Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitlijnen poolzoekerglaasje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitlijnen poolzoekerglaasje

Vixen en synta poolzoeker:

Tijdens het centreren van het poolzoekerglas (met 3 imbusjes) is het plaatje met de afbeelding gekanteld.
    Met als resultaat dat ik niet weet hoe dit glaasje met afbeelding er origineel inzat.

Moet het lijntje met ---------0-- het bubbeltje naar de RA as wijzen?
    Volgens mij wel, maar ik weet het niet zeker.

Dank alvast!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Probeer het,dan weet je het.
    :smartass
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Ja, het bubbeltje moet naar de RKas wijzen, althans dat is in de poolzoeker die ik heb wel zo. 8)
      Groet, Jan

Commentaar

Volgens mij moet het hiermee lukken,

http://www.smaal.info/astro/spmanual/page14
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

hallo,

zou iemand dit weten voor een EQ6, want bij me is het ook gebeurt en n u zit ik toch met volfouten.

groeten
          vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
          http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Het maakt toch helemaal niet uit welke kant dat glaasje op wijst? Het glaasje van mijn EQ6 zit ook iets van 45 graden gekanteld maar dat compenseer je gewoon door de RA as te draaien. Zolang de positie van de sterrenbeelden op het glaasje overeenkomt met de huidige sterrenhemel moet de uitlijning aardig goed zijn.
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Dat lijkt mij eigenlijk ook..... Ik doe het altijd als volgt. Ik zorg dat het poolsterrondje in de richting van Alkaid in Grote staat. De poolster staat namelijk op een rechte lijn met Alkaid en de ware pool.

Ik draai gewoon aan de dec-as tot de poolzoeker in de juiste stand staat, en niet andersom.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

vraag verplaatst.

Commentaar

Het maakt wel uit, omdat je datumschaal moet corresponderen met de poolzoeker (ik gebruik de datum-tijd methode)
                  Het maakt niet uit als je glaasje ZELF gebruikt (zoals bij de EQ6). Bij de GP zie je op het glaasje alleen een rechte lijn, en een cirkeltje.
                  Vandaar mijn vraag. Ik heb de lijn nu op de RA as (wijzend naar het contragewicht gezet).

@Henkp, voor dit soort vragen hebben we een gloednieuw beginners-vraag-maar raak forum met 100% antwoordgarantie!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop,

Heb jij ook een email adres dan kan ik je de handleiding van deze zoeker toesturen.
                    Hoe het glaasje erinzit maakt niet uit, je moet daarna wel de poolzoeker opnieuw uitlijnen, dit staat goed beschreven in de handleiding.

Gr.

Marco
                    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Hallo Nop,

Een late reactie op dit onderwerp maar misschien dat deze link
                      ook nog wat kan bijdragen...

Commentaar

Werken...
                      X