Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

bestaat er een 50+mm Plossl van 1,25" ??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

bestaat er een 50+mm Plossl van 1,25" ??

Tja, de vraag staat eigenlijk al in het onderwerp.

Zijn er 1,25 inch Plossl's met 50mm of meer?
    Eigenlijk zoek ik een 55mm, maar toch liever geen 2 inch.

Ik kan ze niet vinden van 1,25 inch, maar misschien ben ik niet zo'n goede zoeker ....
    Greetzzzzz Daantjuh
    Dobson Skywatcher 200/1200
    Skylux 70/700

1.25 inch gaat maximaal tot 42mm en niet verder (een fysieke beperking '. Voor grotere maten zul je toch aan de grotere opening moeten: 2 inch.
    Wat voor een telescoop heb je? Bij mijn C8 was max. 32mm namelijk zinvol.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Waarom was een 40 mm niet zinvol dan?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

dit heeft te maken met maximaal beeldveld
        een 32mm en een 40mm plossl hebben nagenoeg hetzelfde beeldveld
        omdat de vergroting met een 32mm iets groter is zal er ook er ook een iets groter contrast zijn tussen object en hemelachtergrond

Commentaar

het grootst mogelijke beeldveld met grootst mogelijke vergroting in een 1.25" focuser geeft overigens de panoptic 24 mm van televue. dit is echter een zeer dure optie. een 32 mm plossl geeft hetzelfde beeldveld, maar met een minder grote vergroting.

een 40 mm oculair laat inderdaad nog steeds evenveel beeld zien, alleen dan met een nog kleinere vergroting...

bij lage vergrotingen is niet de vergrotende factor van belang, maar de breedte van het beeld wat je maximaal kunt zien. deze houdt bij een 1.25" oculair al best wel snel op. kleiner vergroten heeft dan geen zin meer, want je blijft hetzelfde stuk hemel zien, alleen dan krijg je steeds meer het door-een-wc-rolletje-heen-kijken-effect.

samenvatting: voor lagere vergrotingen kun je het beste gaan voor een oculair dat bij het maximale beeldveld een zo groot mogelijke vergroting geeft. aan top: de 24 mm panoptic van televue. goedkopere opties: 32 of eventueel 40 mm plossls van ieder willekeurig merk.
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
            1.25 inch gaat maximaal tot 42mm en niet verder (een fysieke beperking '. Voor grotere maten zul je toch aan de grotere opening moeten: 2 inch.
            Wat voor een telescoop heb je?
            Ik heb een WO Megrez APO 80mm triplet met een focallength van 560mm
            Daarbij een 35mm plossl met een gezichtsveld van 50 graden.
            Dat geeft dus een vergroting van 16x
            Het leek mij dat voor aards kijken een 10x vergroting ook erg welkom was.
            Ik kan wel een 2 inch kwijt in m'n Zenith, maar niet in m'n prisma.
            En voor aards kijken is het wel zo prettig dat links/rechts niet omgekeerd zijn. Alhoewel, alles went.

Origineel geplaatst door Schipluiden
            het grootst mogelijke beeldveld met grootst mogelijke vergroting in een 1.25" focuser geeft overigens de panoptic 24 mm van televue. dit is echter een zeer dure optie. een 32 mm plossl geeft hetzelfde beeldveld, maar met een minder grote vergroting.

bij lage vergrotingen is niet de vergrotende factor van belang, maar de breedte van het beeld wat je maximaal kunt zien.
            Top!
            Dank voor de informatie. Deze is erg zinvol.
            Dat heb je met die beginnelingen als ik, die zien door de bomen het bos soms niet meer.
            Maar om er even op door te gaan: zie ik met een 68 graden 24mm een breder perspectief dan met een 50 graden 35 mm ?
            Hoe moet ik die graden zien? Als de invalshoek getekend vanaf de lens?
            Dat zou inhouden dat het alleen maar om de graden gaat en niet om de vergroting. Maar hoe hoger de vergroting, des te minder past er in m'n beeld. Kortom, ik begrijp er eigenlijk nog geen snars van :schrik2:

Wat is nu het gezichtsveld op 1000m van een 68 graden 24mm en wat is het gezichtsveld op 1000m van een 50 graden 35mm? Dit bij gebruik van bijv. een 600mm scoop.
            Greetzzzzz Daantjuh
            Skylux 70/700

Commentaar

zelf gebruik ik toch een 2" zenithspiegel van WO ,ook voor vogels te kijken
              goed het beeld is links/rechts verkeerd maar het beeld is wel beter dan met een erect image diagonaal
              er is nochtans wel een 2" versie prisma te krijgen van zeer hoge qualiteit maar die is zeer duur
              van de 2 opgegeven oculairs zal de 24mm een kleiner beeldveld geven al is het verschil klein (juist zoals dit het geval is met de 32mm/40mm)
              hier is een afbeelding die het beeldveld weergeven van beide oculairs

Commentaar

Hier een leuke calculator! http://firstlight.mvobservatory.com/FOV.html
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                  zelf gebruik ik toch een 2" zenithspiegel van WO ,ook voor vogels te kijken
                  goed het beeld is links/rechts verkeerd maar het beeld is wel beter dan met een erect image diagonaal
                  Die heb ik ook. Dat was natuurlijk een behoorlijke package korting bij mijn WO-kijker. Tenzij jij de nog duurdere Quartz uitvoering hebt, die heb ik niet. Gewoon de 99% dielectric.
                  Ik moet toegeven, het went wel snel dat links/rechts omgekeerd.
                  En je ziet inderdaad verschil in kwaliteit, al is dat overdag minimaal.

