Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waterschade

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waterschade

Hallo allemaal, nu heb ik dan toch een dringende vraag om advies.

Vannacht is bij ons de hele boel overstroomd, inclusief het hok in de schuur waar ik mijn optiek bewaar. Aangezien ik juist "netjes" de boel had opgeruimd om eindelijk eens schoon te maken stond het zaakje niet meer op statief maar in de bijbehorende koffer.

Het resultaat valt overigens nog mee. De kijker lijkt droog gebleven en van de oculairkoffers was het schuim nat, maar verder lijkt het in orde.
    Ook is het water de koffer van mijn ETX binnengedrongen tot aan de Autostar. Het snoergedeelte lijkt droog,(snoer zat er nog in) maar als ik op de bovenste knopjes druk, komt er wat water uit.

Hoeveel kans op overleven maakt dit? Gewoon op laten drogen(momenteel ondersteboven,niet bij de kachel) en klaar? Of is hij nu wel overleden? En hoelang zou het dan moeten drogen? Moet ik hem niet liever openschroeven om het droogproces te versnellen?

Als het nu winter was kon ik het over een paar dagen uittesten, maar dat zit er voorlopig niet in. Ik weet ook niet hoe droog "droog" is, en of een beschadigde Autostar een kijker zou kunnen ontregelen of zo.

Als iemand iets weet dan hoor ik het graag.

Batterijen er niet in doen en een paar dagen laten drogen. Zolang er geen kortsluiting is onstaan heb je dan de grootste kans dat het weer goed komt. Dus ook niet tussendoor testen. Liever een week langer laten drogen dan kortsluiting veroorzaken! Openschroeven is een goed idee.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Autostar openschroeven en goed laten drogen, een week ofzo. Let er bij het openschroeven op dat je het rode plasticje aan de bovenkant, die voor het ledje, niet verliest.
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Eventueel afspoelen met gedestilleerd of tenminste gedemineraliseerd water. Niet zuinig zijn.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Sorry Alien, maar dat durf ik echt niet. Roel was jou en Victor trouwens al vr.

Ik heb hem in ieder geval al opengeschroefd (met dank aan Roel, die me in ieder geval van mijn drempelvrees heeft afgeholpen.)

Maar inderdaad, dat rode plasticje viel eruit en ik heb wat afgepuzzeld voor ik door had hoe hij weer in zou moeten.
          Vervolgens zag ik allerlei stofjes en haren op de binnenkant van het scherm vallen en besloot toen dat het me niet verantwoord leek om de zaak open te laten liggen. Het zag er volgens mij wel goed uit.

Openschroeven is n, dichtschroeven was iets minder makkelijk. Nu maar hopen dat alles nog contact maakt. Zou het kunnen roesten van binnen?

Als -ie het doet, doet -ie het. Zo niet, dan heb ik 'm misschien zelf wel gesloopt.
          Hopelijk is die Autostar niet zo van de leg af geraakt als ik.

Voor wie denkt dat een aluminium koffer in een aluminium kist op een houten vlonder goed tegen water beschermd is: Nee dus.
          En nu ga ik maar weer dweilen...Bedankt allemaal.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
            Sorry Alien, maar dat durf ik echt niet.

[...]

Zou het kunnen roesten van binnen?
            Ja. en als je 'm niet afspoelt met aquadest/demiwater, is die kans alleen maar groter.

Water kan namelijk niet het minste kwaad, in zuivere vorm geleidt het niet eens elektriciteit. Maar onzuiver water bevat allerlei opgeloste zouten, die bijzonder veel kwaad kunnen. Die veroorzaken corrosie, maken dat water geleidend wordt en sluitingen veroorzaakt, etc.

Daarom goed afspoelen met zeer zuiver water (lees: aquadest of demiwater) of een oplosmiddel zoals (pure) alcohol, om de residuen die het regenwater achterlaat na opdrogen weg te spoelen, en daarna zeer ruime tijd laten drogen.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Liever een week langer laten drogen dan kortsluiting veroorzaken!
              Hier dacht ik dus ook direct aan. Beter meer tijd er voor nemen dan dat je te gehaast het uit ga proberen. Openschroeven zal zeer zeker helpen om het droogprocess te versnellen.

Denk er ook aan dat sommige delen (zoals de kunstofbehuizing van de Autostar) als bakje kunnen fungeren waar altijd nog water in blijft staan. Verander daarom de stand van de onderdelen die moeten drogen om hier zeker van te zijn.

Wel balen btw

Edit: na de tip van Alien kan contactspray nog een beschermend (en geleidend) laagje geven op alle contactpunten.
              "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Ok, we zijn nu dik een week verder en ik geloof dat hij het nog helemaal doet. In elk geval zoekt hij overdag aardig in de buurt van waar hij volgens mij uit zou moeten komen.
                Mocht het na z'n zomerslaap toch mis zijn dan weet ik in elk geval waar het van komt.

Het ging echt alleen om de drie bovenste toetsen, de rest was nog droog en misschien was het water al wel gefilterd door het schuimrubber
                Voor het moment ben ik in ieder geval heel erg opgelucht en wil er even niet meer aan denken, want ik heb nog genoeg andere zooi vol bagger.

Bedankt allemaal, en dat van die contactspray is een hele goeie, die moet ik onthouden voor de toekomst (en voor m'n afstandsbediening van 18 jaar oud )

Commentaar

Werken...
                X