Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voordeel van 2inch focusser/diagonaal/oculair op SCT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voordeel van 2inch focusser/diagonaal/oculair op SCT

Ik ben momenteel bezig dingen uit te zoeken wat voor over field of view je krijgt met verschillende occulairen in de verschillende kijkers die er zijn. Dit doe ik oa omdat ik wil weten wat te verwachten als ik ooit een C9.25 of C11 koop. Ik ben eigenlijk wel 99% zeker dat het 1 van deze 2 kijkers wordt.

Via Cloudy nights heb ik al eens gelezen dat een 2 inch diagonaal en/of focus inrichting een voordeel geeft in je field of view in een SCT. Nu ga ik binnenkort naar de US voor vakantie en wil daar misschien al wat spulletjes kopen en dacht aan een William Optics dual speed focusser, 2 inch diagonaal en 40mm SWAN oculair. Als ik die daar koop ben ik zo'n 250 euro goedkoper uit.

Maar voordat ik dat echt doe heeft iemand ervaring met een 2inch opening op een SCT? Geeft dit echt voordeel of is dit onzin naar jullie mening?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

vergeet de grens in nederland niet he, hier komt er nog een beetje belasting overheen en invoer rechten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
      vergeet de grens in nederland niet he, hier komt er nog een beetje belasting overheen en invoer rechten.
      Ja das ook nog iets wat ik aan het overwegen ben. Als ik het daar koop dan was ik niet van plan de duane in te lichten. Maar ja ze willen wel eens spontaan controleren dus ik moet nog bedenken of ik de kans waag.

Maar ok misschien had ik dat gedeelte helemaal niet moeten vertellen. Dit is geen smokkel topic maar wil wel graag weten of iemand ervaring heeft met een 2 inch doorkijk ipv een 1.25 inch.

Als iemand ervaring heeft met de 40mm WO SWAN zou ik daar ook graag zijn/haar mening over horen. Ik hoor dat dat een goed occulair is voor de prijs - helemaal voor een langzame telescoop.

Commentaar

Heb destijds een 2" visual back, een wo diagonaal en een 42mm vixen gekocht.
        Voor langzame kijkers als de c8, 9.25 en c11 is het een verademing.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Kijk dat wilde ik horen. Dank je Nop. Ik hoop trouwens ook een C11 te kunnen kopen maar denk dat vanwege toch budget redenen een C9.25 zal nemen (verschrikkelijk! ).

Heb trouwens een review van de WO 40mm SWAN gevonden op AstroWiki en daar komt hij best goed uit de bus (voor de prijs).

Commentaar

Na wat verder reseach ben ik er achtergekomen dat een 40mm oculair met 70 graden FOV in een C9.25 een echt FOV moet geven van ongeveer 1.18 graden. Dit zit geloof ik ook redelijk dicht bij de maximum AFOV van een C9.

Kogel is daarom door de kerk en ik heb een 2inc fucusser met dual speed, CF diagonaal en 40 mm SWAN besteld bij OPT in de US. Nu moeten ze wel alles in voorraad hebben maar als dat zo is kan ik zo zo'n 230 euro uitsparen. Belachelijk die prijsverschillen!

Daarna alleen nog die C9 om aan de focusser te schroeven.

Commentaar

Het voordelig uitzijn is dat inc belasting en invoer rechten ?

Commentaar

van mij is nog te koop.. incl 2 inch spul!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die hoop ik te ontlopen. (zie smokkel opmerking boven).

Origineel geplaatst door Nop
                  van mij is nog te koop.. incl 2 inch spul!
                  Ik weet het. Ik zou heel graag een C11 willen hebben en heb serieus over die van jou nagedacht maar ik heb een vriendin die de hele tijd roept dat als ik dan toch zo veel geld uitgeef dat ik dan maar een nieuwe moet kopen (een nieuwe kijker niet perse een nieuwe C11). Ik denk dat ik van die luxe gebruik ga maken.

