Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe apperent view te bepalen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe apperent view te bepalen?

Hallo,

Ik heb nog een paar ouderwetse 0.965 inch oculairen waar ik de apparent view gegevens niet meer van heb. Vroeger interesseerde me dat niet zo.

Hoe kan ik deze alsnog bepalen (eventueel bij benadering en als het überhaubt nog kan) als ik alleen het oculairtype weet (b.v. Kellner), merk, brandpunt en lensdiameter?

Groet en dank,

Ton.

Hallo Ton,

het makkelijkste is het om eerst de echte beeldhoek te bepalen en deze dan met de vergroting te vermenigvuldigen. Bereken de echte beeldhoek (TFOV=True Field Of View) met de stellar drift methode. Zet een bepaalde ster aan de linker beeldrand en klok het aantal seconden dat nodig is om de rechter beeldrand te bereiken. Met de volgende formule kun je dan de TFOV berekenen:

TFOV (graden) = COS(Declinatie ster) x 0,00417 x beelddoorlooptijd(seconden)

Succes

Commentaar

Makkelijker .
      Diameter fieldstop gedeeld door brandpuntsafstand oculair .

Commentaar

Skywatcher. Dat moet je even verder uitleggen. Als ik een fieldstop heb van 28mm bij een 1,25 inch oculair met 32 mm brandpuntafstand (geen ongewone combinatie voor een plossl) hoe kom ik dan met jouw deling op een schijnbaar beeldveld van 50 graden (ook een bijpassende waarde)?

Commentaar

Voor personen die het met de velddiafragma methode of de stellar drift methode willen doen heb ik een Excel-sheet als hulpmiddel. De velddiafragma methode is wat lastiger omdat het velddiafragma soms niet goed te meten is. De stellar drift methode is wat lastiger omdat je de kijker 's avonds buiten moet zetten. De stellar drift methode geeft de meest nauwkeurige waarde voor de TFOV.

Kijk voor de Excesheet op

http://www.xs4all.nl/~sahjps/Oculairen.zip

Alleen de velden die je moet kunnen aanpassen zijn aanklikbaar en wijzigbaar.

Commentaar

Skywatcher. Dat moet je even verder uitleggen. Als ik een fieldstop heb van 28mm bij een 1,25 inch oculair met 32 mm brandpuntafstand (geen ongewone combinatie voor een plossl) hoe kom ik dan met jouw deling op een schijnbaar beeldveld van 50 graden (ook een bijpassende waarde)?
            Mijn excuses voor de onvolledigheid van mijn vorige reactie .
            Er hoort nog een klein tabelletje bij .
            Code:
             ε                    Apparent field

0.51                      30°
            0.69                      40°
            0.86                      50°
            1.03                      60
            1.20                      70°
            Dit tabelletje komt uit het boek "Telescope optics : evaluation and design" van Rutten en Venrooij .
            Laat het duidelijk zijn dat de waarden een benadering zijn .

Commentaar

Dank, ik denk dat hier wel verder mee kom.

Commentaar

Werken...
              X