Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leuke oculairtjes (slik!)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leuke oculairtjes (slik!)

Bij Huygens-oculairen denken we aan die kleine prutsoculairtjes die meestal bijgeleverd zitten bij bouwmarkt-telescopen.

Dat een Huygens ocualir ook anders kan zie je op de foto hieronder:
    twee schattige Huygens oculairtjes van de firma Carl Zeiss.
    (Let op het liefkozende handje links!!!)
    Respectievelijke brandpuntsafstanden zijn 160mm en 120mm.

Ze zijn ook te koop voor een kleine 3000 en 2600 euro per stuk. Tweedehands, op de site http://www.apm-telescopes.de

Wees er gauw bij want OP=OP@!!!!!!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Zijn waarschijnlijk collimatieoculairs voor de VLT oid. Ik weet dat men daar dergelijke oculairs gebruikt.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb die van mij al weer vrij snel van de hand gedaan, 't was toch lastig meenemen
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Is dat SCT schroefdraad????

160mm geeft toch nog 15x in mijn C9.25........... :P
        305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Die krijg je er niet bij nee bij de LIDL. Wat weegt zoiets nou? Zal wel een flinke lens in zitten!
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

hey mensen ik heb ook nog een paar ocu's gebouwd , ik geloof die passen hier in het rijtje
            van links naar rechts
            wild heerbrug 30mm met verlichte kruisdraad uit tank
            leitz 24mm uit nachtkijker
            rodenstock 40mm uit tankafweerkanon
            salut,leon.

Commentaar

Origineel geplaatst door d'artagnan
              hey mensen ik heb ook nog een paar ocu's gebouwd , ik geloof die passen hier in het rijtje
              van links naar rechts
              wild heerbrug 30mm met verlichte kruisdraad uit tank
              leitz 24mm uit nachtkijker
              rodenstock 40mm uit tankafweerkanon
              salut,leon.
              Hmmm het leger is blijkbaar zo gek nog niet.... De marinewerf in Den Helder schijnt ook al een enorm leuke optische werkplaats te hebben. (En er zijn vacatures daar....)

Ontopic: heb jij deze oculairen zelf gebouwd Leon? Wat gaaf.
              Wwet jij ook of ze bruikbaar waren in astronomische telescopen?
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

ik gebruik de oculairen alle drie in mijn teleskopen,de richtkijkers zijn gewoon bij de dump gekocht of zelfs als los oculair,de komplete rodenstock kijker kost 75 euro,sloop het oculair er uit en draai of laat een huls draaien op 2 inch, het is mijn beste oculair en bruikbaar vanaf F6.
                zoek maar eens naar rodenstock gigant op het net,en die firma doet ook niks anders.
                de leitz heeft een beetje last van chromatische abberatie maar dat stoort bij lage vergrotingen en deepsky niet zozeer.
                het enige nadeel aan dit soort oculairen is het tamelijk hoge gewicht.
                ik heb zelf een 80 jaar oude draaibank,momenteel is de moter ervan kapot en ik heb hem verkocht aan een oom van mijn vrouw,hij is dus daarna nog ter beschikking.ik zal nog even een foto maken zolang hij er nog staat ,de draaibank is erg groot ,2 meter lang , en omdat hij zo oud is heeft hij ook geen veiligheidsvoorzieningen zoals noodstop,dat is ook een van de redenen waarom ik hem niet meer opknap.ik wil naderhand een kleiner tafelmodel aanschaffen omdat ik meestal maar kleinere verloopringen moet draaien.
                optika haal ik bv bij 'www.helmut-singer.de' zoek bij de afdeling optik.

Commentaar

Werken...
                X