Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lichtenknecker Optics focuseerinrichting

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lichtenknecker Optics focuseerinrichting

Ik heb een vraag betreffende het Systeem 64 van Lichtenknecker Optics uit Hasselt/België wat zeker nog wel bekend zal zijn onder de 40 plussers.

Enkele weken geleden heb ik een fotoparallactiche Polarex 102/1500mm gekocht waar de focuseerinrichting van Lichtenknecker opzat ( Syst.64).
    In de jaren `80 een kostbaar ding met een prijs van ruim 500 Euro en een van de eerste multi functionele focuseerinrichtingen waar je allerlei toebehoren op kon aansluiten.Het werkte met compressie ringen en was zeer solide uitgevoerd.Vele malen beter dan de standaart Polarex uitvoering en veel gebruikt door professionele amateurs en sterrenwachten in de Benelux en Duitsland.Het Systeem 64 is in de jaren `90 nog iets verbeterd en nu genaamd Systeem 67.

Mijn vraag is of er mensen gewerkt hebben met Systeem 64 ( of dit nog doen ) en of het zin heeft om nog wat toebehoren 2e hands aan te kopen.
    Ik heb na aanleiding van een gevraagd advertentie slechts één reaktie gekregen van iemand die een hele partij toebehoren aanbied voor ruim
    1400 Euro.Dit is inclusief de focuseerinrichting,4 oculairen,zenitspiegel,off-axis guider,0.6x focal reducer,3 kleurfilters en nog wat adapters voor aansluiting van alle toebehoren en camera's.
    Alles alleen in één koop te verkrijgen.

Mijn grootste vraag is echter ( want 1400 Euro is veel geld !! )
    Is dit 25 jaar oude spul het nog waard of kan ik beter mijn geld uitgeven aan een Moonlite focuseerinrichting,Televue Everbright zenitspiegel en wat TMB mono oculairen.
    De nieuwprijs van alle Lichtenknecker spullen was 25 jaar geleden ruim
    2500 Euro vandaar de hoge 2e hands prijs.

Iemand met wat gedachten/ervaring betreffende dit spul ?
    Alvast bedankt !
    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers
Werken...
X