Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Extra Oculair(s) voor Meade Lightbridge 10"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Extra Oculair(s) voor Meade Lightbridge 10"

Hallo,

ik ben van plan om heel binnenkort een LB 10" aan te kopen. Hierbij wordt standaard een 26mm QX 2"-oculair geleverd. Nu zou ik graag een extra oculair aankopen, om ook op een grotere vergroting waar te kunnen nemen (genre 5 à 10 mm). Ik had graag, wegens het grote aanbod (bij Meade Plossl, Super Plossl, Wide Angle...) advies gehad over welk oculair ik me het beste zou aanschaffen.

Een paar jaar geleden heb ik nog een lenzenkijker gehad, maar ben daar nu jammergenoeg niet meer in bezitting van (dus heb ik nog geen andere oculairs).

Qua budget zou ik liefst beneden €150 blijven.
    To be, or not to be... or to be both - Schrödinger's cat

Voor hoge vergrotingen zou ik voor een TMB Planetary gaan (90 euro). Scherp tot aan de rand, grote inkijklens en een handig opdraaibare "eyecup". Ik heb zelf een 6 mm en ben er zeer tevreden over!
    Lees ook Harro's oculairen test maar eens: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... lairentest
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

de TMB planetary is trouwens ook erg geschikt voor deepsky-objecten en bolhopen, omdat het beeldveld over de volle breedte scherp is (geen randonscherpte). Voor planeetwaarnemen is ie ook geschikt, maar als het echt op de kleinste planeetdetails aankomt zijn juist de simpele orthoscopen vaak net ietsjes scherper.....

Verder kan ik nog een kleine aanvulling geven op mijn oculairentest:
      Later heb ik een Hyperion 5mm getest en vergeleken met de TMB5mm in een 12inch Lightbridge. Object was Bolhoop M92. De resultaten ontliepen elkaar niet veel: Beiden lieten een prachtige opgeloste bolhoop zien. De Hyperion had een iets groter beeldveld, maar ook meer randonscherpte. De Hyperion is erg fors en erg zwaar. de TMB is veel kleiner en lichter.

Succes met de keuze.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ikzelf heb o.a. een TS WA 5,8 mm (gemaakt door Antares)
        http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... 5.htm#TSWA
        die ik erg veel bij mijn 14,5" Dobson gebruik. Goed contrast en fijne inkijk.
        En een erg vriendelijke prijs.

Groeten,
        Guus

Commentaar

Bedankt voor de reacties. Nu ontdekte ik vanmorgen dat bij Robtics 2 (!) oculairs inbegrepen zijn bij LB's (nog een 10 mm Robtics SWA). Dan zou ik ginder ook voor een TMB Planetary kunnen gaan, heb ik meteen 3 oculairs .

Nu nog één probleem: 's-Gravenzande ligt op bijna 300 km van m'n deur en ik zie op de website van Robtics niets over verzendingen staan. Ik zal m'n ouders moeten overtuigen voor een dagje uit naar Nederland :P .
          To be, or not to be... or to be both - Schrödinger's cat

Commentaar

Werken...
          X