultra Block
              - Baader of Lumicon OIII
              - Bresser 10x50

Commentaar

Ik heb zowel ultrablock, uhc als OII. Kom volgende keer gewoon eens uitproberen!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                  Als eerst bedankt voor de reacties allemaal.

Verschillende filters worden dus aangeraden. Voor de duidelijkheid, ik woon niet in een donker gebied. Op een goede nacht is in de zenit mag 5.2-5.3 te halen en dat is als de transparantie echt goed is. Objecten als NGC 7000, pelikaan nevel, rossette nevel zijn dus zonder filter niet te zien, evenals vele andere zwakke nevels. Wat is voor mij het beste keuze?
                  Baader OIII, maar sommige stralers in H-beta blijven dan buiten bereik; alle voorbeelden die je aanhaalde zijn beter met OIII.

OIII toont op vele objecten die ik beter vind met een NPB een hoger contrast maar minder uitgebreide nebulositeit, maar je gaat toch iets zien.

Sommige planetaire nevels ga je missen want sommigen stralen vooral in H-beta; andere PNs gaan te contrastrijk worden in een OIII (worden een egaal schijfje dat hard uitsteekt tegenover de achtergrond, maar zonder interne details).

Maar als je moeite hebt om überhaupt iets te zien: OIII.

Niet teveel vergroting; uittredepupil rond de 3-3.5mm maximaal (vergroting niet meer dan een derde van de apertuur in millimeters).

Daarna kun je altijd nog een NPB aanschaffen.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                    Ik heb met 4 verschillende mensen een avond de lumicon en baader OIII getest, daar was niet zo heel veel verschil in. De lumicon liet iets meer sterren zien, maar nevel was zogoed als het zelfde. We vonden het niet genoeg om een dubbele baader prijs voor de lumicon te betalen.
                    De binnenkant van de borstel van de heksenbezemnevel (sluiernevel, NGC 6960) heeft zwakke vezels die in de korte OIII-lijn stralen, en die zijn duidelijk beter te zien in een Lumicon. Da's natuurlijk alleen te zien in de zwakkere delen.

Maar een NPB toont dan eigenlijk nog meer nebulositeit (zeker bovenaan in de Pickering's triangular whisp die in de buurt is) als het erg donker is. Vandaar dat ik die twee de ideale combinatie vind.

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                      http://www.astroamateur.de/filter/oiii.html
                      Ook niet erg selectief. Bredere passband om ook bij grotere hoeken nog alles door te laten, vooral bedoeld voor fotografie met brede sensoren (DSLR camera's en grote SBIGs en dergelijke). Waarom? een schuine invalshoek verplaats namelijk de passband.

Visueel niet zo interessant, zeker niet bij grotere vergrotingen (kleinere velden).

Commentaar

Bekijk deze link eens:

http://pages.sbcglobal.net/raycash/filters.htm

Ik denk dat je dan voor UHC gaat.

Commentaar

Bedankt voor de informatie allemaal!

@Nop
                          Ik denk dat ik gebruik van je aanbod ga maken, want ik ben nog niet uit
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
                          X