Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stroom voorziening (adapters/powerstations/?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stroom voorziening (adapters/powerstations/?)

Ik ga een gemotoriseerde montering kopen en heb dus stroom nodig. Vaak zal ik wel in de buurt zijn van een 220V stopcontact maar ik zal ook wel eens op pad willen.

Hoe doen jullie dit?
    Ik heb al veel gelezen over powerstations met 'aansteker' connectors maar nog niet veel over 220V adapters.

Ik ga de skywatcher HEQ montering kopen dus ben het meest geintresseerd in een oplossing daarvoor maar elke andere ervaring is ook welkom.

Ik denk dat het waardevol is om te weten wat juist niet te doen. Welke powerstations misschien erg goed zijn. Dat soort dingen.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

De HEQ5 werkt niet op 220v hoor. Gewoon 12v. Praktisch elk powerstation kan hem voorzien van voldoende spanning.

Ik heb gewoon een standaard Chinees merkloos powerstation-geval gekocht bij een lokale auto-onderdelen winkel. Ze worden bij dat soort winkels doorgaans verkocht als nood-starter of iets dergelijks.

Ze zijn op heel veel plekken te verkrijgen, van de Aldi tot Teleskop Service. Waar je op moet letten is dat er meerdere 12v en eventueel een 9v aansluiting op zit. Sommigen hebben ook een ingebouwde uitklapbare lamp. Dat is op zich wel handig als je aan het afbreken bent. Die van mij kostte een euro of 30-40.

En trouwens, je montering direct via een adapter aan een 220v stopcontact hangen zou ik eerlijk gezegd niet doen want dat kan link zijn ivm dauw en zo.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
      En trouwens, je montering direct via een adapter aan een 220v stopcontact hangen zou ik eerlijk gezegd niet doen want dat kan link zijn ivm dauw en zo.
      Hier heb ik ook aanwijzingen voor gevonden. Maar wat is het gevaar eigenlijk als je dat zo doet (ik was eerlijk gezegt aan het kijken naar gewone multi adapters)?

Ik zag ook dat er speciale netadapters waren voor 220 naar 12 volt misschien juist hiervoor. Moeten ze geschikt zijn voor apperatuur die buiten gebruikt wordt? Moet daarop gelet worden?

Commentaar

Het probleem is niet de adapter zelf maar de verbinding tussen de adapter en het lichtnet, het stopcontact dus. In mijn geval lag dat gewoon buiten op het gras (via een verlengsnoer). Ik heb het een paar keer op deze manier gedaan en na het observeren waren de adapter en het verlengsnoer steevast drijfnat. Dat lijkt me erg gevaarlijk. Ik weet niet of er een directe verbinding tussen het stopcontact en jezelf kan ontstaan door dauw maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.. Ik had dit in eerste instantie opgelost door het verlengsnoer en adapter in een afgesloten doos te stoppen, maar toch, het is geen prettig idee.

Hoe dan ook, ik zou gewoon zo'n powertank kopen. Ik gebruik hem eigenlijk altijd, ook als ik niet met m'n montering bezig ben. Het is gewoon enorm handig om een draagbare stroomvoorziening te hebben. Je kunt er namelijk ook bv de koelingsventilatoren van je telescoop mee aansturen of lampjes of andere niet aan astronomie gerelateerde zaken. En in noodgevallen kun je er ook je auto nog mee opstarten

/edit: Trouwens, als je zo'n powertank gebruikt heb je geen adapter meer nodig want hij levert direct 12v.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ok begrepen. Voorlopig zit ik vooral op mijn betonnen balkonnetje dus zal niet snel las van vocht hebben. maar het is zeker iets om aan te denken als ik ergens echt buiten werk.

Vriendin en schoonpa zijn beide electrotechnici dus zal ook eens aan hun raad vragen. Die powertank zal er wel komen maar wil toch ook direct van vast stroom werken als kan.

Maar het is dus niet zo dat er hele speciale adapters nodig zijn (vraag aan iedereen)?
          Als je maar voldoende amperes aan kan (ik weet dat de HEQ5 en 6 nogal stroom kunnen trekken).

Commentaar

Voor een LXD75 gebruik ik een goedkope schakelende voeding van 13.8V 2.5A. Deze voeding is klein en licht en heeft aansluitingen waar je een banaansteker in kunt steken. De voeding zit binnen in het stopkontakt en de (laagspannings)draad naar mijn telescoop is zo'n 15 meter lang.

