Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie heeft ervaring met Hyperion Wide Angle oculairen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wie heeft ervaring met Hyperion Wide Angle oculairen?

Zijn er forumleden die ervaring hebben met Hyperion Wide Angle Oculairen van Baader? (Hyperion misschien?)
    http://www.telescope-service.com/baader ... l#hyperion
    Ik overweeg een 21 mm en een 8 mm te kopen met diverse verlengingsringen om ook diverse tussenvergrotingen te kunnen realiseren.
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Ik heb de 21mm, 13mm en 8mm. Ik vind ze erg goed, vooral voor die prijs. Ze hebben een mooi groot en vlak beeldveld en het contrast en beeldscherpte zijn prima. De 8mm is één van mijn meestgebruikte oculairs. De 21mm heeft wel een nadeel, namelijk dat je je oog wel heel erg recht voor de lens moet houden anders krijg je "blackouts" te zien.

Ik zou niet met die tussenringen gaan klooien want dat is erg onpraktisch. Het levert maar een relatief kleine verandering op in de vergrotingsfactor terwijl je daar dan wel in het donker je oculair voor open moet schroeven, wat geheid een keer fout gaat. Bovendien moet je veel kracht zetten om hem uberhaupt los te krijgen (ik meen me te herinneren dat de twee delen aan elkaar gelijmd zijn).
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb de 21, 17 en 13 mm en ze bevallen mij meer dan prima.
      Maar ik had hiervoor alleen maar plossl's en dan is zo'n grote inkijk een wereld van verschil.

Hoe en of de tussenringen werken weet ik niet. Ik heb al moeite om in het donker een filtertje te wisselen, laat staan dat ik een oculair uit elkaar moet gaan schoeven...lijkt me niks.

En de 21 mm haalt de opgeven 68 graden niet. Net iets meer dan 60 graden komt beter in de buurt.
      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

(Hyperion misschien?)
        Inderdaad!! Hoewel dat op puur toeval berust. Ik heb zowel de 5, de 8 als de 17 mm. Ze bevallen mij prima. Ik heb echter niet veel referentie dus verwacht geen objectief commentaar over dit type oculair. Ik vind ze super handig. Ze passen zowel in een 1,25"- als in een 2"-vatting. Je kunt de onderste lens eraf schroeven, etc. Heel handzaam. Ik ben er blij mee maar nogmaals, ik heb nooit een vergelijkend onderzoek gedaan, maar ze gekocht vanwege positieve geluiden elders. Er zullen ongetwijfeld betere zijn maar daar kunnen meer deskundigen wellicht iets over vertellen.
        Voor de duidelijkheid, ik heb de naam Hyperion niet gekozen vanwege de oculairen. Sterker nog, ik gebruikte de naam al voordat ik deze en de Lightbridge gekocht had. Hyperion is de naam van mijn hoofdcomputer in mijn thuisnetwerk. De andere heten Selena, de webserver, Pluto, mijn laptop en Icarus, mijn PDA.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hartelijk dank voor jullie reacties. Net het laatste zetje dat ik nodig had
          Toch maar besloten i.p.v. de 21 mm voor de 17 te gaan, maar dan wel 2x voor mijn binoviewer. Toch ook maar 2 tussenringen en een adapter besteld om als ik de binoviewer niet gebruik, één van de 17 mm exemplaren als een 13 mm te kunnen gebruiken of er rechtsreeks mee te kunnen fotograferen. Indien nodig kan ik ook de 8 mm met tussenringen tot een 5 mm transformeren.
          Ben benieuwd!
          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ik zou zeggen: Hou ons op de hoogte van je ervaringen met de tussenringen.
            305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

@ Slartibartfast
              Zal ik doen!

Commentaar

Hallo
                ik heb de Hyperion 5mm onlangs eens vergeleken met een TMB-planetary Dit was in een snelle Newton.
                http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8411
                (ik verwijs daarin ook naar een eerdere oculairentest http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2867)

Mijn ervaring: het is een prima oculair. Wel is ie buitennissig zwaar.
                Verder is de zogenaamde Groothoek-mogelijkheid (waarbij je het binnendeel er af schroeft) een lachertje: enorm veel randonscherpte en randvervorming.

Er schijnen ook soortgelijke oculairs van Orion te zijn.Ik weet niet hoe die presteren.
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

@ Harro
                  Je opmerking over de "gebrekkige kwaliteiten" van de extra groothoekmogelijkheid was mij al bekend. Wordt ook op de sites van Baader en TS melding van gemaakt. Deze optie is hoogstens interessant om sneller objecten te vinden, niet om structureel mee te waarnemen.

Volgens mij bedoel je de Orion Stratus Groothoek oculairen. Ik weet ook niet hoe die presteren maar ze zijn wel iets duurder dan de hyperions.

In ieder geval bedankt voor je toelichting.

Commentaar

Werken...
                  X