Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuwe uitrusting voor scope

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuwe uitrusting voor scope

Sinds een paar weken trotse eigenaar van een oranje C8.

Nu ben ik bezig aan men lijstje van wat ik er nog bij zou willen :
    voorlopig kom ik op dit.

Moonfish 2" dielectric diagonal
    Moonfish 30mm 80° ep
    Moonfish 15mm 80° ep
    Moonfish 2" Barlow ED
    Antares W70 4.3mm 70° ep (zijn wel moeilijker te vinden in EU??)
    dauwkap
    lenskuiskitje
    bobknobs

en dan nog één of ander stadslichtfilter... zijn die celestron LPR enig goed? die je rechstreeks op de scope schroeft?

dit alles komt op +- 600 euro uit.
    is alles wat ik dit jaar nog aan de scope wil uitgeven, mss volgend jaar nog iets exotisch... maar over het algemeen wil ik gewoon een strak sterrekijkkitje, waar ik veel kijkplezier aan kan hebben.

als er iemand uit ervaring nog weet, van ach jong, dat ga je zeker nodig hebben, of koop liever niet dat maar dit, tips zijn welkom
    van ossi heb ik er al gehad, kwam ik op moonfish uit, en daar heb ik eigenlijk nog weinig slechts van gelezen. prijs/kwaliteit goed spul op aanbod.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

BCP: als het gaat om lichtvervuilingsfilters, is een IDAS filter door velen gezien als de beste. Ik heb geen ervaring of onderling vergelijkingsmateriaal maar dit is wel wat ik heb begrepen.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Even een opmerking voor de 15mm 80graden van Moonfish.
      Het is niet nodig om een 15mm als 2" te kopen, ik heb dat toen wel gedaan omdat ik het makkelijk vond om snel even een keer te vergroten zonder de 2" naar 1,25" te gebruiken.

Het is dus geen moeten, maar wel handig. Verder weinig opmerkingen, behalve dat je de 30mm ook bij mij kan kopen
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

jaja dat was wel rekening gehouden met jouw 30mm :-)

tja en verder, als ik dan toch voor de 2" set up ga lijkt het me wel leuk om 2 vergrotingen te hebben met groote inkijk en groot veld. en gebruik makende van 2".
        jammer is dat de 30 gebarlowd hetzelfde is als de 15 mm.

en de 15 mm werkt toch met een barlow? omdat je zei dat de 15 hetzelfde is als 30 maar dan met barlow ingebouwd? dus dan is het 2 maal een barlow lens? want ik hoop dan wel de 15mm ook te kunnen verdubbelen, en de w70 4.3 voor er echt dicht op te gaan als de seeing toelaat.

en liefst allemaal ep's die geschikt zijn voor brillendragers...
        zonder kan ik wel makkelijk focussen en is het nog veel mooier, maar ja heel de tijd dat ding op en af....

yigal: yep ben gaan checken, idas krijgt overal wel lovende reviews en kan ook mits hulpstuk vanachter op.
        wel een stuk duurder dan een celestron lpr maar mss wel waard.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
          jaja dat was wel rekening gehouden met jouw 30mm :-)

tja en verder, als ik dan toch voor de 2" set up ga lijkt het me wel leuk om 2 vergrotingen te hebben met groote inkijk en groot veld. en gebruik makende van 2".
          jammer is dat de 30 gebarlowd hetzelfde is als de 15 mm.

en de 15 mm werkt toch met een barlow? omdat je zei dat de 15 hetzelfde is als 30 maar dan met barlow ingebouwd? dus dan is het 2 maal een barlow lens? want ik hoop dan wel de 15mm ook te kunnen verdubbelen, en de w70 4.3 voor er echt dicht op te gaan als de seeing toelaat.

en liefst allemaal ep's die geschikt zijn voor brillendragers...
          zonder kan ik wel makkelijk focussen en is het nog veel mooier, maar ja heel de tijd dat ding op en af....

yigal: yep ben gaan checken, idas krijgt overal wel lovende reviews en kan ook mits hulpstuk vanachter op.
          wel een stuk duurder dan een celestron lpr maar mss wel waard.
          De 15 en de 30mm zijn niet hetzelfde.
          De 20mm is hetzelfde als de 30mm, maar dan met een barlow erop geschroefd.
          Waarschijnlijk verkopen ze daarom de 20mm niet meer.
          De 15mm kun je dus nog barlowen, hoewel ik zelf niet zo'n fan ben van barlows.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

verdorie, nu ben ik hier weer op iets nieuw gevallen,
            het is wel errrrg duur.
            maar de denkmeier 2" diagonal, met barlow en focal reducer.

het ontwerp stond me niet erg aan, met die twee armpjes, dus had ik hun een mail gestuurd of ze hun design niet konden aanpassen met een disc of zoiets, en ze mailden meteen terug dat ze een nieuw compacter design hebben dat bijna de markt op kan....

