Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het mysterieuze gaasfilter...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het mysterieuze gaasfilter...

Beste Telescoopbezitters:

Bent u ook zo teleurgesteld in het beeld dat uw kijker van Mars geeft??
    Dan heb ik bij deze een hele goede en goedkope tip:
    Bouw zelf een eenvoudig gaasfilter.

Kijk op de website:
    http://home.digitalexp.com/~suiterhr/TM/apodize.htm

Een gaasfilter is niets anders dan een paar lagen met horregaas met in het midden een groot gat. Dit plaats je voor je objectief.

Destijds in 1986 heb ik al zo'n gaasfilter gebouwd voor mijn 6cm kijker, waarmee ik goede resultaten boekte op Venus en vooral Mercurius (mijn bron was toen Thiemes Sterrenboek).

Onlangs liep ik er op internet weer toevallig tegenaan. Ik ontdekte toen dat het filter niet alleen werkt voor lenzenkijkers, maar dat het ook mogelijk is om zo'n filter te bouwen voor een Newton telescoop.
    Eergisteren heb ik het filter voor mijn 32cm Dobson voltooid en Mars bekeken. En het werkt echt!
    Op mysterieuze wijze wordt het beeld van de planeet aanzienlijk scherper en contrastrijker.

Dit simpele gaasfilter werkt VEEL BETER dan de Baader Contrast Booster die toch minstens 10 keer zo duur was.

Overigens ben ik van de Baader zowiezo niet onder de indruk. Ik vindt dat een Oranjefilter de Mars-details beter laat zien.

Succes met het bouwen en veel waarneemplezier.
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw aluminium trussdobson met optiek van John Nichol Optical)

Interessant. Moet ik me een keer maar eens in verdiepen.

En welkom op het forum, Harro!

Comment

Welkom Harro!!
      46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Id. heel intressant...en welkom op het forum :bier:

Comment

Welkom, weer een lid erbij :applaus:

Comment

welkom Harro
            ik had ook al van de filter gehoord,maar ben er nooit toegekomen om er eentje te maken
            misschien toch maar eens werk van maken

Comment

Naar wat ik weet is een gaasfilter enkel goed bij telescopen met een korte f waarde. Doordat je een deel je je lens afdekt van het licht, krijg je een kleinere opening en daardoor een grotere f waarde, wat dan beter is voor planeten.
              Ik kan me ook niet voorstellen dat je met een 6cm refractor details kan waarnemen op Mercurius en Venus, behalve de schijngestalte.
              Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Comment

dan duw ik mn deksel wel op mn kijker ,er zit een speciale opening in het deksel voor dit doel dus geen geklooi voor mij.
                Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Comment

kortom je verkleint je gewoon je diameter? of is het speciaal papier of stof?
                  Jupiter. Mannen weten waarom.

Comment

@Deepsilence ik had zon filter gemaakt:

http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2399
                    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Comment

Originally posted by Deepsilence80s
                      kortom je verkleint je gewoon je diameter?
                      Nou nee, het is zeker niet alleen diameter verkleining:
                      Bij diameterverkleining neemt namelijk ook je resolutie af.
                      Maar met een gaasfilter blijft je resolutie behouden.
                      Ik snap niet precies de werking, maar het werkt wel.

Met een gaasfilter krijg je een spectaculair kaleidoscopisch effect: je ziet de planeet en daaromheen tientallen zwakke bij-beeldjes.
                      Het centrale planeetbeeld wordt donkerder en contrastrijker. Verstrooiingsartefacten en andere resolutieverstorende effecten worden grotendeels verplaatst naar de bijbeeldjes. Dit komt ten goede aan het planeetbeeld.

Originally posted by Deepsilence80s
                      is het speciaal papier of stof?
                      Nee hoor niets bijzonders: gewoon horregaas: kan van grijs kunststof zijn of van ouderwets staaldraad. Te koop bij iedere bouwmarkt.

groet
                      Harro
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw aluminium trussdobson met optiek van John Nichol Optical)

Comment

Nee hoor niets bijzonders: gewoon horregaas: kan van grijs kunststof zijn of van ouderwets staaldraad. Te koop bij iedere bouwmarkt.
                        Of zoals wij zeggen , muggendraad .

Comment

Muggendraar? Dat stoffen gaas wat je voor de ramen doet om de vliegen en muggen buiten te houden? Hoe werkt dit en kan iemand mij een fotootje laten zien van zo'n filter?
                          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Comment

@demelza:

http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2399
                            Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Comment

@iemand die er iets van kent.
                              1)Hoeveel moet de diameter verkleint worden bij een 6 inch?
                              2)hoeveel mm (of cm) moet de 2de laag dan nog van de kant zijn?
                              Jupiter. Mannen weten waarom.

Comment

Working...
                              X