Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2" TS Reversed Kellner (RK) Eyepieces

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2" TS Reversed Kellner (RK) Eyepieces

Vraagje

Een 2" TS Reversed Kellner (RK) oculair. Zijn die goed voor SC 8"?

Zie link...

http://www.telescope-service.de/eyepiec ... html#tsrk2

Of zijn dat slechte oculairen. Dus de 26, 32 en 40mm

Iemand ervaringen?

En is 2" oculairen beter geschikt voor SC in plaats van 1.25" oculairen?

In verband met breedveld?

Grt,

San

Goeie vraag zeg! khad ze ook al gezien en heb een sc8.
    en voor dat geld... pfff lijkt natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar ze zouden best wel eens kunnen meevallen.

hopelijk heeft er hier iemand en kan er iets meer over zeggen.

Mij is ook 2" aangeraden voor idd een iets groter beeldveld te kunnen hebben. Komt deze week binnen, diagonal en ep.
    maar denk toch dat bij de sc 8" 1,25" ep's niet kunnen ontbreken.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik heb die 40mm RK. Aangezien ik geen SC heb kan ik verder weinig zeggen hoe deze presteert op zo'n telescoop maar ik vind het eerlijk gezegd een matig oculair en ik gebruik hem dan ook praktisch niet (meer).

(quote van de TS site)
      On shorter focal ratio telescopes like Newtonians (typically around f/5) the TS RK eyepieces will still offer a respectable performance, but stars near the edge will no longer appear as small pinpoints - these are the limits of the three-lens RK design. On even faster telescopes use of the TS RK is not recommended.
      Dat is echt onzin. Ik heb een 10" f/5 newton en de 40mm presteert daarmee echt heel beroerd (zeker niet "respectable"). Het is al een tijdje geleden dat ik hem gebruikt heb maar het staat me nog steeds goed bij dat de correctie juist uiterst slecht is. Met mijn f/5 moet je moeite doen om door de beeldafwijkingen heen nog van de sterren te kunnen genieten. Okee, misschien overdrijf ik wat maar mijn eveneens goedkope TS 30mm WA presteert een stuk beter. De 40mm lijkt wel een wat helderder beeld te geven dan m'n andere oculairs (meer zwakke sterren zichtbaar), al zou dat wellicht ook kunnen komen door de lage vergroting.

Verder snap ik niet dat er over een groot beeldveld gerept wordt want dat is gewoon niet zo. Vanaf 62-68 graden kun je naar mijn mening spreken van een groot beeldveld. De 55 graden van de RK lijkt misschien veel maar het verschil met bv m'n 68 graden 21mm Baader Hyperion is groot en veel meer dan die extra 13 graden doen vermoeden.

Met een SC zal het beeld wel een stuk strakker zijn, echter zou ik hem niet overwegen als je een oculair met een groot beeldveld zoekt. Je krijgt gewoon waarvoor je betaalt en voor 45 euro moet je niet te veel verwachten. Maar goed, 45 euro is niet veel en op zich wel een gokje waard.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ja mss doet ie het beter op een F/10.

Ik heb een gewone 20mm kellner not reversed en 1,25"
        hoewel ik het beeldveld net te klein vind, is het inderdaad een erg helder ep.
        Het is wel 1tje van celestron, maar als die TS even helder zijn en niet zoveel beeldafwijking toont in een F/10 is het mss wel een leuk oculair.

Kheb zelf wel interesse in de 26mm, mss gokje wagen.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Zijn deze ocualairen beter?

Zie ook link:

http://www.telescope-service.com/eyepie ... html#tswa2

Item No. Focal length Field of View Lenses / Groups Field stop Recommended use
          TS WA 26 26mm 70 5 / 3 32.5mm Fast Newtonians /f/5 or longer). About 80% of the field is sharp in such fast telescopes. Eye relief 20mm.

TS WA 30 30mm 68 5 / 3 Fast Newtonians /f/5 or longer) and "slower" telescopes like Schmidt-Cassegrains and refractors.

TS WA 32 32mm 67 6 / 3 42mm Fast Newtonians /f/5 or longer) and "slower" telescopes like Schmidt-Cassegrains and refractors - best field correction of all TS WA 2" eyepieces

TS WA 38 38mm 70 5 / 3 46mm Moderate wide angle eyepiece for telescopes of f/6 or longer. 28mm eye relief.

TS WA 42 42mm 60 5 / 3 Moderate wide angle eyepiece for telescopes of f/6 or longer.

TS WA 50 50mm 55 5 / 3 Moderate wide angle eyepiece for telescopes of f/8 or longer - largest true field of possible in 2" eyepieces

En wat bedoelen ze hier mee?

You can use these eyepieces with any telescopes with a focal ratio of f/5 or longer. Please keep in mind that the exit pupil does not get too large with the long focal length TS WA eyepieces, though. (For example, at f/5 you may well use the TS WA 32, but the TS WA 42 and 50 will render a not-quite-useful exit pupil of 8.4mm or 10mm, respectively. The exit pupil should never grow bigger than your own eyes' pupils can, otherwise you will waste light.)

Uitrede ook pupil?

Grt San

Commentaar

Origineel geplaatst door San
            Zijn deze ocualairen beter?
            Ja. Vooral de 26, 32 en 38mm. Dat zijn oculairen uit Kunming die ook als Agena SWA en Orion Q70 worden verkocht. Zoals TS aangeeft is de 32mm inderdaad de beste van de reeks.

De commentaar op de uittredepupil slaat erop dat bij grote uittredepupillen, groter dan die van je oog (ongeveer 7mm), de stralenbundels voor een bepaald punt uit het veld niet meer door de pupil kunnen, en dan heb je vignettering.

De uittredepupil is de brandpuntsafstand van het oculair gedeeld door de f/verhouding van de kijker.

In het kort betekent het dat sterren minder helder worden en uitgestrekte voorwerpen een even grote oppervlaktehelderheid behouden ondanks de kleinere vergroting (m.a.w. er staat niets tegenover de kleinere vergroting).

Verder wordt de hemelachtergrond dan even helder als met het blote oog, en dat doet het subjectief contrast meestal geen goed.

Kortom, zulke oculairs zijn alleen nuttig als je per se een groot veld wilt bestrijken.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X