Ondanks de hoge kost, lijkt me dit wel een stuk wat eens zeer handig kan zijn
            zeker voor een c8 f10 en het zou men scopetoebehoor wel eens tot een zeer klein kitje kunnen maken. 'wat ik net wil'
            bv ossi's 30mm ep, zou me dan 43 x 67x 133x vergroting geven
            alles met 1 EP, en op f6.6 wel een breed genoeg veld, waar zelf net de pleiaden in moeten kunnen.

Dan moet ik enkel net nog een goed High power Ep aanschaffen.
            Enkel de kostprijs, hoewel het kost net zoveel als een goede diagonal met een barlow een focal reducer... raar toch.
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Kwil hier even verder vragen,

weet iemand iets over de 2" sc diagonal van Moonfish en de 2" sc diagonal van William optics...

de moonfish ziet er zeer gelijkend uit met de welving in de oculairhouder en ze verkopen hem als dielectric met 99% voor 129 euro,
              en de william optics cost voor de dielectric versie 199 euro.

zou het kunnen dat het om een zelfde model gaat maar gebranded door moonfish?
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                BCP: als het gaat om lichtvervuilingsfilters, is een IDAS filter door velen gezien als de beste.
                Da's eerder een fotografische filter - hij is heel breedbandig en visueel verhoogt hij het contrast op de meeste objecten maar een tikkeltje (en bij emissienevels ben je uiteraard beter af met echte lijnfilters).

Visueel heb ik zelfs liever of een Omega GCE of een Lumicon Deepsky (of Baader UHC-S) op objecten die met een lijnfilter te aggressief weggegomd worden. Die filteren toch wat meer, zeker van hogedruk natriumverlichting.

Als ik in een f/10 kijker één filter zou moeten kiezen, dan een H-beta plus OIII lijnfilter (zogezegde "UHC"). De beste is eigenlijk de Omega Optical NBP - kun je op hun website bestellen. De Baader UHC-S is minder aggressief maar scherp geprijsd.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                  De 15 en de 30mm zijn niet hetzelfde.
                  De 20mm is hetzelfde als de 30mm, maar dan met een barlow erop geschroefd.
                  Waarschijnlijk verkopen ze daarom de 20mm niet meer.
                  De 15mm kun je dus nog barlowen, hoewel ik zelf niet zo'n fan ben van barlows.
                  Barlows stapelen gaat zonder meer (hoewel je soms vignettering kunt krijgen en een oncomfortabele verhoging van de oogafstand, maar da's met twéé barlows die niet specifiek ontworpen zijn om samen met het oculair gebruikt te worden).

Dus je moet absoluut geen rekening houden met het feit of een oculair al dan niet een "ingebouwde barlow" of Smyth lens heeft om te weten of je die nog kunt barlowen - de meeste breedbeeldoculairs hebben zowiezo een negatieve doublet aan de ingang.

Absolute aanrader, trouwens: Paragon 40mm. Breedste veldstop in 2" formaat, en uitstekende kwaliteit (beter dan Panoptics en Pentax) in een trage kijker.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ok, ja ik ben de burgess paragon tegengekomen... maar ook wel leuke prijs aan vast.

Kga me nu eerst een 2" diagonal aanschaffen, wss de moonfish voor prijs. vandaar men verglijkingsvraag met W.O.

Dan Moonfish 30mm 80° qua prijs zeer leuk, reviews positief
                    en dat zal me al een heel verschil opleveren qua kijkveld dan met een 20mm kellner en 1,25" setup.
                    de paragon : 1,4° de moonfish : 1,2° en de huidige kellner : 0,5°

En ben ook heel hard aan de speers-waler zoom aan het denken.
                    vooral omdat bij grote vergrotingen het nogal aan de avond kan liggen en het handig lijkt zoomsgewijs het meest eruit proberen te persen. en dat zou op men c8 vergrotingen van 254x tot 406x geven. wat ideale ruimte is om mee te spelen.
                    en dan nog een 15 mm om de leegte op te vullen.

Qua filter, liefst zou ik eentje hebben dat ik op de scope schroef en laat zitten en voor alles bruikbaar is en gewoon wat stadslichtpollutie wegneemt. maar ja...
                    Nevels zullen wel iets specifiek kunnen gebruiken dus wss is die gecombineerde nevelfilter die je voorstelt wel ideaal.
                    wat gebeurt er eigenlijk als je met zo'n filter naar planeten en sterrenhopen kijkt? want dat raden ze meestal af.
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

Ok, ja ik ben de burgess paragon tegengekomen... maar ook wel leuke prijs aan vast.

