Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welk Oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welk Oculair

Hallo, dit gaat over de zoektocht naar men volgend eyepiece.

Nu kheb een C8 met vork en montering en dual axis correcter en twee oculairen. 20mm k. & 10mm pl.(suckt)

Goed men eerste doel is op zoek naar een allrounder
    gewoon ik wil de setup klein en praktisch houden, geen honderd ditjes en datjes.

en ook wil ik eerst ontdekken wat er allemaal is in de hemel, als het er allemaal een beetje goed uitziet is het goed, of er nu superveel detail of contrast is zie ik later wel, als ik zie wat er hier allemaal goed te zien is in een jaar en wat ik daarvan het leukste vind.
    als ik de komende maanden maar een beetje kwalitatief van ver tot dichtbij kan zien.

iK kom uit bij een ehum.... zoom oculair
    en een barlow... en dan had ik in gedachten
    de Baader 8-24 mm Zoom een een Televue 2X Barlow.
    Met dan een UHC / OIII filter en variable polarizer.
    Ja kmoet zeker iets filtering hebben, want venus en de maan, zelf saturnus zijn hier iets te fel! door bewolking heen is saturnus nog mooier te zien dan zonder...

via een eyepiece calculator en via gegevens van de site van baader en iemand die andere afstanden geeft voor waar de clikstop van de baader wel meer mee corresponderen, geeft dat een 9 a 10 tal verschillende vergrotingen gaande van min 83x tot max 500x
    is de net boven de maximaale bruikbaarheid van men scope, in de handleiding staat tot 480.. en dan ja kweet wel de omstandigheden van de avond..

Maar dan hoef ik niet heel de tijd van eyepiece te wisselen, heb ik een hele hoop vergrotingen in 1 klap.
    Hoewel ik nog iets dan mss moet hebben dat maximaal 50 of 60 keer vergroot?

Heeft er iemand een baader 8-24 en een TV barlow?
    werkt die combinatie? ...en op een 8" schmidt-cassegrain?
    kom ik hier beter mee weg dan 3-4 +- 60euro ocs. + barlow te kopen.

en als nop die Antares 10mm nog heeft en wegdoet wil ik hem graag kopen. kwil wel eens gezien hebben door zo'n +-80 ding.

gegroet
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Ik kan je aanraden om een oculair te kopen waarmee je een zo groot mogelijk beeldveld hebt.
    Ik weet niet of jouw telescoop 2" oculairen kan hebben, de telescoop wel, maar of jouw visual back het ook kan...

Zo ja, dan zou ik een 30mm 80AFOV kopen of en misschien zelfs ook nog een 40/42mm.

Dat zijn ideale oculairen voor de wat grotere hemelobjecten.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

@Ossi; wat bedoel je met visual back?
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Laat je niet verwarren door de term "AFOV" een 32mm oculair met een 80 graden appearant FOV ziet net zoveel als een 32mm oculair met een 30 graden AFOV, bij die laatste alleen 'door een kleiner gaatje'. Het gaat om actual FOV en dat is natuurlijk afhankelijk van het oculair maar nog meer van de combinatie oculair-telescoop.
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
          Laat je niet verwarren door de term "AFOV" een 32mm oculair met een 80 graden appearant FOV ziet net zoveel als een 32mm oculair met een 30 graden AFOV, bij die laatste alleen 'door een kleiner gaatje'. Het gaat om actual FOV en dat is natuurlijk afhankelijk van het oculair maar nog meer van de combinatie oculair-telescoop.
          Volgens mij verwar jij beeldveld met vergroting.

Beide vergroten namelijk evenveel, maar als je een groter beeldveld hebt, zie je meer. Ze heten niet voor niets ultrawide's.
          En in dit specifieke geval gaat het om een C8, die ik ook heb, vandaar dus dat ik hem aanrade om een 30 a 40mm oculair te nemen maar wel een met een zo groot mogelijke AFOV.
          Een 30mm oculair met een AFOV van 80 graden heeft een werkelijk beeldveld van bijna 1,30 graden
          Een 30mm oculair met een AFOV van 30 graden heeft een werkelijk beeldveld van bijna een halve graad.

