Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vergroting met barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vergroting met barlow

Hallo !!

Ik was gisteren voor het eerst de maan aan het filmen met mijn webcam, erg leuk overigens.
    Nu weet ik dat mijn vergroting de brandpuntsafstand van de scoop (1200)gedeeld door die van het oculair is. Maar nu had ik slechts de barlow (3x) met daarop de webcam, dus geen oculair. Ik merkte tot mijn verbazing dat de vergroting veel groter was dan ik had gedacht.
    Hoe moet ik dit nu zien??

bedankt, Ton
    " Het schijnt "

Je webcam cam heeft ook een brandpuntafstand, en werkt dus als oculair. Waarschijnlijk is er vas wel iemand op
    't forum die je daar een indicate van kan geven. Mijn Meade LPI zit op 6mm dus dat vergroot wel, maar verkleind het
    beeldveld. Met barlow zit ik overigens ver buiten de optische grenzen van m'n etx-125 en dat is zichtbaar, al kun je
    er Saturnus nog in herkennen.

Een andere Ton ;-)
    Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Origineel geplaatst door aamw
      Je webcam cam heeft ook een brandpuntafstand,
      Neen. De webcam heeft een sensorgrootte en een resolutie, en geen brandpuntsafstand.

Meer weten? WhatUSee downloaden.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb whatusee gedownload, maar ik kan nergens vinden wat voor chip er in mijn toucam pro pcvc840k zit,
        het blijft een raadsel voor me......
        Ik heb dus een 1200mm scoop 150mm spiegel, 3x barlow en een webcam, hoe weet ik nu de vergroting ???

Ton
        " Het schijnt "

Commentaar

In je webcam zit volgens mij een ICX098BQ ccd chip van sony. Deze heeft een pixelgrootte van 5.6x5.6um.

Precieze berekening voor de vergroting weet ik zo niet. Hangt natuurlijk ook af van de resolutie op je monitor etc
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

ik had de chip inmiddels gevonden ja, 5,6 pixelgrootte.
            ik kom er vast wel achter hoe het werkt. Het is ook allemaal niet zo belangrijk, ik was slechts verrast door de enorme vergroting van de maan op mijn laptopscherm.....

Ton
            " Het schijnt "

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton
              Ik heb whatusee gedownload, maar ik kan nergens vinden wat voor chip er in mijn toucam pro pcvc840k zit,
              het blijft een raadsel voor me......
              U vraagt, wij draaien:

Sony ICX098BQ

Image size: 3,87mm x 2,82mm
              Effective pixels: 659(H) x 494(V)
              Unit cell (pixel) size: 5.6Ám(H) x 5.6Ám(V)

In jouw telescoop levert die een beeldveld ongeveer even groot als dat van een 5mm ortho.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Zeer bedankt voor de hulp, ik snap nu wat ik zie en dat ik inderdaad niet van een "vergroting" kan spreken op mijn laptopscherm.
                Ook ben ik erachter gekomen dat mijn maanfilmpje inhoudt dat ik 600 meter maan zie per pixel op mijn scherm, het is maar dt U het weet :-)

Ton
                " Het schijnt "

Commentaar

Bij het voorbeeld van Sixela is er uitgegaan van een 200mm spiegel.Ik weet niet of dat erg uitmaakt?
                  Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

nee dat maakt niet uit, ik weet inmiddels hoe het programma werkt, maar dank voor je oplettendheid !!

Ton
                    " Het schijnt "

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
                      Bij het voorbeeld van Sixela is er uitgegaan van een 200mm spiegel.Ik weet niet of dat erg uitmaakt?
                      Niet voor wat hij wou zien (de beelveldgrootte) - daar is alleen de brandpuntsafstand van belang.

Commentaar

Werken...
                      X