Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk van diverse oculairs op Jupiter.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Brandons hebben een vrij lage transmissie: je kunt niet toveren met eenvoudigere coatings. De contrastweergave kan daarentegen een tikkeltje beter zijn omdat het licht dat er wel doorkomt zo netjes terechtkomt waar het hoort. Maar voor deepsky vind ik dat ze het duidelijk afleggen tegen Japanse orthos (laat staan Zeiss orthos of supermonos), toch op zwakke voorwerpen. Maar Zeiss orthos zijn peprduur op de 2de-handse markt, en TMB SMCs zijn nog compromislozer dan Brandons: je hebt een karrenvracht aan beeldveldkromming in snelle Newtons die maar 10 in het midden scherp laten.

In een H-alpha kijker zal transmissie je trouwens worst wezen: het is vooral het gebrek aan strooiliccht en dus de goede contrasttransfert die belangrijk is. Daarom gebruik ik mijn oculairs zonder multicoatings net daarvoor veel.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Van Japanse ortho's gesproken: de Vixen HR heeft mijn verwachtingen ver overtroffen op deepsky objecten, zelfs op een snelle f4.2 dobson.
      Lijkt me een vette kluif voor Sixela om tijdens een volgende starparty kritisch te beoordelen.
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Die ultrakorte Vixen HR-oculairen klinken interessant. Ik vraag me af hoe dit design van 5-elementen in 3-groepen in elkaar zit. Een Smyth, met daarachter een Kellner of RKE?
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

TomC Vixen HR vs. Pentax XO 2.5 vs. Pentax XO 5 plus Zeiss barlow vs. 6mm SMC in Zeiss barlow met wat meer afstand. Dat wordt knokken!
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Hebben die korte brandpuntsafstanden nog zin dan? Ik zit bij mijn 30 cm af fors boven de 600x met de 2.4 mm Vixen HR
            What where the skies like when you were young?

Comment

Die hebben voor sommige objecten echt zin, als alle omstandigheden meezitten. Check maar mn laatste schetsen van NGC 7026 en NGC 7027. Planetaire nevels zijn dankbare objecten. Love them!
              Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Working...
              X