Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow Lens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow Lens

Hoi,

Zoals jullie misschien wel weten heb ik een Meade LX90 (2030mm). Ik zie hiermee graag de planeten echt goed willen zien. Mijn sterkst vergrotende oculair is op dit moment een Meade Super Plossl 9.7 mm. Dit vind ik een vrij comfortabel oculair. Nu is mijn oog op een Barlow lens gevallen, maar ik twijfel tussen een 2x en een 3x. 3x Lijkt mij echt heel vet, maar ik vraag me af of dat niet een beetje overkill is. Dus dat de telescoop zo'n vergroting niet aan kan. Barlow 2x moet gewoon lukken, maar ik zit dus te twijfelen over de Barlow 3x lens. Dus mijn vraag is: Kan een Barlow 3x samenwerken met een LX90(2030mm)+9.7mm oculair? Zo ja is deze dan goed? *Hatsjoe*

Anders wil ik deze nog voor Sinterklaas binnen halen.

Alvast bedankt!

Ik zou voor de 2x gaan. bij 3x wordt het al een beetje overkill.wat je merkt in zwak beeld en de seeing moet ook erg goed zijn voor zoeen vergroting.

Als je de afstand langer maakt tussen de barlow en het oculair krijg je ook meer vergroting.

Commentaar

Hmm de seeing is bij mij (als het helder is) altijd wel goed. Maar resulteerd het alleen in zwak beeld als de seeing slecht is of is het altijd zwak beeld?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
        Hmm de seeing is bij mij (als het helder is) altijd wel goed. Maar resulteerd het alleen in zwak beeld als de seeing slecht is of is het altijd zwak beeld?
        De seeing die Nightsky bedoeld heeft waarschijnlijk betrekking tot de atmosfeer en niet de lokale waarneem plaats.

Bij een 9,7 op een 2000mm focale lengte heb je een vergroting van grofweg 200x, met een 2 keer barlow zit je aan je praktische max van 400x.
        Als je dus een 3x keer neemt kom je uit op 600x wat toch echt zwaar overkill is op jouw telescoop. Die 3 keer zal alleen van pas komen als je in het primaire brandpunt gaat fotograferen.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Sterke vergotingen: geen Barlow gebruiken !!

Hallo Sjors,
          als jij een"vet beeld" wil hebben, kun je beter geen barlowlens kopen:
          Het beeld wordt bij visueel gebruik weliswaar groter, maar ook opmerkelijk veel waziger, stukken minder contrastrijk en... er verschijnen ineens extra kleurfouten. Al met al GEEN verbetering.

Vaak wordt daarom geroepen dat je beter niet te sterk kunt vergroten.
          Een vuistregel is 2x de diameter van je telescoop in milimeters. Dus 230x bij een 115mm telescoop.
          Toch heb ik gemerkt dat je wel verder kan gaan: mits je kijker van goede kwaliteit is.

Het is voor jou veel beter om een ander oculair te kopen, echt.
          Ik heb zelf een tijdje op internet gezocht naar goede types oculairen voor sterke vergroting. Ik kon maar moeilijk kiezen.
          Tussendoor zag ik bij Ganymedes in de tweedehands-vitrine een klein 3,6mm oculairtje liggen. Merkloos. Er stond met grote letters SUPER op. Dat bracht mij aan het twijfelen, want meestal zijn oculairen met dergelijke schreeuwerige opschriften allesbehalve goed. Ik heb het oculairtje toen in de winkel vergeleken met diverse dure 4mm oculairen. Het beeld van de 3,6mm zag er niet slecht uit. Voor 15 euro kon ik hem meenemen. En daarvan heb ik geen spijt gehad!

Ondanks de zeer sterke vergroting die het oculair geeft is het beeld zeer scherp: niet alleen in het centrum, maar ook aan de randen! De kleurfout is minimaal. Ook het contrast is prima. Het is absoluut mijn favoriete Mars-oculair geworden. Zowel in mijn oude 6cm kijker als in mijn 32cm Dobson.
          De beeldhoek is niet groot: slechts 40 graden. Maar aan de andere kant: een sterke vergroting gebruik je eigenlijk alleen maar om kleine objecten te vergrote, zoals planeten. En als je een uitgestrekt object als de maan wilt bekijken met zo'n sterke vergroting, zul je dat meestal doen om je te concentreren op een klein specifiek detail.
          Nadeel van dit oculair is het kleine lensopeningetje: je moet er even mee leren kijken.

Ik weet helaas niet wat voor oculair het is en van welk merk. Jammer, want ik kan je dit oculair van harte aanbevelen. Ik denk dat het een Super Plössl is. Het oculair heeft minimaal twee lenzen, misschien wel drie.

Nog een tip: koop voor een sterk vergrotend oculair geen breedbeeldoculair: Die oculairs hebben vaak 6 of 7-lenzen. Daardoor kunnen ze een veel groter beeldveld geven, maar wat je ook ziet is dat het beeld minder scherp is!
          Mijn SpeersWaler 10mm is MINDER scherp dan mijn 3,6mm. Ja serieus. dit komt gewoon door de hoeveelheid lenzen in de SW 10.
          Alleen zeer dure breedbeeldoculairs zijn denk ik wel redelijk scherp.

