Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is er nadeel aan de TMB Planetary als je wilt sterrenkijken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Is er nadeel aan de TMB Planetary als je wilt sterrenkijken?

Is er eigenlijk een groot nadeel aan de Burgess TMB Designed Planetary als je hem gewoon wilt gebruiken voor het bekijken van sterren?

Ik ben van plan de 5 mm te kopen waarmee ik 100x vergroting kan halen met mijn kijker. Als ik die vergroting nou een keer wil gebruiken om een dubbel ster te bekijken dan kan dat natuurlijk wel maar is er een groot verschil met een 'normaal' 5 mm oculair?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Re: Is er nadeel aan de TMB Planetary als je wilt sterrenkij

Origineel geplaatst door borix
    Is er eigenlijk een groot nadeel aan de Burgess TMB Designed Planetary als je hem gewoon wilt gebruiken voor het bekijken van sterren?
    Neen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat is mooi.

Commentaar

Nee zeer zeker niet.
        Sterker: de TMB planetary is juist zo geschikt voor deepsky-objecten en bolhopen, omdat het beeldveld over de volle breedte scherp is (geen randonscherpte).
        Tevens maakt de royale beeldhoek van 60 graden hem erg geschikt voor wat uitgestrektere objecten (denk aan sterrenhopen en bolhopen).

Voor planeetwaarnemen is ie ook geschikt, maar als het echt op de kleinste planeetdetails aankomt zijn juist de simpele orthoscopen vaak net ietsjes scherper.....

Trouwens: misschien heb je mijn oculairentest hierover al gelezen?
        Zie: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... hlight=8mm Mijn conclusie was dat de TMB 5 beter was dan de TMB 4 (in mijn kijker), dus goede keuze.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Via jouw test ben ik bij dit oculair gekomen. Ben blijkbaar alleen de details ervan vergeten - ik weet niet meer of je in je test ook over deze kwaliteiten verteld.

Ik wilde ondanks dat ik nog geen volgmotor of super stabiele montering heb een hogere vergroting krijgen en dit oculair leek me ideaal omdat ik dacht dat ik het toch vooral voor planeten zou gebruiken.

Nu ik hoor dat hij ook prima voor andere dingen te gebrukken is ga ik er zeker voor. Ik hoop alleen dat hij op de instrumentenbeurs te krijgen is dan kan ik hem zo meenemen.

Commentaar

Ik heb zelf de 7mm en gebruik hem ook bij het observeren van DSO's. Mooi groot beeldveld en goed gecorrigeerd.

Commentaar

Heb hem en de maan ziet er iig erg mooi uit door dit oculair. Heb nog niet echt vergeleken met mijn andere maar het ziet er erg mooi scherp en contrastrijk uit.

Commentaar

Werken...
              X