Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

coma corrector

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

coma corrector

Hallo!

kan iemand mij vertellen hoe deze dingen eruit zien en hoe ze werken? :-\

alvast bedankt
    There's no dark side of the moon really....
    In fact it's all dark
    (naar Roger the Hat, roadie Pink Floyd)

http://www.televue.co.uk/paracorr.htm
    Voor een plaatje. hoe ze werken? Je maakt een lenzenstelsel die een coma genereert exact even groot maar met tegengesteld teken tov de coma in je kijker. -1+1=0 (okee, simplistisch gesteld maar het gaat om het idee). Je kan immers lenzenstelseltjes ontwerpen die een bepaalde afbeeldingsfout hebben. Het vraagt alleen een speciaal ontwerp omdat je de wet van behoud van ellende hebt. Als je coma corrigeert, is er een andere afbeeldingsfout die waarschijnlijk weer de kop op steekt.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

bedankt

ik wist wel dat je een eyepiece kon gebruiken alleen niet wat die precies deed.. nu dus wel ^_^
      There's no dark side of the moon really....
      In fact it's all dark
      (naar Roger the Hat, roadie Pink Floyd)

Commentaar

De Paracorr van Televue is nogal stevig geprijsd. Baader heeft z'n (goedkopere) MPCC en wellicht zijn er nog wel wat fabrikanten. Heeft iemand ervaring met de verschillende correctors? Hoe zit het met de prijs-kwaliteitverhouding?
        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ik heb een Baader MPCC. Fotografisch gezien werkt hij prima. Op de uiterste randen van het beeld is nog wel een beetje coma te zien maar het overgrote deel van het beeldveld is mooi rond. Visueel heb ik hem nog nooit gebruikt omdat je hem exact 55 mm voor het brandpunt moet plaatsen. Ik heb geen accessoires of tools om dat voorelkaar te krijgen en het lijkt me eerlijk gezegd ook gewoon onhandig.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik gebruik een Baader MPCC visueel met een pan 19 en vooral 24. De coma is niet volledig weg maar scheelt wel slok op de borrel. De MPCC dient op exact 55mm van het brandpunt van het oculair geplaatst te worden. Dwz dat je voor ieder oculair verschillende tussenringen en adaptors nodig hebt. Voor de pans heb ik geluk want ik kan dezelfde stukken gebruiken. Op http://www.alpineastro.com staat een mooie uitleg over adapters en tussenstukken die je kunt gebruiken voor enkele bekende oculairen-pans-naglers-baader ortho's en meer.
            Men zal begrijpen dat omwille van dit een Televue paracorr veel gemakkelijker is in gebruik maar ook 3x duurder.
            Ik heb een MPCC aangeschaft omdat ik die enkel wou voor mijn 2 pans, verder niet. Daardoor was dit een stuk goedkoper.
            In snelle telescopen heb je dus coma veroorzaakt door de parabolische spiegel. Dwz je dient je ook goed gecorrigeerde oculairen aan te schaffen. Anders heb je veel kans dat andere abberaties zoals vb astigmatisme veel duidelijker gaan zijn in snelle telescopen en die gaat de coma corrector NIET oplossen. En dan heeft de comacorrector weinig zin ,mijn gedacht.
            De hulpstukken van Baader vervangen mijn door Orion Optics geleverde extension tube die nodig is bij mijn telescoop. Hier heb ik 2 vliegen in een klap geslagen. Met deze hulpstukken kan ik ook de focusafstand beter bepalen maw ik zal niet rap in of outtravel te kort hebben met barlows etc....en kan er snel de MPCC op schroeven als ik dat wil. Bovendien zijn die Baader stukken van zeer hoge kwaliteit, en zeer goed afgewerkt.
            Doch als je met veel verschillende oculairen werkt en coma wil corrigeren bet je mijn inziens toch beter af met een TV paracorr. Men moet nu eenmaal goed weten wat men doet...
            Obsession 18 inch F/4.5
            Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

