Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filters nodig voor visueel waarnemen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filters nodig voor visueel waarnemen?

Even een vraagje: in hoeverre is het aan te raden om filters te gebruiken bij visueel waarnemen? En als dit aan te raden is, wat is nu echt een must om te gebruiken?
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Ik gebruik eigenlijk alleen een UHC-S filter voor nevels, maar vreemd genoeg steeds minder. Een enkele keer lijkt het contrast wat beter, maar aan de andere kant vangt het filter ook wat licht weg en zie je lichtzwakke objecten wat minder. Wel gebruik ik voor de maan zo'n draaibaar dubbel polarisatiefilter. Dat is inderdaad wel handig.
    O ja, ik maak geen foto's; doe dus alleen visuele waarnemingen.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Even een vraagje: in hoeverre is het aan te raden om filters te gebruiken bij visueel waarnemen? En als dit aan te raden is, wat is nu echt een must om te gebruiken?
      In tegenstelling tot Hyperion zijn ervaring vind ik dat je met de diverse filters zeker meer kunt waarnemen. Alleen al het veel beter kunnen zien van de diverse nevels in de Zwaan (de NA-nevel, de Pelikaannevel, de Sluiernevels, het Gamma-Cygni complex) maakt m.i. de aanschaf van een UHC filter de moeite meer dan waard. En dat geldt zowel voor het waarnemen met een kleine refractor (80 mm) als een grote Dob.

En met een Deepsky (breedband) filter komen (althans, voor mij) in diverse melkwegstelsels de spiraalarmen en stofbanden beter tot hun recht.

Een goed artikel waar je voor veel verschillende objecten de prestaties van de vier meest voorkomende nevelfilters (DeepSky, UHC, O-III en H-Beta) kunt lezen is te vinden op
      http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1520

Groeten,
      Guus

Commentaar

Om te beginnen een lightpollution-filter. Die zijn niet te gek duur en een éénvoudig neveltje is gelijk al drie keer zo uitgestrekt. Visueel dus!

Wil je planeten bekijken dan is het echt een kwestie van proberen. Ik gebruik ze niet vaak, heb er dus te weinig ervaring mee. alleen dat ik last kreeg van "ghosting". (Kan even het goede Nederlandse woord niet vinden). Vermoed dat de fotografische waarde groter is bij fotografie(?)

Bovendien vind ik het vervelend om steeds te blijven in-en uitschroeven.
        Dus houd ik het maar op naturel. Het resultaat is me de moeite ook eigenlijk niet waard. Bovendien vergeet ik ze er met regelmaat weer af te halen en kijk lustig naar iets anders met m'n kleurenfilter er nog op

En me dan maar afvragen waarom ik zo weinig zie...

Commentaar

Werken...
        X