Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Prisma en barlow brobleem op Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Prisma en barlow brobleem op Celestron C8

Hallo,

Ik heb een nomale standaard prisma en een iets korte barlow 2x.

Als ik wil barlowen moet ik eerst de prisma eruit halen. Dan gaat de barlow in de C8 daarna de prima weer.

Is dat normaal? Ik moet elke keer de prisma er uit halen.

Nu betaat er ook een prisma speciaal voor SCT. Dus nu mij de vraag....

En daar heb je eigenlijk niks aan omdat je anders niet kan barlowen..

Of zie ik het vekeerd?

Met vriendelijke groet

Sander

Misschien begrijp ik je vraag ook wel verkeerd, maar gok het erop..

Met prisma bedoel je neem ik aan de 90 graden prisma, oftewel star-diagonal?

Ik heb als volgorde altijd 1 stardiagonal 2 barlow 3 oculair...

Hopelijk kun je hier iets mee.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Ja, ik bedoel 90 graden prisma.

Prisma barlow oculair gaat niet. Barlow is te lang? Barlow zit tegen de prisma aan.. Moet ik dan nog een kortere barlow nemen?

Commentaar

Wat bedoel je met korter??
        305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Normaal zou het inderdaad eerst Diagonaal zijn daarin steek je de barlow en in de barlow steek je het oculair.

Heb je het probleem dat je als je de barlow in de diagonal steekt dat ie tegen de spiegel aankomt?

kan je de barlow en diagonal bekend maken? dan kunnen de mensen er zich hier meer bij voorstellen.

Krijg je trouwens goed beeld? als je de barlow in de C8 steekt, dan de diagonal eraan en daar het oculair in?
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Uhm, dat is nieuw voor me, normaal doe ik altijd de barlow later dan het prisma. Lijkt me ook heel onhandig.
            Je hebt inderdaad speciale sct prisma's, maar dat is niks anders dan een geintegreerd koppelstukje naar de telescoopbuis. Ik zie er het nut niet van in
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

? Nop ?
              Dus als jij wilt barlowen haal je ook eerst je star diagonal van je C11, steek je de Barlow rechstreeks op de C11, hang je daar de Diagonal aan en steek je in de Diagonal het EP?

Using a Barlow Lens
              A barlow is very simple to use: It is inserted in place of the eyepiece, and the eyepiece is then inserted into the barlow. When the barlow is inserted into the optical path you will need to refocus.

zo lijkt me het toch het meest logisch hoor.
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Nee, eerst het prisma! Altijd eerst het prisma. De barlow is gewoon een hulpstuk voor je oculair, zo zou je het moeten bekijken.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ah ok, maar ja dat je zei : normaal eerst de barlow doe en later dan het prisma... maar we werkten vanuit een verschilende richting...
                  Kging van scope naar oog, jij van oog naar scope.

Als Sander nu eens zou zeggen welke die had.. want het kan natuurlijk dat de barlow tegen het prisma aankomt.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Ja klopt de barlow komt tegen het prisma aan!..

Ik krijg wel gewoon goed beeld

Ik heb gewoon de normale standaad prisma van Celestron.

Misschien moet ik nog een kortere barlow nemen?

Heb ik trouwens bij gandymedes gekocht. Ze zouden toch iets meer moeten weten...

grt

san

Commentaar

en welke barlow is het?

ja als ie mits correct gebruik er tegenkomt, lijkt me er niets anders op te zitten dan een kortere te nemen.
                      Pak je prisma mee en toon het, en zeg hier kan ik niets mee doen heeft u geen model dat compatibel is?
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door San
                        Ze zouden toch iets meer moeten weten...
                        Dat ligt aan de combinatie. De meeste duurdere diagonalen hebben een restrictie in de huls zodat je barlow niet tot aan de prisma of spiegel komt.

Maar inderdaad, een shorty barlow brengt ook soelaas.

Een parfocalisatiering rond jouw barlow ook, en dan ga je de scherpsteller iets meer moeten indraaien.

De barlow voor de diagonaal gaat ook, maar dan vergroot die véél meer (en heb je wat extra sferische aberratie, maar op een f/10-kijker speelt dat nauwelijks).

Dat zijn allemaal compromissen. Wil je een twee-elementsbarlow die niet teveel extra indraaien van de oculairhouder op Newts vereist, dan moet die lang zijn en ver insteken. Dat wil je dan net niet op SCTs.

Je kunt dat met shorties oplossen (dan heb je een meer "universele" barlow), maar die zijn optisch ietsje minder goed.

Een powermate or Meade TeleXtender lossen het probleem op nog een andere manier op, maar dat zijn geen barlows (ze hebben vier elementen) en ze zijn veel duurder.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                        X