Henk

Commentaar

Lees ter leering en vermaak ook deze blunder nog maar eens
              http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ght=#94467
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Dit is een schakelende voeding met kortsluitbeveiliging en regeling van de uitgangsspanning.
                Maar je waarchuwing is duidelijk en nuttig.

Commentaar

Bij de Blokker kun je voor 19,95 een 7Ah accu met twee sigarettenaanstekeraansluitingen, een lader en ingebouwde lamp kopen. Daar draai ik moeiteloos een hele avond een lxd75 op. Ik raad je alleen aan een wat betere lader te kopen. Bij Conrad zijn die bijvoorbeeld te koop voor 15-20 euro. Deze laders zijn begrensd op 13,8V en kun je dus langere tijd aan de accu laten hangen. De lader die bij de accu geleverd wordt is niet begrensd en moet je dus loskoppelen als de accu vol is, anders gaat hij de accu overladen (hydrolyse en knalgasvorming). Denk erom: een loodaccu nooit helemaal leeg gebruiken! Het beste is het om na een waarnemingsavond weer helemaal bij te laden en in ieder geval 1 maal per maand op te laden. Die dingen hebben namelijk ook zelfontlading.

Commentaar

Oeps! Ik moet hem van mijn man altijd helemaal leeg laten lopen vóór ik hem weer laat opladen. Anders wordt de gebruikstijd steeds korter, zegt -ie. Dus dat doe ik altijd braaf...
                    Maar eigenlijk lijkt het wel of hij tóch steeds sneller leeg raakt het laatste jaar.
                    Wat is nu het beste? Ik heb een Einhell...(en die was ìets duurder )

Commentaar

Ik heb die Blokker Jumpstart ook, die lader die erbij zit maakt af en toe een beetje resonerende geluiden.

Ook over de kwaliteit van de Jumpstart zélf ben ik maar matig tevreden, maar wat wil je voor die prijs?

Hij ziet er ook kleiner uit dan de gemiddelde Jumpstart, dus de capaciteit van de accu zal misschien ook wel ietsje minder zijn.

Toevallig zag ik net een Jumpstart in de folder van Fixet voor 39 Euro in de aanbieding, zo in de folder zag die er niet verkeerd uit (was normaal 10 Euro duurder)
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Binnenkort komt mijn montering en dan ga ik eerst eens kijken wat stroom voorziening die heeft en hoe ik het beste een alternatief kan aansluiten.

Heb al wel een regelbare adapter (220 naar 12 e.a. voltages) en zo'n powerstation/jumpstart ga ik ook nog wel kopen denk ik.

Bij de Conrad hebben ze hem ook (voor 51,25) en ik geloof dat die 17Ah is wat volgens mij wel ok is.

Commentaar

Ik heb die jumpstart ook maar hij gaat na verloop van tijd toch wel achteruit qua capaciteit. Ik draai mn heq-5 nu 3 avonden erop, daarna moet hij weer opgeladen worden.

Commentaar

@Capella. Die 12V accu's zijn lood-zwavelzuuraccu's en moet je nooit helemaal ontladen. Dan gaan ze inderdaad steeds korter mee. Het tegenovergestelde geldt voor Nikkel-Cadmium (NiCd) accu's en ook enigzins voor Nikkel Metaalhydride (NiMH) accu's. Deze moet je het liefst helemaal leeggebruiken en daarna weer helemaal opladen. Deze accu's hebben namelijk last van een geheugeneffect. Lithium accu's lijden daar niet onder. Die kun je halverwege weer opladen of ook gedeeltelijk opladen.
                            Dus die Blokker en ook de zo nu en dan bij Lidl te koop staande energiestation zijn lood-accu's en moeten steeds na gebruik of minimaal 1 keer per maand worden bijgeladen.

Nog wat theorie:
                            http://www.caravanclub.nl/techniek/energie/accu.htm
                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Commentaar

Dankjewel voor je antwoord. Het begon me eigenlijjk pas op te vallen nadat ik lensverwarming had, dus ik dacht eerst dat het daarmee te maken had. Hopelijk valt er nog wat aan die accu te redden?

Er zit een erg onduidelijke, duitse gebruiksaanwijzing bij, waarin staat dat hij voor het éérste(!) gebruik 14 uur moet opladen. Wat je daarnà moet doen wordt niet vermeld. Als hij niet helemaal leeg is weet ik ook niet hoelang hij moet/mag laden; 14 uur vind ik al doodeng. We hebben met de auto ook wel eens een ontplofte accu gehad, dat was best traumatisch, dus vandaar...

Commentaar

Werken...
                              X