Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron eyepiece en filterset

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron eyepiece en filterset

Hallo, ik ben van plan deze set aan te schaffen voor mijn 203/1200 Dobson, mijn vraag is nu.. Is dit nu een aanrader of zou ik het geld beter in enkele andere Oculairs investeren? Ik ben nog niet zo lang bezig met waarnemen dus enkele tips voor een goede oculairkeuze zijn zeer welkom.

Groeten

Ik zou investeren in 3 goede oculairs: Een voor het overzicht (bbijv 32 mm), Een voor de uitvergroting (bijv 13mm) <-- leuk voor nevels en een kleintje van bijv 6 of 3 mm.
    Ik had ook zo'n setje, maar dit is het enige wat ik gebruik. Samen met een goed uhc filter en een maanfilter.
    Maar dat is mijn voorkeur.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

alhoewel ik de set echt geen geld vind voor wat erin zit, ben ik het wel met norbert eens, dat je je geld beter kan uitgeven aan een aantal goede oculairs, dan aan een set, waar je waarschijnlijk naar verloop van tijd, toch maar 1 of 2 oculairs echt vaker van gaat gebruiken....

verder welkom hier op astro start en vraag vooral verder, er zit hier best wel veel ervaring en kennis...

groeten,
      maarten
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hallo, bedankt voor de reacties
        ik zal mn vragen zeker niet laten, vind dit B.T.W. een Superforum
        Ik heb al een 25mm en 10mm Skywatcher S.p., een 3x barlow en een 35mm Kelner 2" Oculair.. dus het is inderdaad beter jullie raad op te volgen en mijn geld aan enkele losse dingen te spenderen.
        Anders ga ik echt wel veel te veel hebben. Bedankt voor het inzien
        Van dit ben ik al zeker (de Baader O-III filter) maar nu zou ik er echt nog graag een goed planetenoculair bij willen, hebben jullie enkele tips?

Greetings :bier:

Commentaar

Koop een TMB/Burgess bij robtics. Top oculairtje en niet al te duur.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Thanx Norbert, heb het al effe opgezocht en dit lijkt mij inderdaad wel een super oculair. Ben al bijna verkocht maar...
            De 6mm zou bij mij een vergroting geven van 200x is dit niet wat weinig voor de planeten?
            Wat vind U trouwens van de andere Burgess Oculairen want ze lijken mij allemaal wel zeer interesant
            Bedankt in ieder geval voor Robtics

Commentaar

Geen dank hoor! 6mm is in een dobson nog iets te weinig vergroting. Misschien zou je eens kunnen kijken naar een kleiner oculair met dezelfde inkijk. (anders moet je door zo'n priegelgaatje heenkijken)
              Voor de rest ken ik burgess niet. Ik was bij robtics voor een telescoop en hij adviseerde mij dat ding. Maar op cloudynights.com staat nu een goede review van de 4mm!
              Dat is misschien wel iets http://www.cloudynights.com/documents/Burgesstmb.pdf

Commentaar

ik ben het volledig eens met Norbert
                ik heb 1 van die prototype 6mm tmb/burges (gekocht van Rob) en ik moet zeggen dit is een verdomd goed oculair voor de prijs
                en de 4 en 9 mm zouden beter zijn dan de prototype(wel een meerprijs omdat de proto een "defect" had

Commentaar

En ik ben overtuigd :buiging:
                  Die 4mm ga ik zeker op wachten (nog niet te koop bij robtics?)
                  Skywatcher heb jij ook nog info over die andere Burgess Oc ?
                  Ze zien er allemaal zo "hebbe hebbe" uit :banghead:

Commentaar

eerlijk gezegd niet,ik heb alleen die 6mm
                    de andere oculairs van burges zijn niet zo uniek als hun tmb/burgess
                    let maar eens op de Super Wide Angle en de swan 40mm 2" om een voorbeeld te noemen

Commentaar

Werken...
                    X