Samenvattend:
          Voor zeer sterke vergrotingen:
          - koop een 3 tot 5 mm oculair met niet te veel lenzen.
          - geen breedbeeldoculair: dus wen maar vast aan dat kleine beeldveld.
          - Goede types zijn: orthoscopisch, en waarschinlijk SuperPlössl
          - Ik heb slechte ervaringen met Meade-oculairen.
          - Kijk op http://www.cloudynights.com/category.ph ... id=87&pr=1 voor uitgebreide besprekingen
          - Probeer diverse oculairen van anderen uit in je telescoop. Dan kom je er vanzelf achter welk oculair het beste werkt in jouw apparaatuur.
          - Kom eens een avond langs op Copernicus in Haarlem, dan kun je diverse ocualiren van ons komen testen.

Veel succes met zoeken
          Harro Treur

Nog even over Barlowlenzen:
          Tegenwoordig zijn Barlowlenzen iets beter dan 20 jaar geleden, maar een redelijke kwaliteit Barlow is erg duur.
          Barlowlenzen lenen zich overigens wel goed voor fotografie in het brandpunt. Daar worden ze meestal ook voor gebruikt.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Het nadeel van die kleine brandpunt occulairs is dat je heel precies door een klein gaatje moet kijken om wat te zien, wat ik persoonlijk geen prettig beeld vind opleveren.
            Ik kijk liever door een 10mm met een goede 2x barlow dan door een 5mm.

Wat die kleurfouten betreft, jij hebt een Cassegrain, die hebben al geen/heel weinig kleurfouten. Dus met een goede APO barlow zul je die echt niet meer krijgen.
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
              Het nadeel van die kleine brandpunt occulairs is dat je heel precies door een klein gaatje moet kijken om wat te zien, wat ik persoonlijk geen prettig beeld vind opleveren.
              er zijn genoeg kleine brandpunt oculairs met een redelijke grote oog opening. de beste Barlows zijn de powermates. maar daar zit ook het prijskaartje aanvast

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                Origineel geplaatst door Ossi
                er zijn genoeg kleine brandpunt oculairs met een redelijke grote oog opening. de beste Barlows zijn de powermates. maar daar zit ook het prijskaartje aanvast

Je kan natuurlijk ook niet alles willen, geld speelt ook een rol.
                Welke occulairs bedoel je eigenlijk??
                Ben wel benieuwd namelijk.

Commentaar

de radians hebben allemaal een eyerelief van 20mm
                  verder zijn er de vixen LV's de stratus en de hyperions die een 20mm eyerelief hebben
                  oh wacht de TMB/Burgess planetary's ook

Commentaar

Wow harstikke bedankt Harro, voor iig je genomen tijd en de goede uitleg! Ik denk dat ik een kwalitatief goede telescoop heb dus zal de kleurverandering en wazig beeld wel meevallen denk ik. Als ik de Barlow 2x gebruikt met m'n sterst vergrotend oculair zit ik pas op ~410x dus dat is de aangegeven max van de telescoop. Ik heb dus nog genoeg ruimte om een kleiner oculair te kopen. Ik was eigenlijk niet van plan om super dure oculairen voor dit soort waarnemingen te gaan kopen Ik zoek alleen nog voor DS object een Süper Plossl van 32 of 40 mm. Of beide natuurlijk

* Ik heb trouwens *deze* Barlow gekocht. Hij zal vast wel niet state of the art zijn, maar op 16 jarige leeftijd zijn er natuurlijk nog vele andere dingen om je geld aan uit te geven! Zo ga ik binnekort ook een D50 kopen(die D70 is van m'n moeder )!!

Commentaar

met een 14mm ( meade serie 5000 )
                      en 2x barlow zie je veel beter dan met een 9,7 mm want je bent dan al over meest nuttige vergroting heen

Commentaar

Hallo Sjors en anderen:

De shorty Barlow van Aquarius is een medium-kwaliteit.
                        ik blijf bij het standpunt dat je voor hoogwaardige scherpe beelden beter een sterker oculair kunt gebruiken dan een zwakker oculair in combinatie met een Barlow: dit zul je terug zien in de scherpte.

Wat betreft groothoekoculairen:
                        Ik ken de markt niet goed. Wel weet ik dat de dure Vixen LVW 42 en de ultradure Pentax oculairen erg goed zijn. Met Nagler heb ik geen ervaring.
                        Helaas zijn dit soort oculairs veel te duur.

Een goed alternatief voor groothoek is misschien de nieuwe Williams Optics Ultra wide 28mm. Die heeft een enorme beeldhoek van 82 graden! De prijs was drie weken terug bij Ganymedes iets van 120 euro, wat een schijntje mag worden genoemd.
                        Williams Optics heeft een snelgroeiende reputatie van erg goed en toch voordelig .

succes
                        HArro
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                        X