Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kasai Orthoscopisch 5 mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kasai Orthoscopisch 5 mm

Ik heb voor planeetwaarnemingen een 5mm Kasai Orthoscopisch oculair op het oog. In mijn 200 mm F/6 Dobson zou ie een vergroting van 240x geven = lekker! Heeft iemand ervaring met deze oculairen?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Deze zijn optisch identiek aan de oudere UO ortho's. Misschien dat de coatings niet 100% gelijk zijn, net als de QC maar dat zal nooit veel verschillen. Voor planeetwaarnemingen bij de beste maw.

Wat wel belangrijk is voor je zal het beeldveld zijn. Dat is rond de 40~45, best klein. En als je dan op 240x moet volgen met je dob zal je snel merken dat dit wel moeilijk werken is, tenzij je dob echt heel vlotjes beweegt (of een goede stabiele hand hebt). Een mooi alternatief zou de 5mm TMB planetary zijn. Is speciaal voor deze doeleinden ontworpen en biedt je een beeldveld van 60 aan, werkt veel makkelijker. Je moet natuurlijk wel wat inleveren tov scherpte en contrast.

Commentaar

Ik heb de 7 mm uitvoering en het beeld is goed en strak. Maar dat is bij F10 ook niet moeilijk voor een oculair.
      Het beeldveld is wel klein, maar 100% bruikbaar tot de rand, let wel bij F10. Bij korte F-jes weet ik het gewoon niet.

Ook heeft het oculair een klein lensje en geen oogrubber.

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Re: Kasai Orthoscopisch 5 mm

Origineel geplaatst door Roel
        Ik heb voor planeetwaarnemingen een 5mm Kasai Orthoscopisch oculair op het oog. In mijn 200 mm F/6 Dobson zou ie een vergroting van 240x geven = lekker! Heeft iemand ervaring met deze oculairen?
        Hi
        de ooglens Kasai is goede planetarische, maar in dit geval dat ik recomand TMB Planetarys. Zij hebben een gebied van mening over 66, waar Kasai slechts 43 heeft. In direct vergelijk ik maakte, had ik de Reeks en TMB Planetarys van Kasai HD in zelfde grootte. Beide ooglenzen gaven zelfde sharpnes en het goede contrast bij planeten, maar TMB toonde met het grotere gebied van mening meer manen. Zo is deze ooglens recomandable voor gebruik het in Dobsons, en ofcourse overal wilt u een groter gebied hebben.
        Ook is de mening van de ooglens beter met TMB, omdat de het bekijken afstand groter is in de vergelijking met Kasai. TMB is geschikt ook voor oogglasdragers.
        Robert
        Robert

HoO Germany
        Heinsberg
        near Roermond

Commentaar

Op astromart (http://www.astromart.com/articles/artic ... cle_id=464) staat een aardig artikeltje waarin diverse planeet-oculairen vergeleken worden, w.o. de UO Ortho's (die volgens mij dezelfde zijn als de Kasai ortho's) en de BO/TMB's. Conclusie is dat beide ongeveer hetzelfde presteren, maar dat de BO/TMB comfortabeler is vanwege het grotere beeldveld en eyerelief.
          WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Roel, heb je de 5mm gekocht en hoe bevalt die je? Ik ben de 7mm (misschien van dezelde aanbieder?) aan het overwegen.

Ernst.
            ps. Je PB aanbod staat nog steeds ter overweging open. :-)
            Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
              Roel, heb je de 5mm gekocht en hoe bevalt die je? Ik ben de 7mm (misschien van dezelde aanbieder?) aan het overwegen.
              Inderdaad hoogstwaarschijnlijk dezelfde aanbieder, hij heeft alleen de 7mm nog over! Over de 5mm ben zeeeer tevreden. Ondanks het kleine beeldveld (altijd nog meer dan mijn 6.5mm Plossltje) is ie goed te gebruiken in mijn Dobson. Nu moet ik er wel bijzeggen dat mij Dob ultrasoepel draait. Een beetje stroevere montering maakt waarnemen zenuwslopend zonder volgmotor! Je moet ook kunnen omgaan met kleine piepkijkgaatjes, want het ooglensje is nog geen 4mm breed. Het eyerelief is prettig, ook een stuk fijner dan bij het kleine Plossltje.

Het beeld is werkelijk fenomenaal! Haar en haar en haarscherp, tot aan de rand. Wat heb je aan een groot beeldveld bij planeten wanneer het beeld aan de rand onscherp is?
              De TMB mag dan optisch vergelijkbaar zijn, maar als het enige pluspunt een groter beeldveld is, hou ik het lekker bij mijn Orthootje. Die is ook nog eens 60 euro goedkoper!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja dat is hem. :-)

Je hebt een PB Roel.
                Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door ernstjan
                  Ja dat is hem. :-)

Je hebt een PB Roel.
                  haha grappig.. die 7mm "die als enige over was" heb ik ook over zitten denken om te kopen Wees gerust als je hem nog niet in huis hebt, ik heb het niet gedaan door chronisch geldgebrek na aanschaf van een ander oculair. Nog een en ik krijg ruzie
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                  X