Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focus-shift in refractor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focus-shift in refractor

Goedemiddag

Mijn ETX 70 heb ik vroeger als Goto weinig gebruikt. Niet bepaald ergonomisch.
    Nu staat hij op een fatsoenlijke montering en gebruik ik hem veel vaker en kan ik beter focussen waar hij ook maar gericht staat. dus ook recht naar boven.

Probleempje: hij heeft focus-shift. Komt volgens mij door het focusseer-mechanisme die van een sct is afgeleid voor zover ik heb kunnen nagaan. En die leiden vaak ook aan die kwaal. Heeft iemand ervaring ermee hoe hij dit kan verhelpen of verminderen bij de ETX70?
    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
    (vrouw van een ATM-er)

Het lijkt mij stug dat ze hetzelfde mechanisme gebruiken. Immers, in een refractor kan je wel dmv het objectief focussen. Echter, dat is behoorlijk lastig goed te doen. ik denk eerder dat je de kleurfout va je kijker ziet. (of vergis ik me heel erg)?
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Beste Yigal

Er loopt langs de binnenkant van de buis een soort staaf naar de lenscel die door de fucusseerknop achterop wordt heen-en-weer getrokken.

Vanmiddag Venus waargenomen (dmv manuele deelcirkels) en als ik scherpstel schuift venus telkens naar boven of naar beneden. Het hangt ervan af of ik naar binnen of naar buiten focusseer.

Overigens viel de CA best mee, maar dat komt waarschijnlijk doordat het midden op de dag was, zelfs bij een vrij hoge vergroting (132x) was het stukken beter dan in het donker
      (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Das gewoon de buis die je oculair vasthoud. Die beweegt bij mij ook en waarschijnlijk bij alle goedkopere focus inrichtingen. Maar werkt niet hetzelfde als bij een SCT. Daar komt de image shift als ik het goed heb door beweging in de hoofd spiegel.
        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Er loopt langs de binnenkant van de buis een soort staaf naar de lenscel die door de fucusseerknop achterop wordt heen-en-weer getrokken.
          Dit kan ik bevestigen .
          Het makkelijkste dat ik kan bedenken om die shift te verhelpen is het vervangen van de oculairhouder .
          Dus een andere focuser steken .

Commentaar

@Meiling,

Die focus-shift is inderdaad heel vervelend bij de ETX-70.

Als je aan de focusknop draait(heen en terug) zie je het objectief naar links en rechts
            bewegen.

Er zit een behoorlijke speling op.

Om dit op te lossen heb ik het volgende bedacht:
            zet op je oculairhouder een focusseerinrichting en gebruik de oorspronkelijke focuser
            om grof te focusen, de extra focuser om fijn te focussen.

Jammer genoeg heb ik nog geen commercieel verkrijgbare focuser kunnen vinden die
            daaraan voldoet(dus dat wordt zelfbouw).

Er zijn ook mensen die dat hebben opgelost door een stukje plastic te klemmen
            tussen de hoofdbuis en de objectiefbuis: zie Weasners mighty ETX pages.

Commentaar

Wat klitteband geplakt en dat werkt redelijk........ziet er alleen niet uit
              (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Werken...
              X