Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hutech IDAS LPS filter - waar te kopen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hutech IDAS LPS filter - waar te kopen?

Weet iemand (Arend ) waar je het beste een Hutech IDAS LPS filter kunt kopen? Direct bij Hutech bestellen lijkt het goedkoopst maar dan riskeer ik toeslagen e.d.. Is er in Europa of Nederland een winkel die deze filters verkoopt?
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Big Bang heeft zo'n ding, zie accessoires

Commentaar

Re: Hutech IDAS LPS filter - waar te kopen?

Origineel geplaatst door Prototype
      Weet iemand (Arend ) waar je het beste een Hutech IDAS LPS filter kunt kopen? Direct bij Hutech bestellen lijkt het goedkoopst maar dan riskeer ik toeslagen e.d.. Is er in Europa of Nederland een winkel die deze filters verkoopt?
      Hallo,

Ik heb hem direct bij hutech besteld. Binnen 5 dagen lag hij in de bus.
      Wel zal ik er goed over nadenken. Ik heb hem nu een tijdje en ben er achter gekomen dat het lumicon deepsky filter beter werkt.
      Het IDAS filter laat ongeveer een factor 2 meer stroolicht door dan het lumicon filter. Het idas filter heeft geen goede filtering voor natrium lampen.
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Callisto schreef:
        Big Bang heeft zo'n ding, zie accessoires
        Ik heb inderdaad sinds kort zo'n filter + door Hutech IR gemodificeerde camera en een H alpha filter. Ik heb de hele set (incl. timer en knife edge focusser) in één keer via Marktplaats gekocht en ben nog in het experimenteerstadium. Vergelijkingresultaten met het Lumicon deepsky filter (dat ik ook heb) zijn er nog niet maar ik geloof Arend direct als hij zegt dat hij een factor 2 meer strooilicht doorlaat.
        Er is een daylightfilter onderweg vanuit de USA. Rechtstreeks besteld bij Hutech. Ik ben benieuwd wat voor toeslagen en invoerrechten ik nog moet betalen. Zodra het binnen is zal ik de ervaringen met deze bestelwijze wel toevoegen aan dit topic. Je kan als je dat prettiger vindt ook via Stichting Sterrenwacht "ECLIPTICA" bestellingen plaatsen. Of dat uiteindelijk goedkoper is weet ik niet.
        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

odra het binnen is zal ik de ervaringen met deze bestelwijze wel toevoegen aan dit topic.
          Ik ben benieuwd en wacht rustig af

Ik ben er overigens nog niet uit welk filter ik ga kopen. Moet er sowieso nog wat over nadenken want 200 euro voor een 'filtertje' is niet mis. Ik had wel gelezen dat de IDAS meer licht doorlaat maar ik woon op een redelijk donkere plek aan de rand van de veluwe dus wellicht dat het voor mij dan wat gunstiger uitpakt?
          Het idas filter heeft geen goede filtering voor natrium lampen
          Hoge of lage druk natriumlampen? In mijn omgeving heb ik van drie verlichtingsbronnen last: de (zeer slecht afgestelde) lage druk natriumlampen van een benzinestation, een hoge druk natriumlamp die recht voor m'n huis staat en de oranje/witte gloed van Apeldoorn.

Ik las dat doordat de Lumicon meer licht blokkeert ook de kleurbalans wat meer overhoop haalt. Is dit achteraf nog redelijk te corrigeren of blijf je met 'foute' kleuren zitten?
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Dank voor het vertrouwen.

Ik heb van de week testen gedaan met het IDAS filter en lumicon filter.
            Elke CCD chip heeft een zogenaamde pixelwaarde. Stel dat deze
            60000 is. Dan zie ik met een foto van bijv 10 kinuten dat deze waarde ligt op 10000 voor het IDAS filter en 5000 voor het lumicon filter.

De foto's vertoonde evenveel sterren en details. Conclusie: Het IDAS filter laat gewoonweg twee keer zoveel (strooi)licht door.
            Je merkt het ook aan je flatfields. Op de opname met het IDAS filter zijn
            eventueele vuiltjes op de ccd veel beter te zien.

Inderdaad is de kleurbalans beter Met het IDAS filter. Aangezien ik in een zeer vervuild gebied woon gaat mijn voorkeur uit naar het lumicon filter.

Maar als ik inderdaad bij de veluwe zou wonen dan zou het idas filter ook prima zijn denk ik
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik zou mijn ervaringen melden zodra mijn bestelling bij Hutech (daylight filter) binnen was. Bij deze:
              Vorige week donderdag besteld, vandaag binnen. (Inderdaad Arend, in vijf dagen.)
              Prijs conform opgave op de site van Hutech. Doordat ik ook een camera van hen heb, kreeg ik 15% discount.
              Verzendkosten $9,50 (ca. € 7,00).
              (Nog) geen invoerheffing hoeven te betalen, wellicht komt dat nog.
              Het filter ziet er prima uit maar ik heb hem nog niet kunnen testen want ik wacht nog op de levering van een elders besteld objectief.
              Al met al aanzienlijk goedkoper dan de richtprijs op de site van Ecliptica maar dat zegt niets. Hun uiteindelijke prijzen zijn afhankelijk van geldende dollarkoers. Daarom wordt aangeraden altijd een offerte op maat aan te vragen.
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn. Ik heb trouwens nooit meer wat gehoord over extra betalingen ofzo.

Commentaar

Dat v.w.b. de extra betalingen klinkt hoopvol Arend.
                  De laatste paar weken heb ik het erg druk gehad met werk en musiceren waardoor er weinig tijd overbleef voor waarnemen, fotograferen, testjes e.d.. Dat lijkt binnenkort wat te verbeteren. Interessante bevindingen en resultaten zal ik melden op dit forum.

Commentaar

Ja , miischien is het bedrag te laag voor de douane om erb iets me te doen. Ben benieuwd naar je vindingen.

Commentaar

Werken...
                    X