Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Plossl welke?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Plossl welke?

Mij vraag is wat is het verschil tussen Maede Plossl en Ts supper Plossl je heb er zoveel verschillende merken. Maar is de scherpte en de helderheid het zelfde? ook omdat er zoveel prijsverschil in zit.

Ik heb alleen ervaring met gewone en superplössls van Meade, over TS kan ik je helaas niets vertellen, maar ik zou niet anders meer willen dan superplössls.
    Veel meer contrast, er zit nl. een extra lens in en dit corrigeert waarschijnlijk weer één en ander.

Zo maar even uit m'n hoofd, hoor. Als ik het niet goed zeg kan een ander nog wat aanvullen en de meningen zullen altijd wel verdeeld zijn. Ongetwijfeld kun je ook goed kijken door een gewone Plössl. 't Is maar net hoe hoog je de lat legt...

Commentaar

De enigste manier om uit te vinden welke de beste is, is het uitproeren. Je kan niet zomaar spreken van "de scherpste" of "de beste". Er is nl. ook een afhankelijkheid met welk objectief je gebruikt. Nu zijn Super Plössls heel veel voorkomend en zullen er vast wel leden zijn die een van beide hebben. Overigens zijn SP vaak in de praktijk geen Plossloculairs maar Erfle-oculairs, maar das terzijde waarom men dat zo noemt.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

De super plossls van Meade gebruik ik ook, en ik ben er tevreden over. Ze zijn goed maar er zijn betere.
        Gisteravond heb ik door een Televue gekeken. Had er al veel over gehoord maar het overtrof m'n stoutste verwachtingen: bij een hogere vergroting (dan mijn 26mm) een veel groter beeldveld en meer en duidelijkere sterren!
        Het heeft een behoorlijk prijskaartje maar gezien de uitsluitend goede beoordelingen die je er over op internet leest en wat ik gisteren heb gezien durf ik echt te zeggen dat Televue een klasse apart is.

Zowel in kwaliteit als in prijs, helaas..!
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Tot twee maanden geleden was ik helemaal niet ontevreden met mijn super plössls die inderdaad wat meer contrast en iets minder abberaties vertonen dan gewone plössls. Nu ik echter ook drie Hyperionoculairen van Baader bezit en zojuist een Baader Scopos 35 mm oculair besteld heb, denk ik dat alleen mijn kinderen nog veel gebruik zullen maken van de SP's. Wat een verschil!. Als je dat eenmaal gezien hebt, wil je niet meer terug. Goed het kost iets meer, maar is in verhouding nog niet eens zo heel veel duurder. Zowel de Hyperions als de Scopos zijn heel erg veel goedkoper dan de Panoptics en Naglers van Televue maar de kwaliteit doet er volgens diverse reviews op o.a. Cloudy Nights en Depolderster maar amper voor onder. (De Scopos wordt in het vergelijkingsartikel op CS aangeduid met No-name en er ten onrechte van verdacht een prototype te zijn van de Orion Stratus; wel schijnt het een monster te zijn en bijna een kilo te wegen. Hij staat alleen nog maar in de prijslijst van Baader; de website loopt nog wat achter). Als je op het punt staat nieuwe oculairen aan te schaffen zeker aanraders.
          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Werken...
          X