Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Monteren volgkijker op de C11

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Monteren volgkijker op de C11

Experts,
    Ik heb een EQ6, met daarop een C11. Nu wil ik op de C11 een volgkijker monteren.
    Ik weet dat het kan met losmandy spul, maar dat is schrikbarend duur. Hebben jullie alternatieven?
    O ja, een en ander moet ook nog een beetje in balans zijn.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

wat voor volgkijker ga je gebruiken ?
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Deze (8cm celestron)
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Slik Is dat niet een beetje groot voor een volgkijker ?
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

't is te proberen toch?

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
            ehm arend, jou combinatie (die je mag testen) heeft toch ook een dergelijk iets of niet
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Tja dat wel, Maar hij zal erg veer vergen van je montering. Daarnaast is het geen lichtsterke kijker. Met visueel guiden zal het nog gaan maar met een webcam zal je al snel geen volgster kunnen vinden.

In principe zijn er twee opties'. Of je zet de telescoop precies boven op de C11 of je neemt een platvorm waarom je twee telescopen naast elkaar kan plaatsen. Let er dan op dat het platvorm naar links en rechts kan schuiven anders krijg je de boel nooit in balans.

Commentaar

Hmmm, dank voor je antwoord. Ik was in de overtuiging dat grotere F waarde beter was. Dus ik kan beter mijn Zenithstar 80 545mm (f/6.8) erop kwijt voor autoguiden dan deze F11? Hmmm.

Commentaar

Origineel geplaatst door Martijn
                  Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                  ehm arend, jou combinatie (die je mag testen) heeft toch ook een dergelijk iets of niet
                  Nee helemaal niet. Ten eerste heb ik mijn kijkers naast elkaar staan.
                  En ten tweede woog de grote refractor wel iets minder dan een C11. En den derde heb ik een losmandy G11. deze heeft aardig wat draagkracht.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Hmmm, dank voor je antwoord. Ik was in de overtuiging dat grotere F waarde beter was. Dus ik kan beter mijn Zenithstar 80 545mm (f/6.8) erop kwijt voor autoguiden dan deze F11? Hmmm.
                    dat denk ik ook. Sterker nog als je visueel gaat guiden dan ben je denk ik niet snel en precies genoeg voor een digitale camera. Deze zijn zo gevoelig.

Ik gebruik voor autoguiding met mijn C9,25 een astro tech 66/400 mm met een barlow 2 x. Dat gaat soms maar net. Maar vaak moet ik een heldere volgster zoeken welke niet in het zelfde beeldveld staat als mijn te fotograferen object. Dit resulteerd in korte belichtstijden.

Maar nog even iets anders. Heb je wel eens eerder aan Guiding gedaan ?
                    want om nou direct met een C11 te beginnen.

Commentaar

Dank voor je uitleg!
                      Ik heb een reducer (6.3). Maar als ik zie wat ik al met 30 seconden belichten kan doen! Mijn idee is om opnames van galaxies te maken en dan niet meer dan 5 minuten per opname op 1600 iso.

Commentaar

5 minuten op een brandpunt van :1764 mm

Met alle respect maar 5 minuten op een EQ 6 met dat brandpunt zal echt heel moeilijk gaan. Altans als je echt perfecte ronde sterretjes wil hebben.

Succes ermee

Commentaar

We gaan het proberen, en ik ben eigenwijs genoeg he
                          Maar eerst even mijn EQ6 pimpen. Nieuwe motoren en electronica liggen al klaar.
                          Maar even terugkomend op mijn vraag: is er een goedkoop alternatief om de volgkijker OP de C11 te plaatsen?

Commentaar

Tja, Ik zelf gebruik een ring systeem van astro tech. dit kun je direct op je C11 schroeven. Maar daar kunnen alleen kleine refrators in.

Jammer dat ik geen foto kan toevoegen.
                            Maar hier is een link : http://home.planet.nl/~lefeb019/accessoires_ringen.html

Kijk bij astrotech guiding ringen.

Het enige nadeel is dat de telescoop niet exact boven op staat maar iets aan de zijkant. Ik moet dan met gewichtjes de boel in balans krijgen.
                            Maar daar moet wel een mouw op aan te passen zijn. :P

Onder de astrotech ringen staan ze ook nog van W.O. Deze zijn net iets groter en ook relatief goedkoop.

Commentaar

Norbert,

Heb je eigenlijk off-axis guiding overwogen ??

Een guidescope wordt een lastige klus bij een SCT vanwege de ontzettend lange brandpuntsafstand. Daarnaast moet een guidescope volkomen stabiel tot de SCT gemonteerd worden ivm het voorkomen van "flexure" (miniscule bewegingen van de guidescope tov de hoofdscope) resulterend in onbruikbare foto's.

Je hebt bij een SCT in ieder geval voldoende backfocus om er een off-axis guider tussen te zetten.....

Groeten,

Raimond.
                              i love astronomie

Commentaar

Werken...
                              X