Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vergrotingen, Diagonal, Collimatie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vergrotingen, Diagonal, Collimatie

Goed, Kheb onlangs dus men scope "geupgraded" met een 2" diagonal.

vraag, bij het steken van een nieuwe diagonal, moet je je scope hier terug op collimeren?

Want op een stertest, lijkt er geen verschil tussen men 1,25" diagonal en 2" Diagonal. En lijkt men scope nog steeds goed gecollimeerd.
    Kheb natuurlijk nog geen oog voor de fijnere afstelling, maar ziet er spot in middel uit.

Maar Als ik men hoogste vergroting EP gebruik.
    Dit is een Antares SW zoom... (maar wss niet lang meer)
    Dan Krijg ik hem niet in Focus op men 2" Diagonal... nu voor men C8 zijn dit ook de hoogste vergrotingen, en dus zeer aan seeing gebonden.

als ik hem op men 1,25" gebruik... dan krijg ik hem zelf tot 6,5mm behoorlijk in focus. Niet haarscherp maar wel duidelijker.
    Ik was eerst zeer teleurgesteld in het EP, maar het kan meer aan de diagonal liggen dan aan het EP of aan de afstelling.

Voor lagere vergrotingen, 17mm en 40mm is de 2" geen probleem en zeer scherp en lekker..

Nu moet ik ook niet met vergrotingen van 250 tot 400x spelen vanuit het stad met warmer weer en mukkige lucht maar 200x geeft me altijd strak beeld dus had ik gehoopt nog een beetje verder te kunnen... op 300x zijn planeten echt wel GROOT, en gisteren jupiter, die natuurlijk zeer moeilijk is vanwille zijn stand toonde in men 1,25" 5 banden, met 2 ovalere turbulentere gebieden op de bovenste banden en 4 maanen

Natuurlijk niet haarscherp, maar dat moet ik ook niet verwachten, maar er was wel verschil in scherpte tussen het gebruik van de Antares in de 1,25" en de 2".

Scope is SCT 8" F/10
    De 1,25" Diagonal is een custom R.F.A Celestron
    De 2" een Burgess Dielectric

Wat is het probleem? aan wat kan het liggen?

want ik ben nu wel blij met men 2" diagonal en 2" 40mm EP want man man is het makkelijk daar iets mee te vinden... Clusterjagen is zo echt wel simpel geworden.
    Maar als men 1,25" betere beelden kan leveren op hogere vergrotingen. Damn, kga geen diagonals verwisselen op een avondje kijken.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Heb je al een stertest gedaan ?

Commentaar

Sja snel, gewoon met een 20mm met beide diagonals naar dezelfde ster, wat de out of focus beelden zitten interpreteren.. en dat ziet er nog wel ok uit, maar ik denk hij is niet misgecolimeerd maar gewoon niet ultrafijn.
      En de bobknobs zijn nog niet toegekomen, en met een sleuteltje wil ik echt niet zeiken, tenzij met twee.

Kheb hier twee goede links die ik vanavond als het kan ga proberen goed na te volgen. om te zien of het goed zit.

http://legault.club.fr/collim.html
      http://ngc1514.com/Celestron/collimate.htm
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

En heb je de vergelijking gedan zonder diagonaal ?

Commentaar

Verglijking zonder Diagonaal?
          Met de out of focus ster? nee nog niet.
          kwas vooral bezig met de Diagonals te vergelijken.
          Maar gisteren nog eens goed gekeken... de scope is zeer licht uit collimatie... niet veel, een tikje, maar wss genoeg om zeker geen fantastisch beeld met zeer hoge vergroting te geven.

Kga hem collimeren met de 2" diagonal. Of is dit niet verstandig en beter zonder? kheb hier ook al pro's en con's over gelezen.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Re: Vergrotingen, Diagonal, Collimatie

Origineel geplaatst door Batchainpuller
            Dit is een Antares SW zoom... (maar wss niet lang meer)
            Dan Krijg ik hem niet in Focus op men 2" Diagonal...
            Bekend probleem. De 2"-diagonaal is langer, en die Antares SW zoom heeft een brandvlak dat erg ver in het oculair ligt, en dus kun je de combinatie niet meer scherpstellen. Weer de kortere 1.25"-diagonaal gebruiken...
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

AH! Bedankt.
              zoiets vreesde ik al, een hardware compatibiliteits probleem. Damn
              Ja ma kga niet van Diagonal verwisselen tijdens een waarneemavond...

Kga met pijn in het hart de SWZ dan maar terugdoen.
              Kvind het echt wel een leuk en handig ding, ondanks zijn size & weight.
              Ma kben zelf ook groot, kan met dit EP comfortabel rechtstaand observeren..
              En voor die hoge vergroting geeft hij idd een groot beeldveld!! Op elk moment zelf tot aan 5.5mm kan ik de 4 duidelijkste maantjes van jupiter nog in men beeldveld krijgen.

En mss een 8mm Hyperion of zo, eens ik aan de inkijk gewend was vind ik dit een geweldig EP, en men 17mm geeft zeer prettige heldere scherpe beelden.
              Ook dat je ze als 2" kunt gebruiken is goed, dan hoef ik niet met die 1,25" adapter te klooien.
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                AH! Bedankt.
                zoiets vreesde ik al, een hardware compatibiliteits probleem. Damn
                Ja ma kga niet van Diagonal verwisselen tijdens een waarneemavond...
                Niet alle 2"-diagonalen hebben natuurlijk dezelfde optische lengte - en er zijn zelfs visual backs die toelaten van de diagonaal iets dieper te steken, net om dat soort problemen op te lossen.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Yes maar kben natuurlijk zo dom geweest om een SCT diagonal te kopen...
                  Die je direct kunt opschroeven... tja dat leek me handig.

Kzal eens kijken, of er iets nog af te stellen valt.
                  Maar denk het niet.

edit: hmm maar zou de sct dan juist niet zo kort mogelijk zijn? bedenk ik net, juist daarom dat ze er zijn, kheb hem ook gekocht om meer vorkclearance te hebben.
                  Quelle horreur !
                  Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                  X