Aangezien de C8 F/10 is hoef je ook niet de beste oculairs te kopen.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
            @Ossi; wat bedoel je met visual back?
            De visual back bij een cassegrain is een stukje dat je op de telescoop schroeft.
            De visual back maakt het weer mogelijk dat je verschillende accessoires op de telescoop aansluit bv. diagonaal/oculair/camera
            Er zijn ook diagonalen te krijgen die je direct op de cassegrain kan schroeven. Zogenaamde SCT diagonals.

Hier een voorbeeld:
            http://www.telescope-service.com/acc...tors.html#SC2z

Commentaar

Aha!. Weer wat wijzer. Thnx.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                Aha!. Weer wat wijzer. Thnx.
                Ze zijn te krijgen in 1,25" en 2" en nog groter geloof ik voor de hele grote SCT's.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                  Origineel geplaatst door Clearskies
                  Volgens mij verwar jij beeldveld met vergroting.

Beide vergroten namelijk evenveel, maar als je een groter beeldveld hebt, zie je meer. Ze heten niet voor niets ultrawide's.
                  En in dit specifieke geval gaat het om een C8, die ik ook heb, vandaar dus dat ik hem aanrade om een 30 a 40mm oculair te nemen maar wel een met een zo groot mogelijke AFOV.
                  Een 30mm oculair met een AFOV van 80 graden heeft een werkelijk beeldveld van bijna 1,30 graden
                  Een 30mm oculair met een AFOV van 30 graden heeft een werkelijk beeldveld van bijna een halve graad.

Aangezien de C8 F/10 is hoef je ook niet de beste oculairs te kopen.
                  Is waar!
                  "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Bedankt Ossi,

ja heb ik ook al aangedacht, wat is het beste..
                    1.25" of 2", kheb geen 2" visual back maar dat kan je erop zetten denk ik of een andere diagonal voor 2" occulairen.

want als 2" het beste is, kan ik daar beter men geld insteken,
                    ksnap wel dat een zo groot mogelijk veld het beste is, en dat je niet veel moet vergroten om te kunnen zien...
                    maar ja kwil ook wel dichter hoor
                    veel dichter en het kan, kbedoel zoals ik saturnus hier in het vizier heb, weet ik zeker dat ik nog een stuk dichter kan.
                    dus een ep aan de 35/40mm kant en eentje aan de 9 tot 5 mm?

maar welk oogstuk heeft 35/40mm met 80?

B
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik heb een jaar geleden, denk ik al ondertussen, een 2" visual back gekocht op Ebay. Het was gewoon een nieuwe van waarschijnlijk GSO.
                      Die heb ik toen gekocht voor een 20 euro inclusief verzendkosten.
                      Tevens heb ik toen ook direct een 2" diagonaal gekocht, omdat het zonde is om een 1,25" in 2" te zetten.
                      Een tijdje later heb ik 3 oculairen gekocht van hetzelfde model als de "moonfish group"
                      Dit is een 2" 30mm 80graden AFOV een 2" 20mm 80graden AFOV en een 2" 15mm 80graden AFOV.
                      De 20mm is hetzelfde als de 30 maar dan zit er nog een barlow bij op.

Nu wil ik de 30mm verkopen voor een leuke prijs. Ik kan m jou van harte aanraden.
                      Hij is niet echt geschikt om in een hele snelle newton te zetten, maar daar is de prijs ook niet naar.
                      Wel heb ik m een tijdje gebruikt in een 5" F6.5 refractor, dit heeft mij het mooiste beeld ooit opgeleverd van het dubbel cluster en de pleijaden.

Laat het me maar even weten of je interesse hebt.

Hier is een link naar het oculair:
                      http://moonfishgroup.com/catalog/pro...882546b964e897

Commentaar

wel dat moonlight gedoe ziet er wel leuk uit, en goed geprijsd, want in 2" regionen is het meteen nog duurder,

maar dan moet ik 2" visual back vinden, andere diagonal, en 2" oculairen...

