Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

In de OTA te boren?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

In de OTA te boren?

Na een tijdje goed nadenken, heb ik besloten om een deze dagen een "TS 2" Crayford Focuser" voor mijn 8" Newton telescoop te kopen.
    Maar: de afstand tussen de vier schroefjes die de focuser aan de OTA bevestigen, is bij de Crayford Focuser groter, dan bij de orspronkelijke focuser. (zo'n 1,5 cm verschil)
    Nu wil ik die Crayford heeft erg graag en dacht ik dat ik misschien wel de 4 gaatjes zelf zou kunnen boren (naja, laten doen door iemand die ik ken die wel vaker een boor heeft vastgepakt :P ).
    Wat denken/weten jullie hiervan? Is het te doen om in de OTA (van metaal, geen plastic) vier gaatjes te boren, die verder verwijdert zijn van elkaar dan de gaatjes die er al zijn? Of is de kans te groot dat 't mis zou gaan...

Denk hardop

Alvast bedankt

Hoeft geen probleem te zijn .
    Wel zien dat eerst de hoofdspiegel en vangspiegel eruit haalt .
    Eerst met een dun boortje voorboren zal het werk ook iets makkelijker maken ,wel zien dat je niet te hard duw met het boortje .

Commentaar

En er zorg voor dragen dat de optische as van de nieuwe oculairhouder gelijk is aan die van de oude. Ik denk dat dat het lastigste is. Het boren zelf zal wel meevallen.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

okay, geweldig
        ja de vangspiegel en de hoofdspiegel was ik al van plan veilig in een kluis te zetten als er een boor in de buurt dreigt te komen. Mijn god, ik moet er niet aan denken dat als je een beetje kracht zet op de buur, dat die de vangspeigel bewerkt, enge gedachten...

dankjewel

ps. voel je vrij dit onderwerp te verwijderen nu ik een antwoord heb gekregen

Commentaar

Chaim: ik sluit me aan bij de rest. Toch wil ik Skywatcher een beetje verbeteren: Zeker bij een klein boortje heb je kans dat hij gaat zweven. Makkelijker en veiliger is het volgende:
          1) Optiek verwijderen
          2) Met dubbelzijdig tape de focusser tijdelijk vastzetten
          3) met viltstift de gaatjes markeren
          4) Met een centerpunt of in het makkelijker geval een spijkertje een klein putje slaan in je kijkerbuis
          5) Focusser verwijderen
          6) Gaatjes boren
          7) Dubbelzijdig tape verwijderen
          8) Focusser erop

Op deze manier komen de gaatjes op de goede plek en heb je veel minder kans dat de boor gaat glijden over je buis. Eventueel kan je iemand vragen je kijkerbuis voor je vast te houden als je boort. De buis heeft nl. de neiging om te roteren om zijn as als je boort.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
            En er zorg voor dragen dat de optische as van de nieuwe oculairhouder gelijk is aan die van de oude. Ik denk dat dat het lastigste is. Het boren zelf zal wel meevallen.
            Als ik jou was zou ik niet te veel vertrouwen en verderwerken op het bestaande gat en je nieuwe focusser er zondermeer op monteren. Je weet immers niet of de buis precies rond is. Als die buis niet exact rond is zal je grotere focusser zeker niet de zelfde kant opwijzen als je oude focusser.

Ik besef dat het volgende nogal omslachtig is, maar dit is onze manier van werken :

Haal je oude focusser van de buis.
            In het midden van het bestaande gat kleef je een stukje papier. Op dat stukje papier zet je een puntje (fijne markering) precies in het midden van dat gat. (Een heel nauwkeurig hulpmiddeltje is op een blad papier concentrische ringen + puntje afprinten en dat precies over het gat kleven. Met een zaklamp aan de andere kant beschijnen en je kan binnen 1 tot 2 tienden van een millimeter de plaats van dat stukje papier bepalen en vastkleven. Als je papiertje op de buis kleeft boor je aan de andere kant van de buis precies 180 ervandaan en even hoog als het oude gat een minuscuul klein gaatje. Met een beetje meetwerk kan je hier ook weer binnen enkele tienden van een millimeter dat gaatje op zijn plaats krijgen (=belangrijk).
            Over het gat + papiertje monteer je de nieuwe focusser. Een hulpmiddel om je de optische as van je focusser precies over dat puntje (markering op je papiertje) te krijgen is : boor een fijn gaatje exact in het midden van een filmdoosje en schuif dat filmdoosje in je focusser(sommige merken filmdoosjes passen precies in een gat 1" 1/4. Schuif je focusser tot je het puntje ziet en boor je nieuwe bevestigingsgaten.
            Een nauwkeurige manier om die focusser op zijn plaats te krijgen is een afsteltool met laserpointer in je nieuwe focuser te steken en de lichtsraal precies op het centrale puntje van je papiertje te mikken. Dat kan je immers zien als je langs de binnenkant kijkt.
            Eens je focusser vastzit op de buis haal je dat papiertje weg en meestal valt die lichtstraal van de laserpointer samen met het gaatje dat je aan de ander kant van de buis boorde. Indien toch nog een klein foutje kan je dat oplossen door de focuser op de juiste plaats te ondevullen met dunne rondelletjes.
            Indien je geen lasertool hebt kan je aan de boven- en onderkant van de focusertubus een filmdoosje steken met daarin telkens (precies in het midden) een klein gaatje. ls je doorheen die twee gaatjes kijkt moet je het gaatje aan de andere kant van de buis zien.

Als je niet zeker of handig bent laat je dan begeleiden door een ervaren iemand anders ga je straks moeilijkheden hebben tijdens het afstellen van de telescoop. Ga er ook niet per defintie van uit dat bij alle focussers de voorgeboorde bevestigingsgaten symmetrisch geboord zijn tov de optische as van de focusser. vandaar die procedure hierboven.

En nogmaals : als je telescoopbuis niet mooi rond is, al is die maar enkele millimeter ovaal (niet te zien met het blote oog) dan kan je maar beter oppassen en bovenstaande tips volgen. Indien je slordig te werk gaat zit uiteindelijk je complete optische systeem schuin in je buis en is die ook mmoeilijk om af te stellen.

...en natuurlijk voor je begint, alle optisch componenten van je telescoop halen natuurlijk..!

Succes,
            Chris

Commentaar

oww geweldig Yigal en Chriske; dat zijn een paar goeie tips die jullie me daar geven

Ik heb de focuser net een minuutje geleden besteld en zal er waarschijnlijk het een en ander over vertellen op het forum, ook over 't monteren ervan.

Nogmaals, hartelijk dank

Commentaar

Werken...
              X