Daarnaast denk ik dat mijn ideale opstelling een C9.25 met bv een Orion ED80 zal zijn. Ik wil ooit toch eens een poging wagen met langere sluitertijden en een C11 geeft nog maar weinig speling wat betreft het draag vermogen op mijn EQ6. Ik lees veel verhalen van mensen met een C11 en een 80mm guiding telescoop als piggyback en elke keer als ik dat lees dan wil ik weer een C11. Maar ik moet ook aan mijn eigen draag vermogen denken.

Wie weet als ik van mijn tripje thuiskom, mijn nieuwe huis af is (met donkere tuin op het Z-O) en ik nog geld over hebt EN je hebt hem nog te koop...

Commentaar

Ik weet niet van welk merk je de 2"focuser hebt besteld maar de WO is niet erg goed. De dual speed focuser slipt snel en als je hem straker stelt werkt de fijnafstelling knop niet meer. Ik denk zelfs dat je in het zenit met een 2"diagonaal en een dik ocualir al last krijgt, dat wordt dan zeer nauwkeuriig afstellen. Fotografisch wordt het helemaal problematisch.
                    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Mmh... inderdaad WO. Heb er geen uitmuntende recenties over gelezen maar ook (nog) geen negatieve reacties. Ik zag wel vaak de combinatie van een WO diagonaal en een GSO fucusser wat ik wel opvallend vond.

Ik zal eens verder 'researchen' en als ik meer hierover hoor proberen de order te veranderen. En anders heb ik nog een knopautomaat op mijn kleine kijkertje.

Bedankt voor de info.

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                        Die hoop ik te ontlopen. (zie smokkel opmerking boven).
                        denk daar wel even goed over na. als je pakje wel wordt gecontroleerd heb je invoer rechten 25% en btw en daar dus weer een boete overheen. of meteen alles afstaan.

die kosten zijn veel hoger dan alles bij Rob of TS halen. waar je ook korting krijgt bij een paar artikelen tegelijk

Commentaar

Je hebt wel gelijk hoor maar ik waag het er op.

En als het niet goed afloopt is dat weer een lesje geleerd. Maar zelfs dan is het uiteindelijke verschil met de Europese prijzen ook nog te overzien (ik ga dan natuurlijk wel voor meer de boot in dan ik van plan was).

Heb trouwens meer over de WO fucusser opgezocht en je vind inderdaad wel meldingen van problemen maar die konden vaak wel opgelost worden door alles te tweaken. Past wel goed bij mijn EQ6 .

Naja jullie horen misschien nog wel hoe het afloopt.

Commentaar

Op zich is de focuser wel goed als je er niet te veel gewicht aan hangt. Met meer gewicht doet ie het ook nog wel maar dan moet je hem dusdanig strak afstellen dat de fijn afstelling slipt, en de fijn afstelling is nu net de reden dat veel mensen voor deze focuser gaan. Ik ben lid van de Wo groep en ervaringsdeskundige :smartass Ik vind dat het voor de Wo prijs en de gezien de WO marketing gewoon goed moet zijn en dat is het nu niet. Hier op het forum pas ook weer iemand, 110 megrez focuser slipt,
                            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Nou ik ga even met de billen bloot maar ik vind dat dit forum leerzaam en informatief moet zijn en daar wil ik zeker bij meehelpen door al mijn ervaringen op te schrijven. Ook al voel ik me nu een beetje stom.

Ze hadden niet alle producten direct in stock en dat heb ik aangegrepen om de order te cancelen. Nu maar hopen dat ze dit doen.

Het feit dat ze alles niet hadden was probleem 1 - ik wil niet dat er later nog een pakketje gestuurd wordt want dan moet die vriend die weer doorsturen met alle gedoe die daarbij hoort.

Daarnaast de negatieve berichten van de WO focusser.

En als laatste ben ik nog even gaan rekenen. Mijn montering heb ik met zo'n 10% korting kunnen kopen - ik hoop dit ook te kunnen doen met de kijker die ik koop. Als ik een C9 + alle extras koop zit ik op zo'n 2500 euro en dan is 10% korting ook al weer 250. En dan heb ik garantie en ik kan een pakketje samenstellen zodat ik zeker weet dat alles past. Dus... hopen dat ze niet moeilijk doen en anders ach dan mail ik wel vanuit het gevang.

Nu ga ik maar weer een tijdje lurken.

Commentaar

Werken...
                              X