Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

welk filter?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Arnaud
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door henkp
    Arnoud ik heb je verhaal gevonden.
    Het wordt me al wat duidelijker, het fringe killer filter houd UV/IR tegen.
    Heb zojuist dit filter besteld samen met het regelbare filter.

Ben benieuwd wat het gaat opleveren.
    Hoi Henk,

OK, succes. Je zult de kleurfouten zo sterk verminderen en visueel het licht temperen.

Dat zal het bolletje veel makkelijker zichtbaar maken.

Veel kijkplezier, volgende week wordt het weer beter weer geloof ik...!

Gr,

Arnaud

Laat een reactie achter ::

• henkp
    antwoordde :
    Arnoud ik heb je verhaal gevonden.
    Het wordt me al wat duidelijker, het fringe killer filter houd UV/IR tegen.
    Heb zojuist dit filter besteld samen met het regelbare filter.

Ben benieuwd wat het gaat opleveren.

• henkp
    antwoordde :
    Bedankt voor je reactie Arnoud.

Houd een fringe killer ook UV/IR tegen? of moet ik er tzt toch nog een bijkopen?

Dat polarisatie filter is tevens een regelbaar kleurfilter waar ook blauw in zit.
    Ga hem toch maar bestellen en eens kijken.
    Werkt het niet dan heb ik pech en een dure? les gehad.

Camerea sluitertijd instellen, dat wordt weer even zoeken (ik werk op auto) het is een Panasonic DMC-FX9. Is een mooi ding maar meer bedoeld voor vakantiekiekjes zullen we maar zeggen. Maar mogelijk doel je op de ToUcam III.
    Die is echter nog onderweg en heb nog geen idee wat daar allemaal mee kan worden ingesteld.

Dus nog werk zat, maar dat houd me van de straat zullen we maar zeggen.

Zal je topic over Venus filters eens gaan zoeken en lezen.

• Arnaud
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door henkp
    Hopelijk kan er nog iemand op mijn ander vraag (UV/IR filter) iets zinnigs zeggen. (er zijn toch genoeg leden die met een ToUcam werken)
    Hoi Henk, voor Venus, die meestal een lage stand aanneemt boven de horizon, is het gebruik van een IR-UV block wel aan te raden.
    Als je dit filter niet gebruikt moet je rekening houden met ghostbeeldjes, onscherpte en een verkeerde kleurbalans. Gezien je optiek is een fringe killer misschien nog wel een betere keuze.

Een polarisatiefilter zal bij Venus geen enkel goed doen als je wilt gaan imagen. Je kunt dan veel beter de sluitertijd korten maken. Ik vraag me af of het visueel werkt, maar dat weet ik niet. Een kleurenfilter als een blauwfilter of een W47 is misschien een idee? Dan temper je het licht, en heb je ook nog kans om details te zien. Zie mijn andere topic over Venus filters.

• henkp
    antwoordde :
    Bedankt voor je reactie Steem.
    Zal het filter dan toch maar bestellen.

Hopelijk kan er nog iemand op mijn ander vraag (UV/IR filter) iets zinnigs zeggen. (er zijn toch genoeg leden die met een ToUcam werken)

• Steem
    antwoordde :
    Ik heb ook een variable polarisatiefilter en ondanks dat ik hem nog niet veel gebruik hebt kan ik wel zeggen dat het een prima filter is voor op de Maan. Het filter heb ik nog niet gebruikt als kleurenfilter.

• henkp
    started a topic welk filter?

welk filter?

Wie kan mij advies geven over het volgende.

Om de helderheid van de maan en zeker venus wat te temperen wil ik een filter aanschaffen.
    Aangezien ik ook kleur fouten in mijn refractor (ETX 70) bij de maan heb (blauwe en gele rand) denk ik er over om het Variabel kleur- en polarisatiefilter (bij de Koepel) tekopen.
    Aangezien dit filter 52,50 euro kost vraag ik mij af of dit een goede investering is, of is het niet wat ik nodig heb en moet ik iets anders aanschaffen?
    Ik wil dit filter gebruiken voor normaal kijken en via een ToUcam III .

Verder de vraag: Hoe belangrijk is het gebruik van een UV/IR filter voor de ToUcam, is dit absoluut nodig?
Werken...
X