Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

koffertje, wat is jullie mening??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

koffertje, wat is jullie mening??

Hoi,

Ik zag een leuk koffertje bij de koepel.

Ik wil hem kopen, maar wat is jullie mening hierover?

Is het de moeite waard?

De link: http://www.dekoepel.nl/winkel/100000961 ... 4e002.html
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Meer info over dit koffertje vind je hier de prijs de ze daar vermelden geldt alleen als je er ook een telescoop bij koopt overigens.

Commentaar

het is jammer dat er geen details bij staan. Maar lijkt het iets te zijn?
      Het is niet duur in elk geval.

Bij de koepel kost hij iets meer, maar dan hoef ik er geen telescoop bij te nemen
      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Re: koffertje, wat is jullie mening??

Origineel geplaatst door dutchdevil
        Is het de moeite waard?
        Ligt eraan:

Welke onderdelen van de inhoud ga je sowieso kopen?
        Wat kosten die samen?

Voila!

PS Heb het koffertje zelf oit bij een nieuwe telescoop gekocht en de 15mm was een erg fijn oculair.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

iemand met ervaring!

En hoe was de kwaliteit van de rest?
          Alles bij elkaar kom je toch echt hoger uit..

ik zoek nog wat spul inderdaad en dit leek me een mooi koffer.

Ik heb nu 10 en 20, maar 32 of 40, iets rond de 15 en nog wat alles uit de kast komt me zeker van pas.
          Ook de filters (maan heb ik al, maar goed) en de barlow zijn handig denk ik

Commentaar

Hoi Dennis,

Ikzelf heb die Olivon Set 1 gekocht ( 165 Euro ), maar heb het nog niet kunnen uitproberen omdat ik nog geen heldere nacht heb meegemaakt sinds ik hem en mijn nieuwe telescoop hebt ontvangen.

Groetjes,

Peter.
            Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH
            MEADE 8" F/4 LXD75 + GPS
            MoonLite Focus
            Canon EOS 400D

Commentaar

heb je een reden waarom je voor die set hebt gekozen?

Commentaar

Kwaliteit is gewoon goed, niets bijzonders, maar .....

Origineel geplaatst door dutchdevil
                ........ komt me zeker van pas.
                (..... heb ik al, maar goed)
                ........ zijn handig denk ik
                .... brengt mij tot een stelliger advies:

Koop gewoon los wat je echt nodig hebt.
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik had kleuren filters enz. nodig om te gaan fotograveren.

En dit leek mij een mooi setje om te beginnen.

Ik heb hem trouwens nog voor de oude prijs gekregen ( 145 Euro ), want sinds kort is alles in prijs verhoogd bij de koepel.

Ook heb ik de webcam genomen van NexImage, leek mij ook een leuk webcammetje om te beginnen.

Maarja, zoals ik al eerder zei, nu is het nog wachten op de eerste heldere nacht om alles uit te kunnen proberen ( zucht )

Groetjes,

Peter.
                  Lid van de Astro Vriendenclub Zuid Holland - AVZH
                  MEADE 8" F/4 LXD75 + GPS
                  MoonLite Focus
                  Canon EOS 400D

Commentaar

Peter,

Oké duidelijk.

Ik heb zo'n philips camera ingekocht op de zaak, om eens te testen.
                    Als het lukt en bevalt koop ik wat anders.

Inderdaad, die filters zijn een mooie bijkomstigheid!
                    En de adapter, daarom wil ik die iets duurdere set.
                    Maar of de oculiaren goed zijn en wat het beeldveld is staat er niet bij helaas.

Commentaar

Er staat bij dat het super plossl oculairen zijn, die hebben een beeldhoek van 52 graden, niet echt veel, maar voor planeten wel genoeg, voor grote nevels zijn ze wat klein. Ook hebben de de kleinere mm een heel klein inkijkgaatje wat niet echt prettig kijkt. Er zijn wel betere te koop.

Ik zou net wat EricB zegt alleen die oculairen en barlow kopen die je echt nodig hebt en koop dan ook meteen een goede barlow, die uit het koffertje is waarschijnlijk maar zo zo. Je bent beter af met een Orion Shorty of nog beter een Orion Shorty Plus.

Een koffertje kan je ook wel los kopen bij een fotozaak of tweedehands (heb ik ook gedaan).

Commentaar

mm ik denk nog eens goed na...

Commentaar

Mijn advies is om zoals 'EricB' zegt alleen dat te kopen wat je echt zal gebruiken. Eentje voor een groot beeldveld (ong. 40mm.), eentje gemiddeld (ong. 25mm.) en nog iets rond de 6mm. voor planetenwerk. Dat gezegd hebbende, Jupiter is nog even zichtbaar maar staat op onze breedtegraad erg laag bij de horizon, dat gaat geen oculair goedmaken. Mars staat gunstiger maar is en blijft voorlopig erg klein. Op Saturnus is het nog maanden wachten. Venus ook maar daar zie je toch geen detail op (OK OK, sommigen hebben wel eens wat detail gezien, maar daar moet je niet op rekenen).
                          Voor DSO's ben je doorgaans beter af me een lage tot gemiddelde vergroting, vandaar mijn 40 en 25mm. advies, ongeveer.
                          Het belangrijkste advies dat ik kan geven is om meteen iets goeds te kopen; investeer een beetje meer voor oculairs die je over tien jaar nog gebruikt, in plaats van iets goedkoops aan te schaffen dat tegenvalt... dan koop je namelijk alsnog iets beters en ben je nog meer geld kwijt. Goedkoop is helaas zeer vaak duurkoop in deze hobby...
                          Filters zijn leuk om te hebben maar je zal denk ik het meest doen met een maanfilter. Zowiezo een prachtig object, maakt niet uit hoe vaak je het ziet!

Trouwens, nog hoofdpijn van je vrijgezellenfeest?

Groeten,

Victor
                          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

tnx.

Ja, zwaar.. ik denk dat ik goed ga slapen vanavond

Verder zeker leuk geweest ja!

Commentaar

Werken...
                            X