Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vuilniszak om lightbridge?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vuilniszak om lightbridge?

Misschien een domme vraag. Ik heb zelf geen lightbridge, maar ken enkele mensen die dit wel hebben. Sommigen hebben een doek om erheen te doen voor eventuele lichtvervuiling.
    Zou je zoiets ook met een zwarte vuilniszak kunnen doen? Of weerkaatst dat toch teveel licht?

Ik kon die vraag niet uit mijn hoofd zetten, vandaar dat ik hem hier maar even stel.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Als poorman's oplossing kan het wel. Probleem is dat, onder een lage hoek, een vuilniszak ook meestal veel licht reflecteert. Heel veel materialen lijken mat maar als je het onder een lage hoek bekijkt, reflecteren ze enorm. Het zal iets helpen, maar het is verre van ideaal.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

luidsprekerstof?
      We're all going in the same direction - the future!

Commentaar

@ MartijnC: Vaak behoorlijk open geweven. Hou het maar eens tegen het licht

Rich man's solution: zwart velours?
        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

zwart velours?

Zoiets was mijn gedachte met luidsprekerstof
          We're all going in the same direction - the future!

Commentaar

Origineel geplaatst door MartijnC
            zwart velours?
            Zwart latex of lak :P misschien ... is lekker licht- en winddicht, en het laatste is
            in complete 'lakens' te krijgen.
            (sorry kon het niet laten )
            Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
              Als poorman's oplossing kan het wel. Probleem is dat, onder een lage hoek, een vuilniszak ook meestal veel licht reflecteert. Heel veel materialen lijken mat maar als je het onder een lage hoek bekijkt, reflecteren ze enorm. Het zal iets helpen, maar het is verre van ideaal.
              Ah, dus toch teveel reflectie. Als ik het goed begrijp is dit dus zoveel dat het eigenlijk geen meerwaarde heeft? Is dat de enige reden of zijn er meer?
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Er is ook wel een voordeel hoor, er komt minder strooilicht binnen. Maar dat kan je ook voorkomen door je spiegelbak met wat hoge opstaande randen te maken. Of dat opweegt tegen de inwendige reflecties, vraag ik me heel sterk af en ik kan dit nog slechter hardmaken met concrete getallen.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Omwikkelen is inderdaad in het geheel niet nodig, tenzij je in de schijnwerpers (lees: vlakbij lantarenpalen) staat. Wat wel helpt is tegen over de focuser een zwart vlak te maken, die de omgeslagen witte randen bedekt en iets meer achtergrond weg haalt.
                  Heldere nachten! Guy
                  Kom je ook naar Astronomie Beurs Nederland? Op zaterdag 1 oktober 2011 in Druten.

Commentaar

Werken...
                  X