Kijk daar wordt ik nu echt vrolijk van.
                  Dit is een javascriptje waarvan je de source dus krijgt toegestuurd.
                  Deze heb ik meteen in m'n favorieten gezet. Dat javascriptje kan ik wel uitvogelen, dat is immers m'n dagelijks werk (programmeren).

gegroet!
                  Greetzzzzz Daantjuh
                  Skylux 70/700

Commentaar

hier is een afbeelding die het beeldveld weergeven van beide oculairs
                    dit is wel waar, maar geeft toch een beetje een verkeerd beeld. de vergroting is namelijk niet hetzelfde. dus in een 24 mm 82 graden apperent field of view, zie je wel evenveel beeld als in een 32 mm 50 gr afov, maar met een hogere vergroting. ik zal even kijken of ik zo een voorbeeldje kan vinden op internet, om de twee echt met elkaar te vergelijken...

later meer...

edit: ik kan zo snel even niets vinden, maar ik denk erover om eventueel vandaag nog een artikel te schrijven over oculairs in het algemeen, en dat laat ik dan wel op de AS site plaatsten. merk dat er toch best wel veel vragen over zijn, en ik denk dat een overzichtelijk, duidelijk artikel best wel veel van die vragen kan beantwoorden...
                    Vixen Great Polaris
                    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Schipluiden, de circels die je ziet zijn de reeele beeldvelden van een 24mm 68 en een 35mm 50
                      zo heb ik dat opgegeven in starrynight pro
                      moest die 24mm een groter schijnbaar beeldveld hebben ,dan zou het reeel beeldveld groter zijn dan die van de 35mm
                      hier is een afbeelding met de 24mm/68 35mm/50 en 24mm/82

Commentaar

Ik heb ff naar de javascript gekeken. Het is wel heel simpel.

Het werkelijke zichtveld is volgens deze calculator gelijk aan de AFOV (apparent field of view in graden, zoals opgegeven) van het oculair gedeeld door de vergrotingsfactor.
                        De vergrotingsfactor is zoals bijna iedereen wel weet de brandpuntsafstand van de kijker gedeeld door de brandpunts-afstand van het oculair.

Toch een voorbeeldje:
                        Ik heb een kijker van 560mm. Met een oculair van 35mm geeft dat dus een vergroting van 560/35=16x
                        Neem ik mijn eigen merkloze japanse plossl 35mm met een een AFOV van 50 graden en vergelijk ik dat met een Televue Panoptic Plossl 35mm met 68 graden, dan kom ik dus uit op:

de mijne: 50/16 = 3.125 graden
                        de panoptic: 68/16 = 4.25 graden

Op 1000 meter kijkend wil dat zeggen dat mijn plossl 54.55 meter in beeld geeft en de panoptic 74.2 meter.

En hoe kom ik daar nu aan?

- deel het aantal graden door 2
                        - neem daarvan de tangens (rekenmachine!)
                        - vermenigvuldig de uitkomst met 1000
                        - vermenigvuldig de uitkomst met 2

ofwel wat zie je op 1000 meter afstand (helemaal in een formule):

breedte op 1000m = 2000* tan ( (mm*afov)/(2*foc) )

afov is gespecificeerde hoek bij de lens
                        mm is de focal length van de plossl
                        foc is de focal length van je kijker

En dit natuurlijk allemaal aangenomen dat de javascript-formule op die pagina klopt.

Of heb ik er nu toch helemaal niets van begrepen ??
                        Greetzzzzz Daantjuh
                        Skylux 70/700

Commentaar

er is een klein foutje in je berekening geslopen
                          die panoptic zou 23.3x vergroting geven niet 16x

Commentaar

Schipluiden, de circels die je ziet zijn de reeele beeldvelden van een 24mm 68 en een 35mm 50
                            zo heb ik dat opgegeven in starrynight pro
                            moest die 24mm een groter schijnbaar beeldveld hebben ,dan zou het reeel beeldveld groter zijn dan die van de 35mm
                            hier is een afbeelding met de 24mm/68 35mm/50 en 24mm/82
                            ja, dat klopt ook wel, maar toch is er een groot verschil in hoe je beide beeldvelden ziet door het oculair. ter illustrtie heb ik jou afbeelding bewerkt tot de volgende:

links zie je nu het beeld door een 24 mm 82 graden oculair, en rechts het beeld in een 35 mm 50 graden oculair. er is namelijk wel degelijk een zeer groot verschil in vergroting! dat wilde ik met mn vorige post illustreren...
                            Vixen Great Polaris
                            Canon 350D - NexImage

Commentaar

En dit natuurlijk allemaal aangenomen dat de javascript-formule op die pagina klopt.

Of heb ik er nu toch helemaal niets van begrepen ??
                              je hebt het helemaal goed begrepen, en die formule klopt ook!

er is een klein foutje in je berekening geslopen
                              die panoptic zou 23.3x vergroting geven niet 16x
                              wanneer gerekend wordt met een plossl en een panoptic van beide 35 mm, dan geven ze beide een vergroting van 16. bovenstaande quote klopt dus niet (sorry skywatcher).

al dient er dan wel weer te worden opgemerkt dat de 35 mm panoptic alleen in 2" formaat te verkrijgen is. de langste panoptic voor 1.25" is 24 mm, en daarvoor geldt wel dat de vergroting 23.3 zou zijn...
                              Vixen Great Polaris
                              Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
                              X