Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

H beta filter. Zin of Onzin.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

H beta filter. Zin of Onzin.

2 neveltjes voor dit filter van meer dan honderd Euro. Californie en paardenkop, dat is gauw 58 euro per nevel.
    Of is er meer mee te doen??
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hoi Nop,

Met een H-beta filter kun je zeker meer objecten bekijken dan de twee die je noemt. Ik noem een flaming star (Orion), Bernards Loop (Orion), Cocoon (Zwaan), Gamma-Cygni (Zwaan), IC1396 (Cepheus), en nog wat zwak spul in de Voerman, Cepheus en Cassiopeia. Veel van deze object vergen echter een bijzonder donkere hemelachtergrond en een grote opening.

Ikzelf heb eenmaal de paardekopnevel (B33) visueel waargenomen door een 55cm Dobson en een H-Beta filter onder een goede hemel en geloof me alleen dat is die 200 euro meer dan waard!!!

Groet,

Menno

Commentaar

Hmm! Meer dan ik dacht!
      Dank voor de info Menno. Helaas is een donkere hemelachtergrond hier erg lastig. En ik vraag me af of 28cm (F10) wel effectief is..
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        Hmm! Meer dan ik dacht!
        Dank voor de info Menno. Helaas is een donkere hemelachtergrond hier erg lastig. En ik vraag me af of 28cm (F10) wel effectief is..
        Zolang je niet teveel vergroot.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
        X