Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Binovieuwer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Binovieuwer

Ik heb bij Ganymedes een binoviewer van WO aangeschaft voor E219,-
    Normaal is ie rond de E279,--

Hij doet het alleen met mijn eigen barlow ertussen en dat geeft een vette vergroting, ik schat richting de 400x. Maar dat komt allemaal goed, met mijn zelfbouw planetenbeest ga ik rekening houden met de extra 10 cm lichtweg, zodat ik hem straks ook zonder Barlow kan gebruiken.

Maar..... wat een beeld. Vooral Saturnus! Die zweeft in de lucht, wat een diepte!! Een aanrader dus, die binoviewer

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Gaaf Bert!

Welke oculairen heb je erbij??

Ik heb mijn bino nog niet kunnen gebruiken in de open lucht.
    Ik heb net wel even boven een gloeiende verwarming door het dubbele glas naar de maan gekeken met de 20mm binolite oculairen en daarna met twee 9mm TMB palnetary's. En inderdaad.... mjummmjumm... smakelijk!
    Die TMB's doen het erg goed in de bino

Ik kan niet wachten op een avond waarbij de Mak goed is afgekoeld, de Maan, Saturnus en andere leuk bolhoopjes mij toelachen in mijn binoviewer!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb er 2x 20 mm 66 graden oculairen bij. Helaas werkt met mijn Tal 200k de 1,6x barlow niet. Ik moet de Tal Barlow erin schroeven maar dat geeft eigenlijk een te grote vergroting, richting 400x schat ik, dus alleen bruikbaar bij goede seeing.
      Ik heb geprobeerd dat op te vangen door de secundaire unit 2 mm naar achteren te verplaatsen. Dat geeft 4 cm brandpunt verplaatsing.
      E.e.a. werkte echter niet goed, omdat ik dan weer geen focus kreeg zonder de binovieuwer, dus met een zenihprisma + 1 oculair. M.a.w. iets wat ik eigenlijk al wist, een binoviewer icm met een Tal 200k is niet helemaal optimaal. Maar het beeld van Saturnus door de binovieuwer: wauw. Ik denk dat ik ook 2x 32 mm aanschaf. Dat kunnen dan gewone 52 graden plossls worden.

Aangezien ik bezig ben zelf een opgevouwen 15 cm F12 planeten refractor te ontwikkelen en te bouwen ga ik rekening houden met de binoviewer. Ik zorg dus (via een hulpstuk dat ik en de binovieuwer, en een focal reducer naar F6, en een barlow naar F24 kan gebruiken. Lekker flexibel. De optiek heb ik al in huis, maar de bouw gaat wel even duren.

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
      X