nog steeds lijkt mij een zoom die toch wat goed beeld geeft het meest aanlokkelijk, ook eyepiece erin, hup van 24mm focus, stapje dichter, focus, ah kunnen we nog iets dichter? yep focus... ah best van zover mogelijk... hup terug naar 24..
                        en dan mss nog 1 extra occ, van tussen 30 en 40 met een zo breed mogelijke hoek in 1.25"

of heel de 1.25 spullen aan de kant en voor 2" gaan,
                        poep of menselijk residu, zo kschrijf het zelf wel correct.
                        nu begin ik daartussen te twijfelen....
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                          wel dat moonlight gedoe ziet er wel leuk uit, en goed geprijsd, want in 2" regionen is het meteen nog duurder,

maar dan moet ik 2" visual back vinden, andere diagonal, en 2" oculairen...

nog steeds lijkt mij een zoom die toch wat goed beeld geeft het meest aanlokkelijk, ook eyepiece erin, hup van 24mm focus, stapje dichter, focus, ah kunnen we nog iets dichter? yep focus... ah best van zover mogelijk... hup terug naar 24..
                          en dan mss nog 1 extra occ, van tussen 30 en 40 met een zo breed mogelijke hoek in 1.25"

of heel de 1.25 spullen aan de kant en voor 2" gaan,
                          poep of menselijk residu, zo kschrijf het zelf wel correct.
                          nu begin ik daartussen te twijfelen....
                          Korte focale lengtes zijn eigenlijk alleen maar in 1,25", anderen kunnen je wel het een en ander daar over uitleggen.
                          Je kan dus niet je hele eyepiece collectie overzetten naar 2", wel naar 1,25", maar dan mis je het mooie dat een 2" te bieden heeft.

Als je een 2" diagonaal koopt, dan zit daar 9 van de 10x ook een 1,25 inch adapter bij, zodat je ook 1,25" oculairen kan gebruiken.

Commentaar

Dus.. voor de 8" Sct, best 2" visual back, 2" star diagonal, met adapter zodat ik 1.25" kan gebruiken en dan 2, 2" oculairen, minimale vergroting en medium vergroting, met zo breed mogelijk veld.

en als ik wat dichter wil, overschakelen naar 1.25" met barlow of zo?

maar zie ossi, dan zit ik meteen met een hele boel ditjes en datjes,

kzoek nu eigenlijk voor het komend halfjaar, voor 2-300 euro,
                            een ep of 2 waar ik veel aan heb... kwil kunnen speuren, en als de seeing toelaat zo dicht mogelijk bij een planeet kunnen komen..

kgebruik nu dit om vergrotingen en velden van ep's op men scope te berekenen.
                            http://www.davidpaulgreen.com/tec.html
                            en dit om het wat te kunnen voorstellen
                            http://www.scopesim.com/telescope-calcu ... nner-start
                            is die laatste een beetje correct?
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                              Dus.. voor de 8" Sct, best 2" visual back, 2" star diagonal, met adapter zodat ik 1.25" kan gebruiken en dan 2, 2" oculairen, minimale vergroting en medium vergroting, met zo breed mogelijk veld.

en als ik wat dichter wil, overschakelen naar 1.25" met barlow of zo?

maar zie ossi, dan zit ik meteen met een hele boel ditjes en datjes,

kzoek nu eigenlijk voor het komend halfjaar, voor 2-300 euro,
                              een ep of 2 waar ik veel aan heb... kwil kunnen speuren, en als de seeing toelaat zo dicht mogelijk bij een planeet kunnen komen..

kgebruik nu dit om vergrotingen en velden van ep's op men scope te berekenen.
                              http://www.davidpaulgreen.com/tec.html
                              en dit om het wat te kunnen voorstellen
                              http://www.scopesim.com/telescope-calcu ... nner-start
                              is die laatste een beetje correct?
                              Ik heb geen idee, ik ken die sites niet.

Ik snap dat je het veel gedoe vind, hoewel dat het zeker niet is, maar dat is mijn mening.
                              Wat ik wil zeggen is dat een C8 een enorm klein beeldbeeld heeft door zijn enorm lange focale lengte. Dus grote deepsky objecten zitten helaas niet volledig in het beeldveld. Bijvoorbeeld pleijaden, M31, dubbelcluster. Speuren wordt zo erg lastig

Wat jij eventueel wel zou kunnen doen is een f6.3 focal reducer kopen.
                              Daarmee wordt jouw beeldveld een stuk groter met 1,25" oculairen.
                              Die gaan op ebay voor om en nabij de 100 euro.

Commentaar

Werken...
                              X