Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair keus Help

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair keus Help

Oculair keus Help

Ik heb een C8 F=2000 d=200 met barlow 2X.

Welke MERK oculairen kan ik het beste gebuiken?

300x-350x is het maximale vergoting? 400x lijkt me niet haalbaar in ned met de slechte seeing...?

Hoef per se geen duren oculiaren want, het is toch een F10 scoop..?
    Dus prijzen rond de 60 euro??? en Wide field inplaats van 2"?

Lens 40mm 50x 100x
    Lens 35mm 57x 114x
    Lens 30mm 66x 133X
    Lens 25mm 80x 160x
    Lens 20mm 100x 200x
    Lens 15mm 133x 266x

Lens 9.5mm 210x 420x
    Lens 7.5mm 266x 533x

Dus?? Tips Welkom! Eventueel 3 x barlow kopen? Of is het niet de moeite waard?

Grt

San

welke occulairs heb je al?
    en de 3x barlow zou je weg kunnen laten als je een leuke startset occulairs hebt.
    possls zijn niet duur en redelijk goed.
    ik heb ook alleen maar possls en er erg tevreden mee welke vregrotingen laat ik aan je zelf over.
    voor de prijzen zie: http://www.ganymedes.nl
    hoop dat ik je ermee heb kunnen helpen.
    groetjes roy

Commentaar

Hoi San,

Volgens mij ligt de hoogste vergroting in Nederland bij goede omstandigheden rond de 250x, maar er zijn natuurlijk ook altijd een paar avonden en een zooitje momenten tussen die net wat meer kunnen hebben. Je telescoop heeft theoretisch dan weer een maximale vergroting van 400x, maar gezien je lange brandpuntsafstand heb je aan een 10mm oculair en je 2x barlow dus al genoeg. De 3x barlow lijkt me daarom overbodig.

Oculairen vind ik nog wat lastig. Ik heb zelden door een 2" gekeken en weet niet hoe alles zich vertaald in een SC. Maar ik weet wel dat wát ik van 2" gezien heb heel plezierig was. Over de 2" oculairs die binnen de prijsklasse vallen is al een topic (de RK's). Ik heb echter ook goede verhalen gehoord over de TS SWM's (66°) en mij bevallen de Orion super Plössls prima (ook verkrijgbaar onder andere merknamen zoals de TS super Plössls).

Let wel even op voor welke brandpuntsafstanden je gaat. Niet te dicht op elkaar en om een 5mm aan te schaffen terwijl je een 10mm en een 2x barlow hebt lijkt me wat dubbelop (zeker gezien de seeing een 5mm met zo'n brandpuntsafstand niet zo snel toe zal laten). Ik zou het zeker overwegen om een oculair (Plössl) aan te schaffen met een hoog brandpuntsafstand (40mm bijvoorbeeld) voor een wat lagere vergroting en dus groter beeldveld.

Dat zijn mijn gedachtegangen in ieder geval, hoop dat je er wat aan hebt.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hmmm, mijn motief: koop 1 goed oculair per jaar (eurootje of 200).
        Wil je redelijk budget, koop dan een 32mm plossl voor het overzicht, een 25 en een 10 en eventueel een 6mm voor planeten.
        Zelf ben ik begonnen met sirius plossls van orion, waren niet duur en kijken best fijn. Mooiste upgrade vond ik wel een 2" dielectric spiegel en
        een LVW 42, maar dan heb je het over een setje van meer dan 300 euro. Dat maakt wel je beeldveld groter.
        Noot: 40mm met 1.25 is overkill voor je C8. Je gooit 8mm weg. Maximaal 32mm!!
        40mm met 2" kan wel.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
        X