Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skyglow of IR/UW block filter voor CCD webcammen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skyglow of IR/UW block filter voor CCD webcammen

Ik heb op de instrumenten dag in een opwelling een Orion Skyglow filter gekocht en eigenlijk nog niet vaak gebruikt. Nu wil ik binnenkort eens proberen met mijn gemodificeerde webcam simpelweg een paar sterren vastleggen en hoorde dat een IR/UV blocking filter daarbij vitaal was. Die heb ik dus net besteld.

De webcam is erg gevoelig voor IR en dat zag ik al als ik een heldere ster vastlegde. De ster werd een grote overbelichte bol waarop ik niet echt kon scherpstellen.

Maar nu lees ik ook wat over het orion skyglow filter dat dit ook gebruikt kan worden voor webcammen. Ik geloof dat dit filter IR wel doorlaat dus kan iemand iets vertellen hoe ik ze kan gebruiken -of- wat zijn de verschillen tussen de skyglow en de IR/UV block filter?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

een Skyglow filter is gemaakt om straatverlichting te blokkeren. Hierdoor wordt de hemel achtergrond een stuk donkerder, het verhoogt dus het contrast tussen met name emissie nevels en de lucht, waardoor ze beter te zien zijn. Dit werkt met name in licht vervuilde gebieden duidelijk.

IR-licht wordt bijna helemaal doorgelaten maar wordt wel een klein beetje tegengehouden. Hierdoor wordt de ster dus wat minder overstraalt. Voor scherpstellen kan het gebruikt worden, voor planeet en maan fotografie zou ik een IR-filter gebruiken

Het Skyglow filter moet gewoon in de webcam adapter te schroeven zijn.

Heldere nachten!
    Guy
    Heldere nachten! Guy
    Kom je ook naar Astronomie Beurs Nederland? Op zaterdag 1 oktober 2011 in Druten.

Commentaar

Werken...
    X