Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filters voor Venus?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filters voor Venus?

Hoi Allemaal,

Ik kom regelmatig vragen tegen over het gebruik van filters bij Venus. Ik heb zelf het afgelopen jaar veel filters gescand en getest en ik ken inmiddels veel mensen die Venus imagen en wilde mijn ervaringen delen.

Ik weet vrij veel van de filters omdat ik ze op het werk kan scannen. Ik werk op een laboratorium en kan van elk filter een UV-visueel-NIR scan maken zodat ik de eigenschappen van de filters kan bestuderen.

Ik zal de vier commerciele opties die ik ken even toelichten.

Wrattten 47
    Dit is een oud filter dat al veel gebruikt werd voor visuele waarnemingen. Dit filter heeft een grote transmissie in het blauw-violet en ultraviolet.

Voordelen zijn dat dit filter relatief goedkoop is, met Venus een lekker sterk signaal geeft en dus ook bij wat slechtere seeing en nevels goede resultaten oplevert.
    Nadelen zijn dat het filter ook een dieprode transmissie heeft die afgeschermt moet worden, bij voorkeur met een Astronomik IR-UV block of een Astronomik blauw filter. Zonder die block werkt het niet. Ook laat het filter veel diepblauw licht door wat het contrast in de wolken sterk verdund.

Hier zijn een paar voorbeelden:

http://i12.tinypic.com/627o5ls.jpg

Baader 'Venus' filter

Een vrij recent filter met een diepe UV transmissie. Het filter is eigenlijk niet geschikt voor de meeste telescopen omdat het grootste gedeelte van de transmissies geblokkeerd wordt door de coatings van de barlows en andere optiek die we gebruiken.
    Voordelen: Sterke contrasten in de Venus-atmosfeer.

Nadelen: vanwege de barlows die we gebruiken is het signaal erg zwak. Je kunt ermee imagen, maar het is erg moeilijk met conventionele telescopen. Daarnaast heeft het ook een klein 'lek' in het rode licht waardoor je ook nog een tweede filter moet gebruiken om dit lek te blokkeren. Dat maakt het erg onhandig.

Ik zou dit filter alleen gebruiken met een speciaal daarvoor geschikte telescoop zoals een Cassegrain. Anders kan ik het niet aanbevelen.

Hier zijn een paar voorbeelden:

http://i18.tinypic.com/61yz7a0.jpg

Het Schuler U-filter
    Het meest gebruikte filter voor Venus. Het heeft dezelfde problemen als het Baader filter, maar in mindere mate.
    Voordelen: Geen significant roodlek. Sterke contrasten en een wat sterke signaal als bij het Baader filter.
    Nadelen: een zwak signaal, je moet vrij lang belichten om het UV beeldje tevoorschijn te halen.

Ik heb het filter zelf niet, maar heel veel proffesionele amateurs gebruiken dit filter. Het is waarschijnlijk de meest gemaakte keuze.

Het Baader CaK filter
    Een nieuweling. Eigenlijk is dit filter niet bedoelt voor Venus, maar voor de zon. Het heeft een transmissie rond de 395 nm, in het violet.

Voordelen: sterke contrasten, geen last van de atmosferische dispersie.
    Nadelen: een zwak signaal, je moet vrij lang belichten om het UV beeldje tevoorschijn te halen. Het is vrij duur, je zult dit filter waarschijnlijk alleen gebruiken als je het toch al hebt voor zonnewaarnemingen.

Ik heb geen CaK filter, maar wel een vergelijkbaar bandpass filter. Resultaten daarvan staan hier:

http://i18.tinypic.com/63louwn.jpg

Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn dan help ik graag verder!!

Groeten,

Arnaud

Hoi Arnaud,
    Leuk dat je deze kennis met ons wilt delen.
    Ik weet dat jij ook altijd van die leuke plots hebt van de transmissiecurve enzo. Wellicht een idee om het geheel nog meer te verduidelijken ?

Verder super duidelijk.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Bedankt!

Ik zit erover te denken om de presentatie van zaterdag ook op het web te zetten. Dan kan ik er een duidelijk verhaal van maken.

Gr,

Arnaud

Commentaar

Super,

Lijkt me erg interresant !
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik zit erover te denken om de presentatie van zaterdag ook op het web te zetten
          Als je dat zou willen doen.....
          Want ik vind het echt heel erg jammer dat ik er niet bij zijn, heb het nog wel geprobeerd maar ben bang dat als ik ga dat ik dan als ik terugkom meteen door kan naar de notaris om ons en de boedel te laten scheiden.
          "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Origineel geplaatst door 130 mm andre newton
            Ik zit erover te denken om de presentatie van zaterdag ook op het web te zetten
            Als je dat zou willen doen.....
            Want ik vind het echt heel erg jammer dat ik er niet bij zijn, heb het nog wel geprobeerd maar ben bang dat als ik ga dat ik dan als ik terugkom meteen door kan naar de notaris om ons en de boedel te laten scheiden.
            OK, ik ga het proberen, maar ik krijg binnenkort een nieuwe PC en moet dan weer heel wat gaan installeren ed. het zal dus niet heel snel gebeuren, maar ik probeer het erop te zetten...

