Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is dit nu weer voor focuser?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is dit nu weer voor focuser?

Verkrijgbaar bij de Koepel:
    Klikkerdeklikkerdeklikkerklik!

Ziet er solide uit, maar de werking ontgaat me een beetje. Gezien de plaatsing van de lagers lijkt het alsof de oculairhouder om zijn as draait. Het lijkt wel een soort fine tune helical focuser.

De bevestiging op de buis is mij helemaal een raadsel.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Volgems mij is dat en focusser. Ik dacht ontworpen door Herman ten Haaf
    Door aan de grote knop te draaien schuift hij in en uit
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Volgens mij kwam Roel ook nog wel zo ver. Naam van ten Haaf staat immers in de afbeelingsnaam. Maar hoe werkt het intern?
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ten Haaf, dat klopt, staat bij de afbeelding. En dat het een focuser is begrijp ik ook wel, aangezien dit topic "Wat is dit voor een focuser?" heet...

Maar als ie in- en uit schuift, glijden de lagers toch zijwaarts over de buis? Lijkt me een beetje vreemd...
        Ik had al wel begrepen dat de grote knop voor het focusen was, maar ik ben zo benieuwd HOE het dan precies werkt? Rack & pinion? Crayford-achtig? Helical? Ikke nie snap...

En het allerbelangrijkste: werkt het goed??
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Oke, wat uitleg dan maar: het principe is niet ontworpen door Herman. Principe is dat je de kogellagers onder een kleine hoek zet waardoor de voorkeursrichting van het lager de rotatie van de buis bepaald. Als die hoek loodrecht op de hartlijn van de focusser staat (dus hartlijnen lagers en focusserbuis parallel), draait de focusser gewoon om zijn as. Nu staan ze onder een kleine hoek waardoor je een soort "schroefdraad" krijgt met als spoedhoek de hoek waaronder de lagers staan.
          Deze focusser werkt heel betrouwbaar maar doordat het op wrijving werkt, werkt het niet voor fotografie maar enkel voor visuele waarnemingen.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Ten Haaf, dat klopt, staat bij de afbeelding. En dat het een focuser is begrijp ik ook wel, aangezien dit topic "Wat is dit voor een focuser?" heet...
            Sorry, ik denk dat ik maar eens moet gaan uitslapen. Ben niet zo scherp meer naar een paar nachten deepskyfotografie
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Yigal dat de lagers onder een kleine hoek staan zag ik door de weerspiegeling op de onderdelen en de lagers.

Maar hoe werkt dan de focuseerknop? werkt deze dan ook gewoon als een zelfbouw LPF doormiddel van een asje en daaraan een rubber bandje die op de focuseerbuis loopt?
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Arend,

jij mag helemaal niet gaan slapen we verwachten immers eerst testresultaten van je nieuwe telescoop
                Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
                  Arend,

jij mag helemaal niet gaan slapen we verwachten immers eerst testresultaten van je nieuwe telescoop
                  ha, ha, ben al bezig !

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
                    Yigal dat de lagers onder een kleine hoek staan zag ik door de weerspiegeling op de onderdelen en de lagers.

Maar hoe werkt dan de focuseerknop? werkt deze dan ook gewoon als een zelfbouw LPF doormiddel van een asje en daaraan een rubber bandje die op de focuseerbuis loopt?
                    Wie of wat een LPF is, moet je even uitleggen. Op de foto staan twee knoppen. De rechter (achterste) is om een oculair vast te zetten en de voorste/grootste/linker is om de wrijving in te stellen. Echter, dat is vrijwel altijd onvoldoende om een relatief zware camera voldoende nauwkeurig aan vast te houden. Ik weet overgens wel dat in de VS een variant op deze focusser bestaat (vraag me niet van wie of of deze commercieel verkrijgbaar is, ik heb het alleen van horen zeggen) die wel fotografisch bruikbaar is.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Afkorting staat voor low profile focuser.

Je hebt het over wrijving maar hoe werkt deze wrijving dan, middels een rubber rondje of middels tandwieltjes?

Commentaar

Hier is er geen focuser knop .
                        Je stelt scherp door aan het buisje te draaien , de ring zit gemonteerd op de telescoopbuis .
                        De schroef op de ring is voor de soepelheid te regelen .
                        Dit type focuser heet doorgaans helical crayford .

Commentaar

Barry: dank je voor deze uitleg :P had het kunnen weten.... Nee, dit werkt op een heel ander principe dan de focusser die jij lijkt te beschrijven. Werkt door kinematische wrijving terwijl wat jij beschrijft statische wrijving is. Onder die linker knop zit een kunststoffen voetje die de focusseerbuis tegen de lagers aandrukt. Hierdoor "pakken" de lagers de beweging van de focusseerbuis over en doordat de makkelijkste beweging in een helix/schroefdraadvorm is, maakt de focusser deze beweging.
                          Skywatcher: ik ken deze benaming niet maar vind het zeer ongelukkig gekozen omdat een Crayford focusser heel anders werkt. Een Crayford werkt in principe ook zonder kogellagers terwijl ze hier essentieel zijn.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb de naam niet gegeven .
                            Helical crayford.

Commentaar

Ik zie het, ben alleen niet blij met die term.
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X