Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

accessiores voor een starter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

accessiores voor een starter

Welke accessiores zijn een must have voor een beginner?
    Ik ga waarschijnlijk de lidl meade lxd75 6"newton kopen
    anders een newton 150mm/750mm van op een celestron adm montering

een koffertje om alles in te doen maak ik zelf
    Meade LXD75 150mm newton

Het was wel niet je vraag, maar ik neem aan dat je het topic Problemen met de Meade/Lidl LXD 75 hebt gelezen ? Misschien ben je beter af met de Celestron 150/750 op ADM. Ik had destijds ook de keuze tussen de Meade van de Lidl of deze Celestron en heb toen voor de Celestron gekozen en daar heb ik geen spijt van gehad, goede montering en telescoop, dan maar geen Goto.

Wat accessories betreft zou je kunnen denken aan een paar extra oculairen, misschien een goede 2x barlow en een reddot-finder als je niet voor de Goto gaat.

Commentaar

Vergeet in ieder geval niet een goede steratlas aan te schaffen. De Pocket Sky Atlas vind ik een echte aanrader. Daarnaast een rood lampje zodat je je nachtzicht beter behoudt en zorg dat je het een beetje comfortabel hebt. Omdat je erg stil zit kan het 's winters behoorlijk koud worden. Goede thermosokken en een muts is het halve werk!
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik heb het boek: handboek sterrenkunde’ van Govert Schilling ook besteld en sterrenkaart en roodlampje zal ik ook bestellen maakt het nog uit bij welke winkel ik dit koop of ontlopen ze elkaar niet zo veel in prijs?

een laptop meenmen naar avondje sterrenkijken gaat niet werken zeker? het scherm is daar waarschijnlijk veel te fel voor of zijn hier truckjes voor?
        Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Een nog beter boek dan "hadboek sterren kunde Govert schilling "voor beginners
          is het boek : "Sterren kijken (een professionele kijk op het heelal) "

rest van accessiores : een lage vergroting <100>100X , en een grote +/- 200X , dan mischien nog het gratis programma stellarium voor de" stand van planeten en sterren en maan.
          Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Je kunt ook een cheschire collimatie buisje zelf maken. Ik kan de instructies niet meer vinden maar het is redelijk makkelijk als je een beetje handig bent.

Of gewoon eentje kopen.

De spiegels in je telescoop kunnen een beetje bewegen en door vervoer enzo doen ze dat soms ook. Met dit tooltje kun de spiegels en oculair goed op elkaar afstellen zodat je beeld mooi scherp blijft.
            Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

kijk geweldige reacties!
              Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Een boekje dat ik iedereen kan aanbevelen is "Een waarnemingsprogramma voor beginnende amateurs" Uitgegeven door de VVS Het is geschreven door ervaren waarnemers en kost maar 11.5 euro.

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                  Je kunt ook een cheschire collimatie buisje zelf maken. Ik kan de instructies niet meer vinden maar het is redelijk makkelijk als je een beetje handig bent.

Of gewoon eentje kopen.

De spiegels in je telescoop kunnen een beetje bewegen en door vervoer enzo doen ze dat soms ook. Met dit tooltje kun de spiegels en oculair goed op elkaar afstellen zodat je beeld mooi scherp blijft.
                  Hoe maak ik dit zelf?
                  Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Heb ff verder gezocht en deze site gevonden die het een en ander uitlegt: http://www.atmsite.org/contrib/Carlin/c ... crosshairs

Ik weet jiet meer zeker of ik deze site gebruikt had voor de mijne maar dit is alles wat ik kon vinden nu. Hoe dan ook je hebt alleen een stukje 32 mm PVC buis nodig die je eerst tot 31.7 mm moet terugbrengen - dit is gelijk het meeste werk vond ik. Rest kun je lezen op de site.

Als ik jou was zou ik je ook verdiepen in collimatie op zich zodat je weet wat het buisje moet doen. Zie bv. http://www.atmsite.org/contrib/Carlin/collimation/

Erg handig tooltje die je ook kunt kopen voor zo'n 50 pleuro maar ook makkelijk kan maken dus. Voor mij lijkt hij te werken.
                    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

ik zou eventueel een zoeker met rechtopstaand beeld 8x50 aanraden
                      het opzoeken wordt daardoor toch een stuk eenvoudiger
                      een klapstoeltje of strijkstoeltje is ook wel makelijk om langere tijd half zittend te observeren

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                        Heb ff verder gezocht en deze site gevonden die het een en ander uitlegt: http://www.atmsite.org/contrib/Carlin/c ... crosshairs

Ik weet jiet meer zeker of ik deze site gebruikt had voor de mijne maar dit is alles wat ik kon vinden nu. Hoe dan ook je hebt alleen een stukje 32 mm PVC buis nodig die je eerst tot 31.7 mm moet terugbrengen - dit is gelijk het meeste werk vond ik. Rest kun je lezen op de site.

Als ik jou was zou ik je ook verdiepen in collimatie op zich zodat je weet wat het buisje moet doen. Zie bv. http://www.atmsite.org/contrib/Carlin/collimation/

Erg handig tooltje die je ook kunt kopen voor zo'n 50 pleuro maar ook makkelijk kan maken dus. Voor mij lijkt hij te werken.
                        Ik heb gewoon zo'n buisje gebruikt die altijd om de "oude" fotorolletjes zaten. Gewoon een klein gaatje maken in de onderkant. Past precies en werkt perfect

Commentaar

pvc heb ik overvloed (papa heeft een loodgietersbedrijf)

komt goed
                          Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

is dit wat?
                            http://www.astroshop.de/en/telescopes/a ... -suit-case
                            Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Ik heb een ENORME hekel aan baggy truien met capuchon (ik noem het Ghettotruien 8) ) maar toch heb ik er 2 liggen voor als ik ga waarnemen.
                              Ze sluiten je nek af en als je ze goed over je hoofd trekt blokkeren ze strooilicht van je buren. Dus je blijft warm en beter aan het doinker aangepast. ideaal. Dave Kriege schrijft het mooi in zijn boek The Dobsonian Telescope: Hoe je er ook uitziet, het is donker en niemand ziet je, zolang je het maar warm hebt achter je kijker kan alles
                              Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                              (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Werken...
                              X