In snelle telescopen heb je dus coma veroorzaakt door de parabolische spiegel. Dwz je dient je ook goed gecorrigeerde oculairen aan te schaffen. Anders heb je veel kans dat andere abberaties zoals vb astigmatisme veel duidelijker gaan zijn in snelle telescopen en die gaat de coma corrector NIET oplossen.
              Correctie: Alleen in snelle Newtontelescopen.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                In snelle telescopen heb je dus coma veroorzaakt door de parabolische spiegel. Dwz je dient je ook goed gecorrigeerde oculairen aan te schaffen. Anders heb je veel kans dat andere abberaties zoals vb astigmatisme veel duidelijker gaan zijn in snelle telescopen en die gaat de coma corrector NIET oplossen.
                Correctie: Alleen in snelle Newtontelescopen.
                Niet echt; je hebt coma in de meeste optische ontwerpen met spiegels (incluis de meeste Cassegrain-ontwerpen en derivaten met correctors, behalve de Ritchey-Chrťtien). Je hebt zelfs coma in refractoren, alleen heel weinig.

Zelfs bij commerciŽle en niet-aplanatische SCTs levert coma een grote bijdrage aan de aberraties weg van de as, en in kijkers zoals commerciŽle snelle Schmidt-Newtons is de coma nog steeds goed present (zeker visueel), alleen twee keer kleiner dan in een Newtonkijker van dezelfde f/verhouding.

Maar ik ben aan het muggenziften: alleen in een snelle Newtonkijker loont het inderdaad de moeite een comacorrector te gebruiken; bij alle andere telescopen neem je het er gewoon bij (of domineren andere aberraties snel weg van de as zodat coma de minste van jouw zorgen is).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Sixela: dank je dat je jezelf ook weet te relativeren Doe me trouwens een plezier en stuur me per PB een instant messenger adres mocht je die gebruiken.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Weer wat geleerd. Prototype, fmeireso, sixela en Yigal bedankt voor jullie reacties. Mede daardoor heb ik toch maar besloten de MPCC-VIP (VIsual & Photgrafic) van Baader te bestellen ipv de 2,5 x duurdere Televue.

Starry nights!
                    Big bang
                    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Sixela kun/wil je eens uitleggen waarom in een RC geen coma ontstaat en wat doet de SN dan precies waardoor de coma 2 keer zo klein is? De brandpuntsafstand is toch hetzelfde bij eenzelfde opening. Of is het instrument kunstmatige trager gemaakt?

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
                        Weer wat geleerd. Prototype, fmeireso, sixela en Yigal bedankt voor jullie reacties. Mede daardoor heb ik toch maar besloten de MPCC-VIP (VIsual & Photgrafic) van Baader te bestellen ipv de 2,5 x duurdere Televue.

Starry nights!
                        Big bang
                        Heb jij even geluk. Ik merk nu dat Baader uiteindelijk duidelijk omschrijft welke stukken nu nodig zijn. en deze dus nu als complete set aanbied als MPCC-VIP. Een paar maanden geleden heb ik er wat meegesukkeld om te weten te komen wat ik nu precies nodig had. Bij Baader zelf konden ze me er niet op antwoorden. Met de hulp van Sixela en Teleskope Service ben ik er dan uitgeraakt.
                        Nu is op de site van Baader daar eindelijk duidelijkheid over.
                        Obsession 18 inch F/4.5
                        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                          Sixela kun/wil je eens uitleggen waarom in een RC geen coma ontstaat
                          Omdat het ontwerp van de as coma elimineert ten koste van wat astigmatisme en een krommer beeldoppervlak. Het gebruikt daarvoor een hyperboloidale hoofdspiegel en een hyperboloidale bijspiegel.

en wat doet de SN dan precies waardoor de coma 2 keer zo klein is?
                          Omdat de hoofdspiegel sferisch is, en de Schmidt corrector de sferische aberratie corrigeert.

Als je het helemaal wilt begrijpen, lees "Telescope Optics" van Rutten en Van Venrooij.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                          X