Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schroefjes voor oculairen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schroefjes voor oculairen

Ben onfortuinlijk geweest en mijn schroefje om het oculair vast te zetten in het hoge gras kwijtgeraakt. Wie weet waar ik deze (per kilo ) kan verkrijgen?

Groetjes,

Ton Lindemann

Ik zou eens kijken bij een van de bouwmarkten, zoals Gamma, etc.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Daar hebben ze wel de juiste maat, maar het nadeel is dat de kop zo kort is. Bij oculairschroefjes heb je een wat langere kop met inkepinkies voor grip. Die ben ik nog niet tegengekomen bij een doe-het-zelver.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik heb ze en zit in de IT.

Computerzaakejs hebben ze vast wel, en anders een smid/ijzerwaren zaak.

Gr. Dennis
        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Ganymedes heeft ze ook.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Normale schroefjes van de bouwmarkt, maar dan een stukje langer dan de originele. Kost vrijwel niks en werkt 10 x beter dan die kleine pieldngen. Handschoen-proof!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bij de bouwmarkten kun je ook koppelstukjes kopen om twee draadstangen aan elkaar te zetten. Door zo'n koppelstukje met een ijzerzaag in te korten kun je hem ook over een schroefje heen draaien.
              Het schroefje steekt er dan iets onderuit. De schroefkop kun je eventueel wegvijlen of wegslijpen. Lijm in dat geval het schroefje eerst vast in het koppelstukje. Bij een langer koppelstukje en een langer schroefje wordt een en ander ook handschoen proof.

Bert
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
              X