't Is maar waarmee je het vergelijkt - vergeleken met een Nagler of Pentax is-ie spotgoedkoop.

Dan Moonfish 30mm 80° qua prijs zeer leuk, reviews positief
                      In een trage telescoop. In een snelle telescoop (eigenlijk vanaf f/6) vind ik ze niet te harden; dan kun je beter een 70° oculair kopen voor een soortgelijke prijs (zoals de Kunming-WAs, hier in Europa beter bekend als de Telescope Service WA 26/32/38mm).

en dat zal me al een heel verschil opleveren qua kijkveld dan met een 20mm kellner en 1,25" setup.
                      Klopt. Anderzijds, in een f/10 kijker mag je 70°-oculairs gebruiken zonder dat de uitgangspupil te groot wordt. Je *moet* niet absoluut 82° oculairs nemen om een breed veld met een niet al te grote uittredepupil te combineren.

En ben ook heel hard aan de speers-waler zoom aan het denken.
                      Uitstekend oculair.

Qua filter, liefst zou ik eentje hebben dat ik op de scope schroef en laat zitten en voor alles bruikbaar is en gewoon wat stadslichtpollutie wegneemt.
                      Bestaat niet. Zelfs een breedbander zoals een Lumicon Deep-Sky zal je op sommige melkwegstelsels er af willen laten (en zeker op open clusters e.d.).

wat gebeurt er eigenlijk als je met zo'n filter naar planeten en sterrenhopen kijkt? want dat raden ze meestal af.
                      Planeten zien er groenblauw en soms een tikkeltje rood uit, maar zonder geel, en sterrenhopen ditto en je ziet minder sterren. Laterale kleur op sterren aan de rand van het veld (als het oculair die aberratie vertoont) wordt omgezet in gekleurde dubbelsterren -- een rode en een groen-blauwe.

Niet altijd erg fraai, dus.

De enige filters die dat niet hebben zijn minder aggressieve filters - de GCE of een IDAS LPR. Maar die helpen veel minder de meeste deepsky-voorwerpen (althans visueel).

Commentaar

Dat vreesde ik al van die filters, mss dat ik dan best eentje koop voor het in het oculair te schroeven.

Ja kweet dat het niet 80° hoeft te zijn, maar zoals het er nu uitziet worden het gewoon 3 redelijk grote oculairen, met allen rond de 80° fov
                        dan is de switch ook leuker.

en qua prijs allen goed, kwil er geen gewoonte van maken om ep's te kopen duurder dan 100 euro, denk dat er daar genoeg leuk's voor te vinden is wat doet wat het moet doen, en in een zotte bui 280 euro aan die S-W zoom geven want dat lijkt me echt een handig ding waar ik veel gebruik van ga maken en het maximum van men vergroting kan aftasten. kben ook iemand die het niet makelijk vind om in een plossl of een ortho te turen. khoop zelf niet veel oculairen te kopen kwil gewoon met gemak kijken.

En éénmaal je 2" oogstukken vasthebt zijn die kleinere dingen zo onhandig, toen ik bas begon te spelen vond ik de gitaar ook plots zo'n piemelig ding.
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

<knip>

En éénmaal je 2" oogstukken vasthebt zijn die kleinere dingen zo onhandig, toen ik bas begon te spelen vond ik de gitaar ook plots zo'n piemelig ding.
                          Door de jaren heen ben ik ook al heel wat piemelige basgitaren tegengekomen. 8)

<ontopic>

Interessant om te lezen allemaal..
                          Ik dacht eerst dat 2" accesoires op een C8 niet helemaal uit de verf zouden komen door de obstructie van de baffle tube.
                          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                          Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje

<knip>

Door de jaren heen ben ik ook al heel wat piemelige basgitaren tegengekomen. 8)

<ontopic>

Interessant om te lezen allemaal..
                            Ik dacht eerst dat 2" accesoires op een C8 niet helemaal uit de verf zouden komen door de obstructie van de baffle tube.
                            Klopt ook ten dele - maar tot een 32-35mm (voor 68° oculairs) heb je er weinig last van - er is wat vignettering als je erop let, maar het blijft nuttig om een breder veld te zien.

Natuurlijk, als je een 0.63x reductor gebruikt dan is het een heel ander verhaal - maar sommigen blijven toch nog lange oculairs gebruiken ondanks de op dat moment frappante vignettering.

Commentaar

aha, dus bij de 80°'s die ik wil kopen heb je duidelijke vignettering?

maar niet als je een focal reducer gebruikt? die ook wel op men verlanglijstje staat...

kben niet per see op zoek naar 80's maar die moonfish en speers waler zijn nu juist zo..
                              Quelle horreur !
                              Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                              X