Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filters

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filters

Hoi allen, vraagje.
    Ik neem regelmatig waar in verlicht gebied. Nu zoek ik een geschikt filter voor nevels als de halternevel etc. Heeft iemand ervaring met o3 of blockfilters? er is veel te vinden, maar word er niet wijzer van. cs!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

hoi norbert,

bij deze een lesje filter voor astronomie:

filters algemeen
    filters, de naam zegt het al, filteren het licht. wit licht bestaat uit een heel spectrum, met daarin alle kleuren van de regenboog. wat alle filters doen is een deel van dat spectrum doorlaten en een ander deel tegenhouden. verschillende filters laten verschillende delen van het spectrum door, en hebben daardoor verschillende eigenschappen.
    de filters waar jij nu naar vraagt zijn te verdelen in twee groepen:
    - LPR-filters;
    - lijn-filters.
    binnen deze groepen bestaan weer verschillende filters, waarvan ik de belangrijkste nu ga toelichten.

LPR-filters
    LPR staat voor Light Pollusion Reduction ofwel lichtvervuiling vermindering. je hebt 2 verschillende LPR filters:
    het breedband (broadband) filter. deze laat een relatief groot deel van het spectrum door, maar houdt het vervelende oranje straatlicht wel tegen. ze zijn vooral bedoeld voor matig-lichtvervuilde gebieden.
    het smalleband (narrowband) filter. deze laten een kleiner deel van het spectrum door (en wel het specifieke licht afkomstig van sterren en nevels) en houden dus een groter deel van het (ongewenste) licht tegen. ze zijn bedoeld voor zwaar-lichtvervuilde gebieden.

Lijn-filters
    dit zijn eigenlijk extreem-smalleband filters: ze laten maar een heel klein deel van het spectrum door. ze worden genoemd naar dat deel wat ze doorlaten:
    O III filters: deze laten het licht door dat van de zogeheten Oxygen (zuurstof) III atomen afkomstig is. dit zijn veel gebruikte filters en hebben effect op planetaire nevels en diffuse emissie-nevels.
    H-beta filters: laten het licht door van Hydrogen (waterstof)-beta atomen. dit filter is slechts voor een paar nevels geschikt (bv paardenkop, carliforie en cocoon-nevel), maar bij de rest hebben ze een tegengestelde uitwerking.

wat nu te kopen?
    voor algemeen gebruik ben je het meest gebaad bij een smalleband filter. hou er alleen wel rekening mee dat deze niet echt geschikt zijn voor astrofotografie (breedband filters wel).
    wil je echter het meeste detail zien in nevels, dan is een O III filter erbij zeer wenselijk. want ondanks het feit dat gezien door dit filter de nevels iets lichtzwakker lijken, verhogen ze het contrast en dus het detail wat in veel nevels gezien kan worden.
    laatste overweging: alle filters houden een deel van het licht tegen, dus een voldoende grote telescoop blijft noodzakelijk. tevens helpt het altijd om je ogen volledig aan het donker te laten wennen (kan 20 minuten duren), en dan ook niet meer in de buurt van fel licht te komen. probeer tevens gebruik te maken van "averted vision" een techniek waarbij je niet recht naar hetgeen kijkt wat je wil zien, maar er een stukje naast.

ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen. verdere vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

groeten, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hallo Norbert,

Ik gebruik een O3 en een UHC filter. Het verschil tussen die twee is niet groot. Een O3 filter versterkt een nevel alleen als dat ook dienovereenkomstig licht uitzendt, dus een OIII lijn. Het beste is dat effect te zien bij de Sluiernevel in de Zwaan. Daar is het verschil gewoon Zien of Niet Zien. Hetzelfde geldt voor Van Gogh's Oornevel (NGC6888, ook in de Zwaan). Voor deze nevels moet de hemel echter wel zwart zijn, dus in de zomer kan je die, ook met O3 filter, ook niet zien. Het filter houdt kunstlicht verder wel goed tegen.

Omdat het filter toch veel licht tegenhoudt is gebruik bij een telescoop van minder dan 100 mm niet zinvol. Het beste is dus gebruik bij een dobson, of andere spiegeltelescoop met een tamelijk grote opening.

Bij de Halternevel is het effect veel minder goed te zien, evenals bij M57. Op spiraalnevels heeft het filter alleen maar een negatief effekt.

Succes, Major Tom
      ...and the stars look very different today...

Commentaar

:buiging: Ontzettend bedankt!
        Ik ga dus voor een narrowband in 1e instantie. Daarna koop ik wel een O3. Ik heb een C8, dus dat moet wel werken.
        Groet en CS!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

geweldige telescopen de C8. heb hem zelf ook, gemonteerd op een vixen great polaris.
          wat voor montering heb jij, norbert?
          en hoeveel ervaring heb jij met het uitlijnen van een C8? heb tot nu toe alleen nog maar naar de schroefjes durven kijken...

groetjes, maarten
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hoi Maarten!
            Een jaartje heb ik em nu en: Ja, de C8 is een echte alleskunner! Ik heb de klassieke wedge montering.
            Als je collimatie bedoelt: is heel makkelijk. Wel even met z'n 2 en doen, tenzij je bobs knobs bestelt (heb ik gedaan).
            Ik heb ook nog een maksutov (127 mm) , maar die gebruik ik sinds ik de c8 heb niet meer.
            Groet,
            Norbert

Origineel geplaatst door Schipluiden
            geweldige telescopen de C8. heb hem zelf ook, gemonteerd op een vixen great polaris.
            wat voor montering heb jij, norbert?
            en hoeveel ervaring heb jij met het uitlijnen van een C8? heb tot nu toe alleen nog maar naar de schroefjes durven kijken...

groetjes, maarten

Commentaar

Als je collimatie bedoelt: is heel makkelijk. Wel even met z'n 2 en doen, tenzij je bobs knobs bestelt (heb ik gedaan).
              sorry, bobs knobs? nooit van gehoord...
              wat is het en kan het?

groeten, maarten
              Vixen Great Polaris
              Canon 350D - NexImage

Commentaar

Heel simpel: 3 met de hand bedienbare afstelschroefjes.
                Stuk beter dan een imbussleutel door je correctorplaat heen .
                Kijk hier maar eens : http://www.bobsknobs.com/

Commentaar

thanks voor de tip...
                  denk wel dat k ze ff aan ga schaffen...
                  Vixen Great Polaris
                  Canon 350D - NexImage

Commentaar

VOOR ALLE MENSEN KOMENDE MAAND:
                    Mars komt er aan!
                    schaf aub set kleuren filters aan waarde 35 en 80
                    ik heb eeb beetje zitten turen en zag door de filters iets meer detail op deze planeet!

Gr. Coin
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                    X