Commentaar

Nu heb ik nog een vraag, Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met astrofotografie en besef dat ik nog veel, heel veel moet leren.
              Nu wil ik graag weten hoe het zit met de nm's en dergelijke, dat het golflengtes zijn begrijp ik maar hoe weet je nu wanneer je welk filter voor een bepaald object moet gebruiken is dit ervaring of zijn er tabelen oid voor.
              Voor mezelf heb ik besloten om eerst het imagen van planeten redelijk onder de knie te krijgen maar vind het verzamelen van info via internet lastig, ook omdat ik hier in de weide omtrek niemand ken die dezelfde intresse heeft.
              "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Nu heb ik nog een vraag, Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met astrofotografie en besef dat ik nog veel, heel veel moet leren.
                Nu wil ik graag weten hoe het zit met de nm's en dergelijke, dat het golflengtes zijn begrijp ik maar hoe weet je nu wanneer je welk filter voor een bepaald object moet gebruiken is dit ervaring of zijn er tabelen oid voor.
                Voor mezelf heb ik besloten om eerst het imagen van planeten redelijk onder de knie te krijgen maar vind het verzamelen van info via internet lastig, ook omdat ik hier in de weide omtrek niemand ken die dezelfde intresse heeft.
                Hoi Andre, je hebt wel pech, dat is namelijk precies waar de presentatie over gaat.

Golflengtes bepalen de 'kleur' van het licht. Als een object in het blauwe licht veel structuur vertoond moet je van die golflengte veel licht verzamelen. Een filter wordt gebruikt om dat te doen. Een goed filter laat de golflengten licht door die je wilt en blokkeert de andere.

In het geval van Venus zijn dat de blauwe, violette en ultraviolette golflengten. Er zijn wolken op Venus die dat licht absorberen en ook wolken die dat niet doen. De wolken die UV licht absorberen zien er donker uit, de wolken die het weerkaatsen zien er licht uit. In het visuele licht weerkaatsen alle wolken evenveel licht. Dan zie je dus alleen een blinkend witte bol. Daar kun je dus niets mee, dus dat licht moet je blokkeren.

We zoeken dus filters die blauw, violet of UV licht doorlaten. In nm is dat van 340-450 nm, de kortere golflengten dus. Als het andere licht moet geblokkeerd worden.

We bekijken dat meestal met transmissie curves, maar goede curves zijn inderdaad spaarzaam op het enet.

Wordt je hier wat wijzer van?

Commentaar

Hier wordt natuurlijk een groot deel van m'n vraag beantwoord, maar om het perfecte filter voor een object te verkrijgen moet je dus eerst weten in welke golflengtes een object het meeste van zijn schoonheid laat zien.

bestaat er niet zoiets als een traploos instelbaar filter........... zou wel handig zijn kun je naar hartelust experimenteren

Commentaar

Hier wordt natuurlijk een groot deel van m'n vraag beantwoord, maar om het perfecte filter voor een object te verkrijgen moet je dus eerst weten in welke golflengtes een object het meeste van zijn schoonheid laat zien.

bestaat er niet zoiets als een traploos instelbaar filter........... zou wel handig zijn kun je naar hartelust experimenteren
                    Hoi Andre,

Dat is geen groot geheim meer, Venus laat veel van zijn absorbties zien in het gebied tussen 330 en 430 nm. Een goed filter heeft dus transmissie in dat gebied. Liever laat je het stuk tussen 410 en 430 afvallen omdat de contrasten nog niet erg sterk zijn. Het stuk tussen 330 en 375 nm is niet makkelijk te imagen omdat de optiek (barlows, corrector platen van de SCT's) niet transparant zijn voor die golflengten. Je kunt dus met standaard optiek het beste imagen tussen 375 en 410 nm. Ik heb een experimenteel filter gemaakt dat transmissie vertoond in het gebied tussen 380 en 400 nm (niet te koop in de winkel) en dat werkt prima.

Ik kan hopelijk binnenkort met een ander filtersysteem imagen van 340 tot 400 nm. Dat zal pas echt goede beelden opleveren.

Helaas bestaat er nog geen filter waarbij je de transmissiewaarden kunt combineren.

Commentaar

Ik heb hem inmiddels besteld bij Rob, maar het kan nog wel even duren voor hij er is.

Commentaar

Heb je er nu voor visueel gebruik ook wat aan? Want dat wordt mij niet helemaal duidelijk. Ik vrees van niet, maar blijf hopen...

Commentaar

Werken...
                        X