Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Laser pen als zoeker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Laser pen als zoeker

Hoi,

Ik heb een laserpen en nu lees ik wel eens dat mensen die asl zoeker gebruiken. Maar doen ze dat?

Ik heb hem van de week aan mijn zoeker bevestigd, even snel om uit te proberen maar zelfs met deze tempraturen koelt dat ding zo snel af dat
    er binnen no time geen bruikbare straal meer uit komt.

Dus nogmaal hoe doen jullie dat want het lijkt me erg makkelijk om hem zo op mijn dob te gebruiken!

Groet
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Heb je een groene laser of een rode? Alleen een groene laser is geschikt als zoeker omdat de kleur groen beter zichtbaar is voor het menselijk oog. Van de rode laser kun je de straal niet zien...
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Een groene, en ze is ook nog een beetje opgevoerd Bijna starwars

Commentaar

Even tegen de buis houden, zoeken en dan weer snel in mijn binnenzak.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Re: Laser pen als zoeker

Origineel geplaatst door M15
          Hoi,

Ik heb een laserpen en nu lees ik wel eens dat mensen die asl zoeker gebruiken. Maar doen ze dat?

Ik heb hem van de week aan mijn zoeker bevestigd, even snel om uit te proberen maar zelfs met deze tempraturen koelt dat ding zo snel af dat
          er binnen no time geen bruikbare straal meer uit komt.
          Nieuwe lithium-batterijen in plaats van alkalines.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb de zwaartse oplaadbare batterijen genomen die ik kop vinden. Als de baterijen vol zijn dan zit het met de bundel wel goed (zelfs een beetje overdreven als zoeker zou ik zeggen. )ik heb met mijn telescope de lichtbundel gezien op een molen 2 km verderop !!!)

De laatste keer heb ik hem met tape tegen mijn zoeker aangeplakt, ik denk dat de kou van de zoeker getransporteerd is naar de laserpen.

Tegen de buis houden is toch niet nauwkeurig genoeg (mij lukte dat niet), het gaat mij erom dat ik mijn scope in een keer op de juiste plejk kan richten.

Commentaar

Je zult ook een laserpen moeten uitlijnen, net als een zoeker. Vastplakken aan buis zal bijna nooit voldoende zijn. Kun je de zoekerhouder daarvoor gebruiken?
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik had hem aan mijn zoeker getaped en redelijk uitgelijnd (was een probeersel) Ik ben van plan om hem in een zoeker houder van een 30 mm zoeker te bouwen als de budnel het blijft doen, Asl ik hem na een kwartier waarnemen en hem inschakel gewoon een goede lichtbundel krijg.

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                  Ik heb de zwaartse oplaadbare batterijen genomen die ik kop vinden.
                  Niks met "zwaarte" (capaciteit in mAh) te maken. NiMH batterijen werken niet zo goed als het koud is, ongeacht de capaciteit. Als het AAA's zijn, Lithium Energizers proberen.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke, dat ga ik eens proberen.

Commentaar

Je zult een behoorlijk zware laserpen moeten gebruiken voor jouw doel, tenminste een 10 mW groene laser. Dat is geen kinderspeelgoed en kan bij onoplettendheid je een oog kosten. Pas dus op!

Een rode pointer die bij presentaties wordt gebruikt is niet geschikt als "zoeker". Die zijn rood en 1 mW en daarvan is de straal alleen zichtbaar in dichte mist of door rook.

Bert
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Groene lasers zijn wel geschikt om als richter te gebruiken, alleen je moet ze wel 'uitlijnen', anders kan je nog zo'n mooie laser hebben...

Ik heb deze: KLIK HIER

Perfect ding, nooit problemen mee, alleen als het wat kouder is dan is de straal iets zwakker (maar dan moet je hem gewoon op tijd weer opbergen en/of in een dikke sok o.i.d. meenemen
                        Batterijen gaan ook lang mee.

EDIT Roel: link ingekort ivm met opmaak forum.

Commentaar

Kun je een laserpen ook door een dslr richten? Eventueel met de lens erop of door een telescoop. Richt het geen schade aan de apparatuur aan?
                          Wat een pest die mist, zei de pessimist
                          Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Wat ben je van plan?

Commentaar

Kun je een laserpen ook door een dslr richten? Eventueel met de lens erop of door een telescoop. Richt het geen schade aan de apparatuur aan?
                              Ik vind het altijd een beetje vreemd als amateurastronomen, die toch tegen lichtvervuiling zijn, met rode of groene lasers in de lucht gaan staan schijnen. Er zijn toch zat zoekers die je niet ziet als omstander. Op veel starparties in de VS zijn ze zelfs verboden. En hier zie je steeds vaker.
                              Jan
                              'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Werken...
                              X