Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

To block or not to block .

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

To block or not to block .

Ik heb eventjes een avi gemaakt met de DMK en een afstands bediening .
    Reden hiervoor waren de kuren van de afstandsbediening , maar goed .
    Terwijl ik een beetje onozel aan t doen was dacht ik ineens aan de IR blokkeerfilter van Baader .
    Ik ging er vanuit dat er geen oplichting zou te zien zijn al het kastje de filter passeerde maar dat is blijkbaar niet het geval .
    Als ik de transmissie curve bekijk van de filter dan zie ik een bijna 0% transmissie tussen 700 en 1100 nm.
    Na enig zoeken blijkt een IR led uit te zenden tussen de 800 en 1000 nm* .
    Heeft iemand daar een verklaring voor ?

*tussen de 800 en 1000nm is zeer ruim geschat want de ene bron meld 875nm en een ander piekt tussen 900 en 1000 nm .

<embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=6752016900894865149&hl=nl" id="VideoPlayback" align="middle" quality="best" bgcolor="#ffffff" scale="noScale" salign="TL" FlashVars="playerMode=embedded"></embed>

ir filter

Ik heb er geen verstand van, naar een rood 'stand-by' ledje schijnt ook nog vrolijk door een (donker) blauw filter. Ik gok dat 0% transmissie niet 0.0001 is of zoiets. Een factor 100 klinkt veel maar het oog en de camera is gevoelig genoeg om dit te compenseren. Daarnaast zijn ledjes best wel fel. zeker voor wat 'sterretjes' op lichtjaren afstand. Beide goed genoeg om door het filter te komen.

off-topic
    (Wie rekent er uit op welke afstand een oranje 5mm led van 4000mcd dezelfde helderheid heeft als Arcturus)
    Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Re: ir filter

Origineel geplaatst door aamw
      Wie rekent er uit op welke afstand een oranje 5mm led van 4000mcd dezelfde helderheid heeft als Arcturus
      Alleen in het oranje, of bolometrisch? :P

Edit:
      Flauw hoor, ga ik nog zitten opzoeken wat een candela ookalweer is ook (waar is het smiley dat met z'n kop tegen een paal stoot...?).

Wikipedia: De officiŽle definitie luidt als volgt:
      "De candela is de lichtsterkte, in een gegeven richting, van een bron die een monochromatische straling met een frequentie van 540 * 1012 Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is."

Vage definitie voor een SI-eenheid. Als we dat monochromatische even vergeten, 1cd = 1/683W*4*pi ster is dus 1.84x10^-2 W aan totale 'lichtkracht' (in alle richtingen). De flux is L/(4 pi d^2) en het verschil in magnitude met bv de Zon is:

m_led - m_zon = -2.5 log(F_led/F_zon) = -2.5 log(L_led/L_zon) - 5 log(d_zon/d_led)

De lichtkracht, afstand en magnitude van de Zon kennen we: 3.85x10^26 W, 1.50x10^11m en -26.73, dus:

m_led = m_zon - 2.5 log(L_led/L_zon) - 5 log(d_zon/d_led) = -11.8 + 5 * log(d_led),

met d_led de afstand van de LED in meters (dus op 1m afstand ongeveer zo helder als de Volle Maan). Arcuturus heeft een magnitude van -0.04, dus

d_led = 10^((-0.04 + 11.8 )/5) = 225m.

Best ver nog eigenlijk, maarja, Arcturus staat ook best wel ver.

Ik bedenk me nu pas dat je 4cd wilde weten ipv 1cd, dat is dan 2x zo ver.
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Allemaal heel leuk , maar daar ging dit topic niet over .

Commentaar

Re: To block or not to block .

Sorry.
          Origineel geplaatst door skywatcher
          Na enig zoeken blijkt een IR led uit te zenden tussen de 800 en 1000 nm* . *tussen de 800 en 1000nm is zeer ruim geschat want de ene bron meld 875nm en een ander piekt tussen 900 en 1000 nm .
          Je hebt het over een led, kan het niet zo zijn dat verschillende leds verschillende eigenschappen hebben, b.v. in het spectrum dat ze uitzenden? Bovendien is de transmissie blijkbaar niet helemaal 0 volgens de curve. De vraag is wat het dan wel is. Zoals aamw aangeeft, lijkt een factor 100 veel, maar neem maar even het rekenvoorbeeldje van hierboven en film op 1m afstand; de magnitude van de led is ongeveer -12, met een filter dat 1% doorlaat dus -7. Wat gemakkelijk kan zijn, maar moeilijk te zien is in je filmpje, is dat de led in de frames zonder filter helemaal verzadigd is, dan is het werkelijke verschil in helderheid groter dan het lijkt. Heeft je transmissiecurve een lineaire of logaritmische verticale as? In het laatste geval kun je namelijk het verschil zien tussen een transmissie van 0.01 en bv 0.0001, in het eerste geval is dat lastiger.
          Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Hmmm , food for thoughts .
            Weet je wat ?Ik ga deze stunt nog eens opnieuw doen , maar dan met meer afstand tussen led en camera .

Commentaar

Re: ir filter

Origineel geplaatst door sluys
              Arcuturus heeft een magnitude van -0.04, dus
              d_led = 10^((-0.04 + 11.8 )/5) = 225m.
              Best ver nog eigenlijk, maarja, Arcturus staat ook best wel ver.
              Ik bedenk me nu pas dat je 4cd wilde weten ipv 1cd, dat is dan 2x zo ver.
              Netjes hoor 'sluys' ... ik zou echt weer moeten studeren hoe je zo iets ook alweer uitrekent. Goed het was off-topic (zoals aangegeven), maar het geeft wel aan dat de licht intensiteit die op het filter wordt 'los gelaten' ruim boven de waarde moet liggen waar voor je zo'n filter normal voor gebruikt (afgezien van de volle maan misschien, is de maan in IR de moeite waard?).
              Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Daarstraks heb ik een iets andere versie gemaakt .
                Deze keer stond ik zo'n 1.5 meter van de camera vandaan ipv 20cm .
                Ook heb ik de instellingen van de camera verandered om een donkerder beeld te krijgen .
                Hier is het resultaat .
                <embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=5550620233952795224&hl=nl" id="VideoPlayback" align="middle" quality="best" bgcolor="#ffffff" scale="noScale" salign="TL" FlashVars="playerMode=embedded"></embed>
                Als ik wat tijd heb ga ik hier nog wat mee spelen , en proberen er variatie in te brengen .

Commentaar

Werken...
                X