Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorzorgsmaatregelen bij een felle maan: nodig?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voorzorgsmaatregelen bij een felle maan: nodig?

Ik heb van de week eventjes de maan full-frame in mijn blikveld genomen door de telescoop, en het deed bijna pijn aan mijn ogen - zo veel licht! Nu is mijn vraag: kunnen je ogen schade oplopen door het op deze manier kijken naar de maanschijf? Ik was tijdelijk wat verblind aan mijn oculair-oog na deze waarneming, vandaar. Een maanfilter lijkt me geen overbodige luxe - niet alleen om het contrast beter te kunnen ontwaren, maar ook om je zicht niet naar de knoppen te helpen. Wat zijn jullie ervaringen?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Heel fel inderdaad, als je je oog direct van het oculair afhaald merk je er niet zoveel van, maar als je met je ogen knippert merk je dat de maan lekker in je netvlies is gebrand 8) . Als ik dan m'n maanfilter er op schroef heb ik nergens last meer van ( ik weet niet hoe sterk dat filter verduisterd...)Of het schadelijk is weet ik niet, maar het heeft hetzelfde effect als je eventjes in een lamp kijkt ofzo. Het lijkt mij niet echt schadelijk.

Commentaar

Ik weet het niet zeker, maar ik kan mij ook voorstellen dat het ook verschilt per scope, hoe groter, hoe meer licht je opvangt en terugbrengt naar 1 punt.

Ik denk dat er dus wel verschil is tussen een 70mm opening en een 300mm. Maar of het ook schadelijk is durf ik niet te zeggen. Denk dat alleen een oogarts zoiets kan bepalen.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

kijken naar de maan zal je in ieder geval niet blind maken
        maar zoals je zelf zei Brinx is een maanfilter geen overbodige luxe
        ik stel dan ook variabele polarisatie filter voor, daarmee kan je zelf de helderheid instellen

Commentaar

Hoe lager de F-waarde van een telescoop, hoe meer licht de telescoop opvangt en hoe helderder de maan. Ik denk echter niet dat je 'blind' van de maan kan worden.

Commentaar

Ik denk het wel Tim! Met een 2" oculair op een 14" kijker op volle maan kun je echt niet langer kijken dan een paar seconden.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

het kan een vervelende ervaring zijn Norbert maar ik denk niet dat je er blijvende letsels aan gaat over houden

Commentaar

Misschien, maar als je een paar seconden kijkt met een wide angle oculair en een 34 cm telescoop verzamel je ontzettend veel licht. Je vergroting is minimaal, dus weinig lichtverlies. Na een paar seconden kreeg ik een stekende koppijn. Dus ik zou niemand adviseren dit te doen zonder filter!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi,

Vriijdag keek ik door mijn 12"dob naar de maan. Met opruimen stond die op de maan gericht toen ik het oculair eruit haalde.
                  Toen zweefde er een beeld van de maan in mijn focuser. Ik heb mijn focuser helemaal ingedraaid en toen zweefde het maan beeld als het ware buiten mijn scope. Ik kon aanzwijzen op welke hoogte het beeld geprojecteerd werd. Is dit punt het brandpunt? Weet iemand hier meer van.

P.S. Ik keek ff naa de maan zonder filter, dat is niet fijn. Met het filter dat ik heb kan je ook niet confortabel naar de volle maan kijken.
                  Ik wil zo'n variabel filter gaan kopen.
                  Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Dat is zeker aan te raden en ben zelf gelukkig in het bezit van zo'n filter: echt ideaal , zelfs voor het maken van foto's heb ik em gebruikt.zonder had ik nooit een foto kunnen maken van de venusovergang of zonnevlekken. ook voor heldere planeten gebruik ik m nog wel eens.
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                    X