Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

verlichte kruisdraad oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zijn er astroforumleden die mij nut en noodzaak kunnen toelichten van een verlicht kruisdraad? Ik denk zelf aan voor gebruik bij uitlijnen volgens de drift methode en als hulp om een object goed gecentreerd op de chip van de webcam / ccd te krijgen en dus op het scherm van de laptop. Nu zijn er diverse vormen en afmetingen 9 - 12 en 25 mm (meade) waarbij 1 met een dubbelkruis, 1 met een gecompliceerde schaalverdeling voor graden etc en 1 die de chipgrootte weergeeft van diverse ccd's. Wat is voor mijn doeleinden aan te bevelen?
    Ze zijn niet echt goedkoop en weegt die investering dan wel op tegen het nut? Wie geeft me advies? Bedankt alvast!
    Muphrid

Mijn ervaring is dat onder echt donkere omstandigheden een niet verlicht kruisdraad slecht of geheel niet zichtbaar is.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

verlicht of niet verlicht

Victor: begrijp ik je goed? je hebt het over een Niet verlicht kruisdraad en ik heb het over een Verlicht kruisdraad!

Commentaar

Cor,

Ik maak zelf gebruik van een 12mm Meade oculair met verlicht kruisdraad. Zoals je al aangeeft is dit voornamelijk handig bij drift alignment en het centreren van een object voor een CCD. Daarnaast zou je een dergelijk oculair nog kunnen gebruiken om handmatig een volgster gecentreerd te houden tijdens de opname van een astrofoto.

Als ik me niet vergis heeft Meade een "CCD framing" oculair en Baader heeft een oculair met de "gecompliceerde schaalverdeling". Het framing oculair van Meade is er eentje uit een "ver" verleden en lijkt mij als zodanig niet meer geschikt voor de huidige technologie (lees: CCD grootte). Het Baader oculair is voornamelijk bedoeld voor astrometrische doeleinden. (o.a. separatie dubbelsterren), maar kan natuurlijk ook gebruikt worden voor andere doeleinden.

Normaal gesproken is een hogere vergroting altijd beter bij driftalignment / handmatig guiden en soortgelijke toepassingen. Een dubbel kruisdraad is wel handig om een ster tussen de draden gecentreerd te houden.

Ik zou voor de door jou genoemde doeleinden zoeken naar een 9mm verlicht dubbel kruisdraad-oculair

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Cor,

Victor geeft antwoord op je eerste zin, namelijk:

Zijn er astroforumleden die mij nut en noodzaak kunnen toelichten van een verlicht kruisdraad?

>>Mijn ervaring is dat onder echt donkere omstandigheden een niet verlicht kruisdraad slecht of geheel niet zichtbaar is.
          - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Oke Raimond bedankt voor je reactie, zelf kwam mij dat frame ocualair van meade ook al zo merkwaardig voor.
            Sedna; inderdaad kun je mijn vraag ook zodanig lezen en beantwoorden, wellicht had ik het anders moeten formuleren.
            Any how iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.
            Muphrid

Commentaar

Als het gaat om adviezen voor een kruisdraadoculair kan ik van harte een Vixen GA-4 aanbevelen.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

dutchdevil, ik los het probleem van een niet verlichte poolzoeker op door aan het begin van het kijkertje er vlak naast een (rood) lichtje in te laten schijnen.
                Is niet zo gelikt maar wel goedkoop (je hebt het maar even nodig bij het uitrichten van je montering) en het werkt prima om de tekening te zien.

Commentaar

Henk,

Heb ik laatst ook gedaan met Clearskies, werkte prima.
                  Gewoon kijken kan ook

Het is inderdaad iets minder gelikt, maar ach.
                  - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Werken...
                  X