Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polarex oculairen: wat zijn het eigenlijk?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polarex oculairen: wat zijn het eigenlijk?

Bij mijn Polarex 60/900 zitten vier 24,5 mm oculairen:

R 25 mm
    K 18 mm (Kellner?)
    K 12.5 mm
    SYM 9 mm

Wat betekenen die afkortingen? Welke zijn het best?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ramsden, Kellner en Symmetrisch(?) "Sym" weet ik dus ook niet precies, maar ik vermoed dat het een voorloper van de Plössl (achromatisch symmetrisch) is. Eigenlijk zie ik in het gebruik geen echt verschil tussen de Ramsdens en de Kellners. Een Kellner heeft drie lenzen waarvan de ooglens uit twee bestaat en heeft een iets breder gezichtsveld dan de twee lenzige Ramsden, maar dat scheelt vrijwel niets. (35 tegen 40 graden.)
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Als ik het goed begrijp zijn het dus allemaal wat eenvoudige oculairs. Het loont dus de moeite om een adaptertje te kopen zodat mijn 1.25 mm plossls en de orthoscopen er in kunnen? Ik vond het beeld met deze oculairtjes al zo goed!

Commentaar

Ik neem vanavond wel zo'n adapter naar 1.25" mee. Kun je vergelijken. Ik heb een toverkoffertje waar van alles inzit.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

@ Roel

De zgn Sym oculairen zijn inderdaad Plossl's het beeld is gewoon goed en onderschat zeker de Kellner's niet, ook ik heb nog een hele collectie van die 24.5mm oculairen voor mijn 6cm.
          Ze zijn gewoon goed en ik vind het een beetje een belediging voor je 6cm Polarex om daar wat anders voor te gebruiken, maar dat is puur een gevoel.
          Het beeldveld van de Kellner's is ongeveer 40 graad en die van de Sym's tot 50 graad info:
          Thieme's sterrenboek.

Even ter info ik citeer uit het boek: "een verbetering van het Ramsden oculair, de oog lens is achromatisch het is zonder meer een goed astronomisch oculair, te gebruiken bij grotere openingverhoudingen, nadeel vals licht en neven beelden" dit gaat dus over het Kellner oculair.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
            Ik neem vanavond wel zo'n adapter naar 1.25" mee. Kun je vergelijken. Ik heb een toverkoffertje waar van alles inzit.
            Ik heb snel met de onderdelen uit mijn eigen toverkoffertje zo'n adapter in elkaar geflansd. Ik denk dat dat wel gaat werken.

Sidney, bedankt voor de info! Een paar andere oculairen gebruiken lijkt me geen belediging. Ik denk dat mijn Polarexje emotioneel erg gesterkt is door het feit dat de vorige eigenaar hem verpatst heeft voor 30 euro... Ik verwacht dat ie best blij is met z'n nieuwe eigenaar. Verstoffen op zolder, dat zou pas een belediging zijn!

Commentaar

Ja inderdaad op zolder hoort zo'n ding niet te zijn, even voor je info Roel; bij Aquarius optic is een zenitprisma te koop met voor in de telescoop een 24.5mm en voor de oculairs een 31.75mm.
              Ik heb dat ding ook en dat bevalt prima.
              En een Polarex voor €30 is wel een groot mazzeltje ik benijd je er om en veel plezier met de kijker.

Commentaar

Dat is wel handig zeg! Maar is dit een prisma (met kleurfout, zoals in het polarex-prisma) of een spiegel (geen kleurfout)?

Commentaar

Het is een echte prisma.

Commentaar

Roel: een prisma hoeft geen kleurfout te hebben hoor. Wellicht astigmatisme, maar als je een kleurfout ziet met het prisma en met hetzelfde oculair zonder prisme geen kleurfout, dan zijn hoogstwaarschijnlijk de prismavlakken niet vlak.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Toen ik mijn telescoop kocht, zaten daar "standaard" oculairen bij, ik daar doorheen gekeken en wat mij opviel is dat je niet relaxt kan kijken, oog moest continu scherp stellen om goed beeld te krijgen.. Heb toen Plossl oculairen gekocht en dat kijkt veel rustiger...
                      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Werken...
                      X