Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

20mm Nagler

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

20mm Nagler

Hoi Everybody,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een 2e hands Type 2 20mm Nagler oculair (eerste Nagler oculair, woei, blij!). Nu weet ik dat Televue ook een Type 5 20mm Nagler maakt. Nu maakt mij dat wel heel nieuwsgierig. Wie oh wie heeft er een type 5 20mm Nagler en wil samen met mij een side by side test doen (eventueel een verslagje hier erbij)?

Groeten,

Yigal
    Dit is geen undersign.

Yigal

Goed man!!! kunnen we niet eens een afspaak maken omdat ding te testen???

Commentaar

He Sidney: zo dichtbij nota bene en nog een oude bekende ook Ik wist niet dat jij een 20mm Type 5 Nagler oculair had? Stuur mij eens een PBtje met jouw tel. nr. dan maken we evt. wel een afspraak.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Even een klein misverstand weg werken, IK HEB GEEN NAGLER was het maar waar daarom wil ik die van jou zo graag uit proberen PB komt er aan.

Commentaar

Ja hoor, ook goed hoor. :P Het zou ook iets te toevallig zijn he :P
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Die 20mm Type 2 is dat niet het grootste en zwaarste oculair dat Televue heeft gemaakt voor de particulier?
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

het voegt iig een dikke kilo toe aan mijn uitrustig dus nog even doorsparen voor een 31mm Nagler en mijn oculairs mogen bijna niet meer mee met de handbagage.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

hoi Yigal,

Gefeliciteerd met je aankoop! Je zult er ongetwijfeld veel plezier aan hebben.

Vorige week was ik met Nico aan het waarnemen, en daar hadden we soortgelijk verschil: hij een Nagler 13 mm type 1 (of 2), ik een Nagler 13 mm type 6. Dat is een wereld van verschil, zowel qua grootte als qua gewicht. De 'oude' Nagler weegt ruim het dubbele!
                Optisch kon ik weinig verschil zien tussen beiden, praktisch zelfde beeldveld en de beelden zelf kwamen ook overeen. Maar die oude Nagler zou ik toch niet willen hebben. De nieuwe type 6 weegt ongeveer net zoveel als de oculairen die ik voor de sterke vergrotingen gebruik: een 5,7 mm TS WA en een 4 mm UWAN. Oftewel, geen balanceerproblemen op mijn 127 mm f/6,5 refractor op een azimuthale Giro II montering.
                Dat zou je wel krijgen als daar ineens een pondje extra bijkomt. Dat merk ik al als ik een TS WA 32mm erin zet, zelfs dan moet ik de kijker wat opschuiven in z'n ringen.
                En als je de focuseerinrichting naar je toe richt (horizontaal) dan moet je de schroeven wel erg vast draaien wil hij niet onder het gewicht van zo'n bakbeest kapseizen.

Verder geen kritiek, je hebt een prima oculair, maar ik ben blij dat de techniek is voortgeschreden en lichtere oculairen mogelijk heeft gemaakt!

Groeten,
                Guus

Commentaar

He Guus,

Bedankt voor je gelukwensen. Zal wel lukken. Zal het jou ook lukken om een keer een avondje vrij te maken om dat oculair uit te testen bij jou thuis?

Groeten,

Yigal
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                  X